/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
arven fra min far...
Fra : benles44
Vist : 1962 gange
200 point
Dato : 11-09-10 11:55

har fået hjælp herinde på mange spørgsmål, så nu spørger jeg igen,,,for er lidt i tvivl hvad jeg skal vælge.
min far døde for ti år siden og min mor har siddet i uskiftet bo, vi er 7 søskene, hvor det kun er de 2 yngste min far var far til, min storebror og jeg.
min mor solgte dengang huset og valgte at give os alle 7 en sum på 25000 kr.

nu er vores mor død og min søster og jeg har stået for alt det praktiske, og vi skal i skifteretten i næste uge, min kæreste og jeg var derude på besøg i går aftes og hun viste mig papirerne fra banken, som vi skal have med i skifteretten,,jeg har ikke nævnt noget om hun sidder i uskiftet bo, og min søster snakker bare som om de penge der er tilbage bare skal deles i 7 lige dele.
jeg er lidt i vildrede om jeg for familie fredens skyld skal vælge at dele lige med alle søskene, eller om jeg skal nævne i skifteretten at min mor sad i uskiftet bo og min bror og jeg ikke har fået vores arv fra far.

min kæreste siger jeg skal være ligeglad med hvis nogen af dem bliver sure, min helbror er meget syg, så jeg har kun snakket med ham om det og han ved jeg skal med i skifteretten og han regner med at jeg ordner det, så vi arver fra vores far.

jeg håber der er nogen der har erfaringer med arve spørgsmål og venter spændt på et svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-10 12:06

Jeg forstå dit spørgsmål som om det mest er det familiære der går dig på

Din bror og du har krav på en størrer arv end de andre søskende (de har vel også en far de arver efter)??

Men du og din bror skal gøre op med jer selv, om i vil risikerer at blive uvenner - måske for altid - med de øvrige søskende

Man kender først sin familie, når man skal arve, siges det

Jeg ville dele ligeligt, men det er min personlige mening, men hvad i vælger må være op til jer selv

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-09-10 12:15

Hej med dig.
Du skal slet ikke gøre det til et problem.
Jeg ved at skifteretten selv kontakter de efterlevende HVIS der er mere end 35.000 kr tilovers når bisættelse er betalt.
Derefter bliver det skifterettens opgave at fordele de kr. der er.
Har selv været det igennem for 2 år siden.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-09-10 12:16

nej deres far døde for mange år siden mens de var små....

og ja du har ret, tror de blir sure men det er stadig småpenge vi snakker om min mor efterlod næsten 100000 kr så skal bedemanden lige ha sine penge,, så det er jo ikke de store beløb vi taler om

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-09-10 12:19

hej pia

nå men det lyder da egentlig godt, jeg skal i skifteretten med min søster på torsdag med papirerne og bedemandens regning når vi osse at få med...

og er det skifteretten der selv regner ud er det jo godt nok

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-10 12:36

Du skal nok have en fuldmagt fra Din bror.
Den kan hentes og udprintes herfra:
http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Andre%20blanketter%20-%20Skiftefuldmagt.pdf

Skifteretten er ikke slem, da jeg selv var "på den" var det kun mig og en fuldmægtig der sad på hendes lidt rodede kontor i et domhus.
Du har jo alle papirer klar, men de spørger også om hvor meget afdøde havde liggende i kontanter, samt om der er værdifulde ting i boet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-10 12:37

I er rent ud sagt blevet "taget i rø..." (af jer selv)

Jeres far, arver kun hustru og "legitime" børn ( 2 hvis jeg forstår dig rigtigt) - de andre 5 skulle på det tidspunkt ALDRIG have haft en krone, så der røg allerede en del af boet til "uvedkommende" (de skulle have ventet til deres mor døde).

Det kan du ikke gøre så meget ved nu da pengene er brugt (hovedparten vel delt til alle 7)

At i overhovedet er gået med til uskiftet bo med "blandede" børn er en stor fejl fra jeres side....

Så personligt ville jeg blot fordele "resterne" ligeligt mellem alle - alt andet giver kun "mavesår" og familiestridigheder.....

