/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Returner tal fra forrige ark i MS-EXCEL
Fra : Tjarki
Vist : 1060 gange
200 point
Dato : 08-09-10 18:01

Hej med jer kloge mennesker... =)

Jeg kunne godt tænke mig at, i et excelark, få returneret et tal fra det forrige ark.
Jeg kan godt finde ud af at returnere fra et bestemt ark - men jeg vil gerne have en standard "skabelon" så den returnerer fra arket før ...

Er det muligt ?

Tjarki

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-10 18:31

Citat
men jeg vil gerne have en standard "skabelon" så den returnerer fra arket før ...

Hvordan skal den forståes

Vil du have den til at komme med et tal der "førhen" stod på et andet ark, men nu ikke længere findes ??????

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-10 18:35

Returner fra forrige ark? mener du at du vil overføre fx en saldo fra et ark og til at andet.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-10 18:43

Altså som jeg forstår det, så vil du have et tal fra et felt i et ark til at automatisk følge med over på et andet ark. Ikke ?

Så skal du markere det felt i det ark ark, du ønsker tallet til at stå. Holde Shift nede og trykke på =, nu markeres feltet og venter på din komando. Klik dig ind i det ark og find feltet hvor tallet står, marker det og tast enter. Nu vil det tal automatisk blive det samme hele tiden i det andet felt. Hvis det er en autosum og du redigerer i det vil det også automatisk blive opdateret i det andet felt.

Forståeligt.

Det er ikke så let at beskrive som det er at udføre

Kommentar
Fra : Tjarki

Dato : 08-09-10 20:00

Citat
Altså som jeg forstår det, så vil du have et tal fra et felt i et ark til at automatisk følge med over på et andet ark. Ikke ?

Lige præcis ! ... men jeg vil ikke have tallet fra et bestemt ark ...
(det er meget sværere at forklare det uden at vise det.. )

men jeg har lavet en form for skabelon son jeg bare vil kopiere ind i et hvilket som helst ark.
og i et givet ark, vil eg gerne have et bestemt tal fra det forrige ark. - det kan jeg godt gøre ved at referere til arket før, men når jeg så kopierer det videre ind i et tredje ark, så refererer den stadig til det første ark - og ikke det andet ark, som jeg gerne vil have...

(det blev lidt rodet... )

men jeg vil gerne ha at ark B refererer til et tal i ark A. ark C skal med den samme funktion referere til ark B....

er det muligt ?

Tjarki

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-10 20:35

Skal lige lege lidt med det

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-10 20:42

lad os sige at du på ark1 celle A1 skriver "test"

så laver du en formel på ark2: =ark1.a1
kopierer du den til ark3 retter den selv til at hede =ark2.a

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-10 20:46

Hmm den er svær

Men har leget lidt med 6 ark, i samme fil
satte en værdi i A2 på ark 1, klikkede på ark 2 og markerede A2 på denne, valgte shift += fand celle A2 i ark 1 og markerede denne, enter. Nu er værdien i begge A2 i hver sit ark ens. Videre med ark 3 på samme måde men med reference til A2 i ark 2. Det blev jeg ved med indtil jeg var igennem alle 6 srk. Nu sker det at hvis jeg ændrer værdi i A2 i ark 1 ændrer de sig alle.

Men lige at lave den formel der gør at du kan få dem alle til at gøre det i et hug, kan jeg ikke lige greje, men vil lege videre

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 08-09-10 20:50

='Ark1'!A2 - ='Ark2'!A2 - ='Ark3'!A2 og så videre

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-10 21:27

åeh ja, havde lige glemt at excel kun ar bejder med indexnumge i vba, i formler refererer excel til ark vha. tekst. der er openoffice.org lige en tand smartere

hvis dine arknavne har fortløbne tal er det nemt at lave en formel der kan kompensere for manglen
(ark1 - ark2 - ark3.....)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-10 21:28

jaja, stavefejl koster gratis, håber at det er til at forstå

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-10 22:38

opret denne vba kode
Kode
Function Kopiarkcelle(Addr As String) As Variant
Application.Volatile True
With Application.Caller.Parent
If .Index = 1 Then
Kopiarkcelle = "Fejl, dette er første ark"
Else
Kopiarkcelle = .Previous.Range(Addr).Value
End If
End With
End Function

i den celle du vil hente data kalder du din makro på denne måde:
=Kopiarkcelle("A1")

Hvis du får flyttet formlen tilbage på første ark får du fejlmeddelelsen (eller hvis du flytter arket tilbage som det første ark)

Godkendelse af svar
Fra : Tjarki

Dato : 09-09-10 20:32

orv.... det forstår jeg ikke....

Jeg ændrer det manuelt i stedet for... men Mange tak for at i gad at bruge tid på det... =)

Tjarki

... jeg vil alligevel også gerne gi EXTERMINATOR nogle points... kan jeg det ?