/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Forklaring på A- og B-korrespondancer
Fra : mrKayne
Vist : 2098 gange
20 point
Dato : 13-09-10 15:01

Hej!

Jeg vil først sige, at jeg ikke skal lave nogen installationer. Jeg har bestået grundforløb som elektriker, og efter 10 måneder har jeg så endelig fået en læreplads - så nu vil jeg gerne friske det hele lidt op!

Hvad angår mine skolepapirer, så har jeg ikke formået at sætte dem i en ordentlig rækkefølge, så jeg kan slet ikke finde rundt i dem.

A-korrespondance:
3 terminaler i hver kontakt, 2 sorte og 1 rød (P). Fase går til den ene røde terminal i den ene kontakt, og derefter forbindes de 2 sorte terminaler mellem kontakterne. Tændlederen sidder i den røde terminal i den anden kontakt, og går op i lampen.

- Er overstående korrekt? Ellers ret mig!

B-korrespondance (denne er jeg meget i tvivl om!):
3 terminaler i hver kontakt, 2 sorte og 1 rød (P). Fase går til den røde terminal i begge kontakter, sort terminal i bunden forbindes til den anden kontakts sorte terminal i bunden. Den sidste sorte terminal i toppen på hver kontakt går begge til lampestedet.

- Er overstående korrekt? Ellers ret mig!

Jeg har kigget på diagrammer, og det er hvad jeg har fået ud af det. Jeg håber der sidder en venlig sjæl og venter :)

Forsat god dag!

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 30 point
Dato : 13-09-10 15:49

A er rigtig, men B skal være: Den røde teminal forbindes sammen i begge kontakter, fasen går til den ene sorte terminal i begge kontakter, tændledningen går til den anden sorte terminal i begge kontakter og op til lampen, nullen går til den anden side af lampen.
( http://axencrone.net/el-mappen/2/Taendingssystemer/korrespondance-b.htm )

Kommentar
Fra : mrKayne

Dato : 13-09-10 15:52

Hej Bjarne, og tak for svaret!

Er det lige meget hvilken af de sorte terminaler fasen sættes i?

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 13-09-10 15:56

Ja

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 13-09-10 15:58

Jeg glemte at skrive at jeg normalt forbinder kontakterne så lyset er tændt når de to kontakter står ens (det er kun for et syns skyld)

Kommentar
Fra : mrKayne

Dato : 13-09-10 16:35

Super bjarne, du skal have tak! :)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-09-10 16:45

Citat
Super bjarne, du skal have tak! :)

og så er det at det er pænt at lukke spørgsmålet ved at acceptere det svar fra bjarnebr

Velkommen til Kandu