Fejlen ER sket - så det er bare at acceptere og se glad ud - livet går videre...

Jeg formoder I ALLE stadig betragter jer som søskende...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-10 13:20

Eller lad arvesagen afgøre af en bobestyrer. Så æder han hele arven i salær og der er ikke noget at dele og ingen blir sure, men alle har fået deres andel

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-09-10 13:34

Jeg blev helt glad, da jeg læste dit spørgsmål, for bare det at du overvejer at dele alt lige imellem jer, viser din uselviskhed.
Du skal ikke lade din kæreste bestemme i det her spørgsmål, men lade det være op til din bror og dig selv, om I ønsker at dele ligeligt.
Hvordan er dit / jeres forhold til de øvrige søskende? Er det godt og mødes I som en "rigtig" familie? Betragter I hinanden som "helsøskende"?
Hvis I gør det, så viser I jer som rigtige søskende ved at dele. Bliver I to så snydt? Tja, måske. På den anden side set, så bevarer I det gode forhold, der er imellem jer søskende.

Alt for mange mennesker går alt for meget op i, hvad de skal arve. Jeg støtter helt Nordsteds holdning
Jeg håber sgu, at min gamle mor får brugt alle sine penge inden hun dør. Vi andre skal nok klare os uden. Og de småtterier hun måtte efterlade, dem skal mine søskende og jeg dele ligeligt uden svigerbørnenes (altså vores kærester / ægtefæller) indblanden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-10 13:44

Ja pifo..Det er fint nok at bevare det gode forhold, men det skulle jo kunne lade sig gøre uden at give afkald på noget, som man retmæssigt og juridisk har krav på. De andre kan jo bare holde nallerne fra klejnedåsen. De har jo INTET at gøre der....juridisk Erkender de det, så kan det gode forhold jo fortsætte og de som har krav på arv får deres arv.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-09-10 13:53

Klumme, du har helt ret! Da jeg læste din kommentar, så vidste jeg jo godt med mig selv, at hvis jeg var én af de 5 andre søskende, så ville jeg jo insistere på, at de to fik dét, de havde ret til.
Ak ja, jeg bliver aldrig rig - jeg er vist for god af mig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-10 13:57

Citat
jeg er vist for god af mig
Ski med det..Det er en mangelvare idag

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-09-10 14:33

Citat
Så æder han hele arven i salær og der er ikke noget at dele og ingen blir sure, men alle har fået deres andel

Ja ja Klumme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-10 16:30

Citat
Jeres far, arver kun hustru og "legitime" børn ( 2 hvis jeg forstår dig rigtigt) - de andre 5 skulle på det tidspunkt ALDRIG have haft en krone, så der røg allerede en del af boet til "uvedkommende" (de skulle have ventet til deres mor døde).

Hvad er da det for noget vrøvl

At en person sidder i uskiftet bo, forbyder sgu ikke vedkommende, at forære sine 7 børn hver 25000 når hun sælger sit hus.

Benles44, da din far døde må du og din bror, i skifteretten have skrevet under på, at jeres mor måtte sidde i uskiftet bo, og derfor findes de oplysninger allerede hos skifteretten, så det burde ikke være nødvendigt du selv skal gøre opmærksom på det (håber jeg da)

Om du så vil fortælle din søster (resten af familen) hvordan det hænger sammen før I skal i skifteretten, eller om du vil lade som ingenting og først lade det komme frem i skifteretten må være op til dig selv.

I øvrigt kan du ikke bare sådan lade det blive delt op i 7, .ja det vil sige, det ka' du godt, men så er det pludselig gaver du forærer de andre, og alt efter beløbets størrelse kan det blive lidt kompliceret med skattevæsen og gaveafgift

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-09-10 17:13

Citat
og alt efter beløbets størrelse kan det blive lidt kompliceret med skattevæsen og gaveafgift

Det er tidligere oplyst at beløbet er omkring 100.000, hvor begravelsen så bliver fratrulkket, ligemeget om resten bliver delt op i to eller syv dele er det i sidste ende for lidt til at der bliver krævet arveafgift.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-09-10 17:16

alle søskene har skrevet under på at min søster har fuldmagt, jeg er den eneste der ikke har skrevet under, jeg skal med i skifteretten, det var jeg ikke første gang.

