/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HJÆLP !!! til harddisk
Fra : gril
Vist : 708 gange
500 point
Dato : 10-09-10 15:03

HJLÆP!!! Jeg har en harddisk som jeg ikke kan få til at virke. Jeg kan se den i denne computer men jeg kan ikke komme ind på den. Jeg kan hør at den kør men det lyder som om at den starter og slutter helle tiden

Hvad kan jeg gør

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-09-10 15:12

Du skal gøre den klar i diskhåndtering: oprette partition og formatere den.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 10-09-10 15:14

jeg vil helst ikke formater den for der lækker en masse filer som jeg ikke vil slette

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-10 16:04

For det er vel ikke en NTFS formateret haddisk som du prøver at læse fra en FAT 32 formateret computer.

Men ellers er det muligt at en ubuntu Live CD kan læse på din harddisk.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 10-09-10 16:27

nej min dig begger to er NTSF

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-10 16:58

Hvad fortæller den i diskhåndtering.
h-klik på computer > administrer > diskhåndtering

Kommentar
Fra : gril

Dato : 10-09-10 17:09

Citat
Hvad fortæller den i diskhåndtering.
h-klik på computer > administrer > diskhåndtering

jeg kan ikke komme der ind

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-09-10 17:15

Du skal importere skærmen i diskhåndtering/højreklik denne computer/admoinistrer/diskhåndtering.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 10-09-10 17:41

Så kør en chkdsk på drev C:\

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-09-10 20:19

Den lyd du beskriver er ikke god. Det lyder sådan hvis man har haft et head crash, og så er det for de dyre drenge at redde data.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-09-10 20:21

Citat
læse fra en FAT 32 formateret computer.

Det er da vel ikke noget der findes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-10 21:41

Citat
Det er da vel ikke noget der findes.

Nå - det er da noget af en påstand.

Transo - Lidt hjælp, i stedet for mærkelige påstande, ville nok være bedre.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-09-10 08:51

Citat
For det er vel ikke en NTFS formateret haddisk som du prøver at læse fra en FAT 32 formateret computer.

Det er diske man formatere med FAT32 eller NTFS og ikke komputere. Uanset hvad man oprindeligt har formateret de øvrige diske med vil en Windows-PC altid kunne læse et FAT32, FAT16, eller FAT12 drev.

Jeg har før afhjulpet lignene problemer med et program som hedder Spinrite (http://www.grc.com), men den koster penge og jeg har ikke kunnet finde noget om en demo-version eller lignene. Jeg tror at problemet er en dårlig sector på disken og dette program kan afhjælpe den slags problemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-09-10 10:57

Altså - Der findes stadig computere som kører med harddiske som er formateret med FAT 32.
Så udtrykket " en FAT 32 formateret computer " er naturligvis en computer hvor den primære harddisk er formateret med FAT 32.
Og som bekendt kan et styresystem, som kører på en FAT 32 partition ikke læse på en NTSF.
Derfor mit hjælpespørgsmål.

Men alt det ved spørgeren jo godt......................

Tilbage til selve spørgsmålet.

Grill > Det er muligt at dette ikke hjælper dig - men prøv lige at hente en ubuntu Live CD
http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download
Brænd den som en iso fil
Start comp. med denne CD og vælg afprøvning når den lige har testet din comp.(ej indstallation)
Sæt så din USB harddisk i og hvis du er heldig kan den læses og du kan hente filer ud.
Spørg hvis du er i tvivl om denne process

Kommentar
Fra : gril

Dato : 12-09-10 10:28

jeg har kigget på jers svar men har ikke fået den til at køer i nu har i fler gode ider

min harddisk er NTSF

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-10 10:38

Jeg har ikke flere idéer.