/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dræn rundt om halvtag
Fra : Stub_b
Vist : 1327 gange
40 point
Dato : 13-09-10 15:18

Jeg har lavet et halvtag ud over en terasse uden tagrende eller afløb. Så vi troede at vi kunne holde det tørt inde under, men når det regner så danner der sig små søer som løber ind under halvtaget.

Jeg har overvejet at sætte nogle riste men det er svært og dyrt at lave pænt. Så jeg har overvejet om jeg kan lægge en drænslange lige under fliserne og lede den hen til opsamlingsbrønden ?

Tagrenderne fra huset er tilsluttet opsamlingsbrønden og den er lige ved siden af terassen.

Der kommer ingen køretøjer så der vil aldrig være ret meget belastning på.

Terassen er af herregårdssten og jeg har tænkt mig at pille 2 sten op i en rende hen til brønde og så grave mig 10 cm ned og lægge slangen, derefter fylde op med nøddesten (grus ca 10 mm) og så bare fliserne på igen.

Er der nogen som kan se et åbenbart problem i det ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-10 15:43

Du skal meget længere ned i jorden med slangen, (60-70cm)ellers fryser den til.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-09-10 15:56

en drænlange vil ikke jælpe ret meet. det mest effektive er nok at hæve fliserne på terrassen nogle centimeter og lade dem have lidt fald væk fra huset.
hvis det ikke er muligt, kan du måske sænke terrænet en smule udenfor terrassen.
og selvom du får held til at fåvandet væk, vil der nok altid komme noget ind på fliserne hvis vinden er i den rigtige retning.

Kommentar
Fra : Stub_b

Dato : 14-09-10 12:34

Jeg er nok nærmest ligeglad med frost - hvis det fryser dernede så regner det heller ikke.

Jeg er nok mere bekymret for om slangen kan holde til frost ?

Lige nu har regnvandet vasket al grus væk mellem fliserne lige neden for halvtaget, så hvis der ligger en drænslange lige under flisen til at hjælpe med at lede det væk må det da give en forbedring i forhold til nu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-10 13:45

Citat
Der kommer ingen køretøjer så der vil aldrig være ret meget belastning på.

Men i kommer til at gå der?? så jeg vil nu alligevel tro at slangen skal længere ned, men ellers ser jeg ingen problemer i at du gør det på din måde

Kommentar
Fra : Stub_b

Dato : 15-09-10 09:51

Er der mindre tryk på slangen når den er længere nede - egentlig ikke helt logisk når der så er et større lag grus oven på ?

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 40 point
Dato : 16-09-10 21:23

Lav en tagrende og et nedløb, Det er den bedste løsning det med dræn under belægning er noget klamp som ikke vil komme til at virke...

Tagrende op, nedløb i tagbrønd/rendestensbrønd (sandfang/vandlås) Og det fra til samlebrønden (men så må du ikke selv lave det, Det kræver autoriseret kloakmester) Eller til en faskine, Den må du lave selv...

Godkendelse af svar
Fra : Stub_b

Dato : 17-09-10 07:51

Tak for svaret Ekspress105.

Det kan godt være det er her jeg skal tage fat...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 17-09-10 21:06

Var så lidt...