jeg ved godt at det havde været mest retfærdigt at min mor havde delt med min bror og jeg, så vi alle søskene stod lige, men det gjorde hun ikke, hun var selvfølgelig mor til alle 7 og ville behandle os ens.

ved ikke rigtig med mig selv om jeg skal sige der skal deles lige, eller om vi bliver spurgt i det hele taget

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-09-10 17:21

Se, hvad der sker - og følg så dit hjerte - tænk på din mor imens

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 11-09-10 17:31

ja man kan jo sige skaden er sket,,,,så jeg ska nok bare se hvad de sir

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-09-10 17:35

Citat
At en person sidder i uskiftet bo, forbyder sgu ikke vedkommende, at forære sine 7 børn hver 25000 når hun sælger sit hus.

Det har jeg sandelig heller ikke påstået

Men var der skiftet var de jo ALDRIG kommet de andre til udbetaling

Så "vrøvlet" kan du selv beholde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-10 23:40

Citat
Men var der skiftet var de jo ALDRIG kommet de andre til udbetaling

Det ka' du ikke forudsætte.

For ved skifte dengang havde det været en meget mindre procentdel af boet benles44 og brormand skulle have end de er berettiget til nu

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-09-10 23:54

Hvad med de 5 halv-søskende, har de en far som efterlader en pæn arv til dem?

Hvis de har synes jeg godt, at du og din bror kan være bekendt at holde på jeres, for i arver jo ikke deres far.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-09-10 08:14

hvad er det for en gang fis. det er sku da helt hen i vejet det er dem der har tjent pengene og lavet et valg. folk er nærmest lige glad med minder det eneste er PENGE PENGE PENGE FUCK PENGENE det er en bi gevinst som man skal "være" glad for at der er og ked af at ens forældre IKKE Nået af bruge dem, aveskykker er sku det vigtigste de forsvinder ikke lige som pengene

jeg er helt sikker på at ens forældre ville vende sig i graven vist de fandt ud af at børnene opføre sig sådan over for den efterladte og de valg som denne måtte tage. også når den sidste part er gået bort ! hvad FANDEN ER DET FOR NOGLE BØRN VI HAR FÅET

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-09-10 08:40

Jeg håber sådan, at du vil fortælle os alle, hvad der sker i sagen.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 12-09-10 14:47

nej mine 5 halv søskene har ikke deres far, min mor blev enke med 4 små børn og ventede nummer 5, da hun blev alene, der gik 13 år før hun mødte min far, og de 2 blev gift.

da min far døde for 10 år siden tænkte jeg heller ikke i penge, personlige ting fra ham syns jeg var det vigtigste, da sloges flere af mine søskene om hækkeklipper og havefræser... mv.
ja det værste kommer frem i folk når der skal arves, det har jeg selv oplevet.

selv følgelig kom min far ind i billedet lidt sent i deres liv, så ingen af mine halv søskene har kaldt eller betragtet min far for deres far, det er ok for mig, deres børn har heller ikke kaldt ham for farfar eller morfar.

jeg har aldrig tænkt i hel og halv søskene, men da min far døde, var det ligesom magt balancen var brudt, nu blev man åbenlyst omtalt som halv søskene.

jeg har masser af venner, og har ikke haft den store kontakt med mine søskene, men da min mor blev indlagt ca 3 uger før sin død, fik min søster og jeg et tæt forhold igen, vi bor i samme by.
og mine drenge rendte dagligt ned til deres mormor.
så hvorfor jeg spekulerer på arven, for at være mest retfærdig er at vi ligesom har fået et godt forhold og det er jo vigtigere end penge.
og stadig er det jo små penge det egentlig drejer sig om,,,

og osse interessant at vende det herinde og læse de forskellige betragtninger smil

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-09-10 16:29

Citat
osse interessant at vende det herinde og læse de forskellige betragtninger

Ja, det er interessant at se, så forskellige meninger der er omkring sådanne sager.
Jeg tror ikke, det er muligt for nogen af os at give dig et helt klart svar, for dels er der det juridiske at tage stilling til og dels er der alt det følelsesmæssige. Jeg er sikker på, at du nok skal træffe de rigtige valg i næste uge - hvis der altså bliver noget som helst at tage stilling til.
Good luck

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 12-09-10 22:31

ja du har ret,,, det er osse nemmere hvis det ikke er mig der skal træffe et valg,,smil

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-09-10 01:38

Nu vover jeg pelsen...

