/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Defekt el-gulvvarme
Fra : AnnLou
Vist : 8848 gange
87 point
Dato : 10-09-10 21:05

Hej!

Vi har lige købt en skøn lejlighed men el-gulvarme på badeværelset, men vi har netop opdaget, at det ikke virker - øv!

Jeg skulle selv. have afprøvet varmen INDEN vores reklamationsret udløb, men det er for sent nu.

Vi har testet relæet, der er strøm, lampen lyser og termostaten virker, men der kommer INGEN form for varme i gulvet. Hvad så? Hvordan finder man frem til fejlen (på en økonomisk måde)?

Vi har boet 10 år i Spanien, og bare tanken om et koldt badeværelse er skræmmende!

På forhånd mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-10 21:06

Varmelegeme/tråd er knækket, kan måles med et multimeter.

Kommentar
Fra : AnnLou

Dato : 10-09-10 21:09

Hvordan? Vi brugte et mutiemeter til at tjekke strøm/termostat i relæet, men hvordan kan jeg tjekke varmelegemerne under fliserne?

Badeværelset er 3 år gammelt, så tanken om at skulle brække gulvet op er ikke rar....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-10 21:33

Multimeteret skal måle modstanden i varmetråden.
Slå relæet fra, mål den ohmske modstand på de to ledninger til varmeslingen.
Hvis multimetert ikke gir udslag, viser nul så er der brud på ledningen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-10 21:41

Er du sikker på at der er spænding til varmetråden, altså efter termostaten.

Kommentar
Fra : AnnLou

Dato : 10-09-10 21:43

Hej - nej, jeg er ikke sikker på noget som helst

Vi har tjekket i den lille kasse (relæet), men varmetråden/ledningen er jo inde i et rør, så jeg ved ikke lige hvordan man tjekker spændingen til varmetråden?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-10 21:46

Det gør du ved termostaten, fra den går spændingen til varmetråden.

Termostatfejl er ikke ualmindelig.

Kommentar
Fra : AnnLou

Dato : 10-09-10 21:49

Vi satte en ledningsdims på termostaten, herefter fik vi den lille lampe til at tænde/slukke, hvilket burde betyde, at temostaten er ok ik'?

Der er ikke nogen on/off tast til selve elvarmen, blot den lille kasse med en lille regulator, der kan drejes fra maks./min.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-10 21:55

Citat
Vi satte en ledningsdims på termostaten, herefter fik vi den lille lampe til at tænde/slukke, hvilket burde betyde, at temostaten er ok ik'?

Det er ikke sikkert, kommer nemlig an på om i fik lys i lampen med spænding før termostat,
Prøv med lampen, drej termostaten ned til min. så skal lampen slukke. Gør den ikke det, så måler i det forkerte sted.
Det bør være synligt hvor ledning til tråden i gulvet fra termostat sidder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-09-10 01:42

står der nået på termostaten ? devi eks.
er der 4 klemmer på bag siden + 2 små grønne ? L N N M + (L N = 230V N + M = afgang/forsyning af gulvvarmekablet ) (NC NC) = termostat føler

ellers kan du ringe til http://www.termografi.dk/termografi/El-gulvvarme.aspx eller http://www.gulvvarme-service.dk/ ellers kan andre googles på nettet

Kommentar
Fra : AnnLou

Dato : 12-09-10 20:14

Vi er desv. ikke blevet klogere, vi kan ikke engang finde ud af, om det er el- eller vandvarme, der er installeret i gulvet. Der er kun den lille kasse/termostat på væggen og ingen anden on/off-knap e.l.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 87 point
Dato : 12-09-10 21:27

Det er el, termostat til vand har ikke ledninger.

Kommentar
Fra : AnnLou

Dato : 12-09-10 21:38

Nå nej - du har ret
Vi må vist ringe efter en tekniker, der kan hjælpe.

Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : AnnLou

Dato : 12-09-10 21:39

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-10 08:52

Velbekomme.