/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udskiftning af cirkulationspumpe
Fra : HomeAlone
Vist : 2318 gange
125 point
Dato : 11-09-10 10:13

Jeg har købt en ny energibesparende Grundfos Alpha 2 som skulle erstatte den gamle pumpe ligeledes fra Grundfos. Det ser ud som en nem opgave at udskifte denne, men jeg kan ikke løsne forskruningerne på pumpen. Jeg har brugt den største rørtang som der er plads til, men pumpen drejer blot med rundt. Jeg har sprøjtet WD40 på gevindet flere gange over de seneste to dage, men den giver sig stadig ikke.

Gør jeg noget forkert?

Nogle der har forslag til hvordan jeg kommer videre?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-10 10:18

Du skal tage en gasbrænder og varme området op uden at det bliver rødglødende. Spændingsforskellen i metallerne og samlingerne gør at gevindet løsner sig. Efter opvarmning skal man slå lidt på skruen eller omløberen.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 11-09-10 10:24

Citat
Du skal tage en gasbrænder og varme området op uden at det bliver rødglødende. Spændingsforskellen i metallerne og samlingerne gør at gevindet løsner sig. Efter opvarmning skal man slå lidt på skruen eller omløberen.

Det har jeg godt nok overvejet men både forskruning og rørende i hele varmeanlægget er malede, så det ville helst undgå.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-09-10 10:48

Du kan prøve at banke på røret og først presse lidt mod og derefter skrue den rigtige vej. Du skal naturligvis holde igen på pumpen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-10 11:01

Eller
Hold den store rørtang under omløberen og slå forsigtigt med en hammer på omløberens spændeflader.
Det er ikke styrken i slaget men de små vibrationer som løsner omløberen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-10 11:31

Brug for en sikkerheds skyld en bolsjehammer. Den giver slag men knuser ikke metallet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-10 11:35

Det skal være små slag med en rigtig hammer - bolsjehammer giver kun slag men ingen vibrationer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-09-10 11:36

hva vil du vædde?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-10 13:53

Jeg vil da gerne vædde mit job gennem ca. 50 år.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-09-10 14:24

du skal bruge 2 rørtænger så du kan holde kontra. ellers ødelægger du bare noget.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 20-09-10 09:52

Den arbejder stadig på denne sag. Har nu prøvet alle forslagene men mangler stadig at få løsnet den ene forskruning.

Jeg har dog kun varmet med en varmepistol, hvilket nok ikke er helt så optimalt som en gasbrænder.

Jeg har brugt to rørtænger, den ene på forskruningen, den anden på pumpen. Jeg tror måske at en stor skiftenøgle ville være bedre på forskruningen da rørtangen måske klemmer for hårdt og derved modvirker løsningen.

Hvor køber man en skiftenøgle med en spændvidde på 56mm? Den største jeg kunne finde fra Bacho er en 18" og gaber kun over 53mm.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-09-10 10:01

Prøv hos Harald Nyborg, de har udvalg af værktøj til vvs

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 20-09-10 11:18

hvis pumpen er mage til kan man nøjes med at skille den ad midt på så det kun er motordelen man skifter men det forudsætter som sagt at det passer sammen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-09-10 12:16

og du er sikker på at du drejer den rigtige vej ? der skal sikkert tages godt ved. den kan være groet godt sammen, men løsnes kan den.

Kommentar
Fra : MortenMellemGas

Dato : 20-09-10 17:11

I går fik jeg også skiftet min gamle grundfos ud med en alpha 2 så det var da lidt skægt jeg skulle læse dette idag

Der er 2 ting at sige:

1. Vær sikker på du løsner og ikke spænder
2. Stor skiftenøgle på og så skal der bare tages fat (der SKAL holdes kontra på pumpen eller hvis du kan dreje den så den kommer i spænd er det også super)

Held og lykke

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 125 point
Dato : 22-09-10 21:02

To rørtænger og så et stykke rør på dem begge så magter du noget mere, evt. en mand til hver tang... De ka side grove godt fast men de skal nu nok give sig... Og husk når du bruger forlænger rør skal de så langt ind over rørtangen som muligt... Ellers bøjer du tangen...

Så er det bare at klemme ballerne sammen og bruge mullerne...

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 27-09-10 15:46

Tak for svaret Ekspress105. Forskruningen gav efter da jeg forlængede begge rørtænger med 1 meter vandrør.

Faktisk bøjede det ene vandrør i første forsøg, men til sidst kom forskruningen af. Jeg er lidt imponeret af hvad sådan en Bacho rørtang kan holde til. Godset på rørtangen er langt mindre end vandrøret.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-09-10 19:40

Var så lidt...

Hehe de er jo lavet af specialhærdet stål og ikke blød jern...