Da jeres mor sad i uskiftet bo, betyder det at hun også har rådet over din fars boslod, som det hedder. Du og din bror har alt andet lige krav på arven efter jeres far. Jeg forudsætter at der ikke er noget særeje eller testamente. Hvis boet er meget beskedent kan det selvfølgelig godt være at det kun rækker til begravelsen m.v. Men ellers skal boet, efter der er betalt restafgift og evt. boafgift, deles således:

Nettoarven udgør eksempelvis 140.000 kr. Heraf udgør halvdelen boet efter din og din brors afdøde far, dvs. 70.000 kr. De 70.000 kr. deles mellem dig og din bror.

De resterende 70.000 kr. er boet efter din mor. Det deles mellem alle 7 søskende, dvs. 10.000 kr. til hver.

Således er det ikke helt ligegyldigt, om man har de samme forældre eller ej! Men hvis I 7 børn har et godt sammenhold, og du og din bror er enige om det, så er der intet i vejen for at I kan dele de (hypotetiske!) 140.000 kr. ligeligt mellem jer alle 7!

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 15-09-10 09:40

ja det ved jeg er det regnestykke bortset fra jeg gætter på der er 70000 tilbage når bedemand og div er betalt.

så enten er der 10000 til hver 7 søskene, eller 22500 til min bror og jeg og 5000 til de andre
blir jeg spurgt kan jeg vælge del det i 7 lige dele,,,

og er det skifteretten der siger hvordan det skal deles så er det jo ikk mig der har sagt

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-09-10 19:02

Reglerne er klare nok - arven skal fordeles som du også selv er kommet frem til.

Men du og din bror kan blot "udjævne" arven ved at tilgodese jeres 5 halvsøskende (med 5.000 til hver af dem). Skifteretten blander sig først, hvis I vil forfordele jeres søskende, dvs. give dem MINDRE, end loven tilskriver dem!

Ret beset er jeres halvsøskende faktisk skattepligtige af de penge, du og din bror giver dem. Men det behøver I jo ikke tale højt om...

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 16-09-10 18:18

ja så er skifteretten overstået privat skifte, og jeg sad og tænkte lidt frem og tilbage....

vidste egentlig godt hvad jeg ville vælge,,,, til sidst spurgte juristen ( eller hva det nu hedder) om hun sad i uskiftet bo, hvor min søster og jeg svarede ja.
jeg tror hun har opfattet det sån at vi alle havde samme far, og sagde at de penge der bliver tilbage efter alt er betalt sku deles i 7 portioner.

jeg vil sige takken fik jeg bagefter,,, ikke pga. pengene men min søster sagde ja der viste du at du er min helsøster og her står vi sammen..

jeg er jo glad for at have vendt det herinde det har fået sat en masse tanker igang,,,

og jeg var egentlig kommet frem til penge er ikke alt,, og der er jo ikk så meget så hvorfor gøre et stort nummer ud af det....

og ødelægge det forhold jeg / vi har til hinanden nu begge ens forældre er døde.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-09-10 18:23

Hvor er jeg glad for at du skrev dette. Lyder som om at I fik en lykkelig afslutning, Godt at have søskende. Hele eller halve. De er det nærmeste vi har, når vores forældre er borte. Glæd jer over at have hinanden

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 16-09-10 21:34

Super - alle blev glade

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 17-09-10 12:06

så er freden slut min bror har ringet til skifteretten og gjort opmærksom på at han og jeg ikke havde arvet efter vores far, og skifteretten havde ringet til min søster, så nu er der rigtig gang i bla.bla.bla.

så nu ved jeg ikke rigtig hvad der sker....

så det hjalp ikke så meget at jeg syns alle 7 sku dele lige