/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Zoome videoklip
Fra : Eilertzen
Vist : 258 gange
20 point
Dato : 10-09-10 12:45

Hej Panel.

Jeg har et videoklip hvor det er nødvendigt for mig, at zoome ind på et bestemt punkt og aflæse noget. Jeg kan ikke bruge mediaplayer da det ikke zoomer godt nok.
Mit spørgsmål går derfor på, om der findes et program hvor jeg kan zoome ind uden, at det er sløret for meget???

Mvh.

Martin

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-09-10 13:57

Opløsningen sætter en grænse for det du vil se.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-09-10 11:22

Det vil altid være sådan, at du ikke kan skabe et godt resultat af noget der ikke er i orden.
Betingelse for at kunne zoome ind, og stadig have en skarphed; det kræver at råmaterialet ER knivskarpt og uden rystelser.
Husk på at selv de mindste rystelser, vil virke som er karruseltur på ting i baggrunden. Virkningen forstærkes, jo længere væk det er fra kameraet.
Videofilm er i bund og grund stilbilleder i serie, hvor der normalt optages 25 billeder i sekundet.
Det er derfor vigtigt, at når du panorere under optagelse, gør det så langsomt, at du syntes det er for langsomt.
Hvert billed under panoreringen vil som sådan være sløret, da du bevægede det under optagelsen. Det vil dog være mindre synligt, da vi her taler om levende optagelser, og opfatter det som normalt, hvor imod et enkelt billed/foto skal være skarpt.
Jeg har set mange skrækkelige optagelser, hvor der panoreres og tildes i en uendelighed, så man skulle tro, at kameramanden havde pakinson.
Jeg ved det kan være svært, for især når der er lyd på, for så klipper man også i lydbilledet, når man stopper i optagelsen.
Jeg ved fra min tid som lære på aftenskolen, ioptagelsesteknik; at folk har svært ved at aflægge de dårlige vaner. Kun ved at være selvkritisk, vil du kunne opnå bedre resultater i dine optagelser.