/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Bønnespirer
Fra : Christa.N
Vist : 1576 gange
100 point
Dato : 12-09-10 14:26

http://peecee.dk/upload/view/265865/full

Kan i huske den ?

Jeg har stadig min..... (et eller andet sted)
- dengang havde alle med respekt for sig selv, mungbønner og lucerne spirer i køkkenet. Jeg brugte det i varm mad, i salater og som pynt på leverpostejmaden - vandet blev brugt til at vande blomsterne med, det skulle være såå godt for planterne.

Hvorfor blev det pludselig umoderne ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-09-10 14:32

Jeg køber da tit bønnespirer, men bruger dem kun i wokmad.

De andre typer spirer bryder jeg mig ikke om.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-09-10 14:33

Tja, det er med bønnespirer som med tomatsalat, indbagt mørbrad, rejecocktail og flødekartofler. Pludselig er det bare ikke "in" mere....

Når det så er sagt, så sker det stadig at jeg sætter bønner til at spire, sår karse i vindueskarmen og tilbereder ovennævnte retter. Ren nostalgi

Spirerne er jo sjove at følge, mens de spirer.

Og det er stadig lækkert i salaten.

Mon sushi en dag også bliver umoderne?
Før var der pølsevogne, så kom grillbaren med forårsruller, så pizza, aå kebab, så sushi...... Hvad bliver det næste?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 12-09-10 14:57
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-09-10 20:34

Citat
Hvorfor blev det pludselig umoderne ?

Fordi, førhen kunne vi kun købe dem på dåse. Men efter at vi selv begyndte at dyrke dem, kunne vi også få dem friske i supermarkedet.
Og som alt andet- ikke slow food , men så fast som over hovedet muligt food-
det er trenden.

Så er der heldigvis en modsat trend- med Camilla Plum, Meyer, og de økologiske landmænd, som viser en anden vej- som mange er begyndt at følge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-10 23:38

Kææft hvor er jeg umoderne, jeg spiser stadig bønnespirer, tomatsalat og også en sjælden gang flødekartoferne... og da også engang imellem en rejecoktail hvis de andre vil have muslinger--- det synes jeg hører under - grimme retter - og jeg spiser altså ikke grim mad

Citat
Hvad bliver det næste?

Alt har en periode, og bliver glemt i nogle år og vender så tilbage - nu er det ved at blive populært at serverer smørebrød igen

Den er jeg helt med på, hvis jeg får det udefra, og rigtig flot pyntet - altså til specielle lejligheder

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-10 00:04

Som dengang folk kom hjem fra Mallorca med de første Tjæreborg-fly.
Alle skulle lave crepe suzette hjemme og bestille på danske restauranter.....nu er det vel svært at opdrive nogen steder

Jeg elsker også højt smørrebrød, men efter tre dage i træk med det i firmaet glædede jeg mig sgu til at komme hjem og nøjes med Aldis 3-stjernede på en fedtemad.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 13-09-10 01:36

madpakke_ nam nam
http://www.gratisimage.dk/image-1AC3_4C8D658D.jpg

Citat
glædede jeg mig sgu til at komme hjem og nøjes med Aldis 3-stjernede på en fedtemad.

http://www.gratisimage.dk/image-B606_4C8D658D.jpg

Citat
http://www.4shared.com/document/dBQKUwoM/Schulstad_Madpakkebog.html

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-09-10 05:40

Ja ja, Nordsted. Gammeldavs' eller ej. Du har ret - det er gode sager
Men hvor ofte serverer du det til gæster?

Der var en gang, hvor det næsten var standard på mange menneskers gæstemenu.

Rejecocktail
Oksesteg med flødekartofler og tomatsalat
Fløderand

Men tilbage til bønnespirerne: Skægt "apparat", du har dér, Christa.N.
Jeg havde sådan en fidus en gang. Hvor mon den blev af?

Du må kunne sælge den. Der er så meget andet fra den tid, som kan sælges dyyrt i dag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-10 09:16

Citat
Men hvor ofte serverer du det til gæster?

De unge er helt vilde med hjemmelavet lasagne, så ofte bliver vi "tvunget" til at serverer den, og der bliver altid serveret tomatsalat til

Bønnespirer er mest til privaten... work og sammenkogte retter..Ehm... rejecoktail, er ofte på menukortene på div. restauranter, så helt yt er den ikke

Gem du bare spirekassen, den kan ikke vare så længe før det bliver et hit igen..

Sørgeligt at tænke på alle de gode danske grøntsager, som de unge ikke bruger, f.eks porrer, blomkål,pebberrod, hjemmesyltede rødbeder, asier, græskar osv... mon de også bliver moderne igen??

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-10 09:49

BØNNESPIREAPPARAT
a pros pos christa N s apparat.

Lavede selv en stak i de tider ( haves stadig men samler for meget støv-må have liv i dem igen )
Stort rødbedeglas -låget væk . Sprittes af udvendigt og males med tavlelak. Så kan man skrive start dato mv på med kridt og dagslys trænger ikke ind. Stort spændebånd der kan nå ned over der hvor låget var og imellem en stump plastfluenet.
Så er det bare et par spks ming/andre bønnefø i vand på -skifte hver dag ( nemt da det jo løber ud gennem fluenettet ) og så stop vandskift når de spirer.
Færdige :spis/til køleskab . 3 af den slags glas og du har masser af "gratis " spirer hver dag.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 13-09-10 10:32

Citat
Du må kunne sælge den. Der er så meget andet fra den tid, som kan sælges dyyrt i dag

Man kan stadig købe dem i Helsekost butikker for 65 kr http://www.helsebasen.dk/search.asp?keyword=spirekasse&btSearch=S%F8g
- nej jeg vil ikke sælge
tænker mere på at få gang i den igen, så vi kan lave noget wokmad f.eks.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Iham YES, det var syltetøjsglas vi brugte til at starte med
- men så kom det frem, det med at vandet, der blev opsamlet i spirekasserne var fyldt med næringsstoffer og RIGTIG godt at vande med (så intet gik til spilde)

Så kunne man sidde og strikke hønsestrik, mens en vitaminbombe af spire voksede i karmen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 13-09-10 10:38

hjemmelavede spirer-ja det gjorde vi-det værste er jeg altid har syntes dem på dåde var de allerbedste-men den gik ikke dengang-og vel heller ikke i dag

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-09-10 10:39

Åh, Hønsestrik - det var tider
Jeg har godt nok lavet en del af den slags i mine unge dage. Dét måtte da gerne komme på mode igen. Det var så hyggeligt

Godkendelse af svar
Fra : Christa.N

Dato : 14-09-10 14:34

Tak for svaret lham.
Hyggeligt og nostalgisk

SKØNT