/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Hvem ejer sunket jolle
Fra : simon-ms
Vist : 2190 gange
200 point
Dato : 08-09-10 17:45

Hej
Jeg kommer jævnligt ved en strand hvor en jolle har ligget for anker tæt på kysten. Hen over sommeren havde den taget mere og mere vand ind for til sidst at synke og har efterhånden lagt et stykke tid på bunden uden den har været forsøgt bjærget. På samme strand ligger flere lig af joller der bare har fået lov at gå til og det er så her at jeg tænker at jeg lige så godt kunne forsøge at bjærge den jolle inden den også går til, den er allerede ved at sande til. Hvordan er det med reglerne, må båden ligge på bunden, folk risikere da at komme tilskade når den ligger under vandlinjen og der sommetider er nogle der bader der om sommeren. Er det lovligt at bjærge sådan en jolle? den ligger jo alligevel bare og går til og samtidig er til fare for andre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-10 18:18

Selv om jollen er sunket, må der jo være en ejer, som bare ikke har fået gjort noget ved det... hvis du tager den, risikerer du at blive meldt for tyveri

Måske der er nogle regler for bådelauget eller hva' det nu hedder. Det koster som regel at have en båd liggende, så prøv at se om du kan finde en der har med det at gøre, det kan jo være de kan hjælpe dig med at finde ejeren, så du kan spørge om det er i orden, at tage jollen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-09-10 18:36

Jollen tilhører ejeren uanset den er sunket.

Ja bjærge den , men jollen skal fremlyses og hvis ikke en ejer melder sig (eller båden er uregisteret) er det reglerne for hittegods der gælder, altså at jollen skal afleveres som hittegods.

man må ikke bare tage jollen til sig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-10 23:25

Citat
altså at jollen skal afleveres som hittegods.

Hvis du ikke kan finde ejeren, så hold du hellere snitterne for dig selv

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-09-10 05:54

Her kan du læse lidt om vrag

http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/mpu/spm/377/svar/691344/806183.pdf

Min bror havde, for mange år sdiden, en gl. husbåd liggende i Jyllinge, da den sank kom det der dengang hed Fyr- og Vagervæsenet ret hurtigt på banen om at det skulle fjernes, det var til fare for skibsfarten (lå på 1 m vand langt fra sejlrenden?).

Men den du har kig på får sikkert bare lov at ligge og gå til.

Køb hellere dit eget vrag i den blå avis el. lign

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 200 point
Dato : 09-09-10 07:00

Det er strandfogden du skal have fat i, det lokale politi ved hvem det er, og nej du må ikke selv beholde jollen

Hvis jollen er beskadiget, og du kan forhandle med strandfogden, og hvis han prissætter den til under 500 kr, så kan du købe den af ham/hende

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 09-09-10 18:50

Hej
Tak for hjælpen, det tænkte jeg nok, men det kunne jo være at der havde en regel der hed at når den havde ligget en vis tidsperiode, så måtte man godt fjerne den, det er da noget i den stil købenshavenskommune gør de smadrede cykler der flyder, noget med at hvis de har været brugt i tre måneder, så må de fjerne dem. Jeg synes bare det er synd den bare skal ligge og gå til, jeg fatter heller ikke at folk ikke sælger deres både i stedet for bare at lade dem rådne op, der ligger flere joller på den strand der bare har fået lov til at rådne op, det kan godt være at det er tyveri, men når den f. eks har lagt på bunden i et år, så havde den været fristende at tage(hvis den da stadig er nogenlunde hel).

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 09-09-10 18:51

Tak for svaret michaelmoeslund.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 09-09-10 20:45

velbekomme,

Har hørt at det er et stigende problem, især hvis en utilset båd river sig fri, og ligger og driver

Din lokale Strandfogde burde få lidt røde øre over alle de joller,-det er hans job!!

Kommentar
Fra : SEKONDI

Dato : 13-05-11 15:03

Der kommer desværre flere og flere af disse havererede både, de rligger og flyder på vore kyster, men vi har faktisk ikke ret til bare at lade dem ligge. Hvis båden ligger på stranden sender du en mail til det lokale politi så skal de fremlyse den. Hvis den der i mod ligger i vandet kan den være til gene for den normale sejlads og her kan du have pligt til at anmelde den og måske også fjerne den. Du vil så have krav på at få dækket dine omkostninger til bjærgningen hvis salget af båden kan dække det. Med husk altid at sende en mail til politiet så du har gjort dem ommærksom på forholdet.