/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
skal jeg betale SU tilbage?
Fra : rasha01
Vist : 1051 gange
50 point
Dato : 08-09-10 00:02

Hej,
jeg har lige et spørgsmål omkring uboende SU. Jeg har ikke modtaget SU hele dette år. Her i sommerferien har jeg tjent over 13.000kr før skat. Om ik' så længe flytter jeg.
Mit spørgsmål det er hvis jeg søger su, skal jeg så betale det tilbage sidst på året.
der skal lige siges jeg er over 20 og går på en videregående uddannelse.
Jeg håber der er nogen der kan svare på mit spørgsmål

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-10 00:16

Som jeg ser det, skal du ikke tilbagebetale su

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

Kommentar
Fra : rasha01

Dato : 08-09-10 12:45

Hej Nordsted1
Jeg har kigget på denne hjemmeside,
Men jeg er forviret om det er følgende jeg skal kigge på:

Mellemste fribeløb
Måneder hvor du er indskrevet på et uddannelsessted og vælger SU fra eller ikke har søgt SU. Måneder hvor du ikke får SU, fordi:

•du har orlov fra uddannelsen
•du er i lønnet praktik
•du er erklæret studieinaktiv

17.107 kr. per måne
Fordi jeg ikke har fået su i sommers..??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-10 13:12

rasha01.... jeg synes du skal tale med din studievejleder, de regler er ikke helt nemme at forstå

Men du var jo ikke på su, da du tjente pengene i din sommerferie, så det vedrører ikke su
(så vidt jeg husker)

Men dette beløb er det du må tjene (mindst) i månederne fremover ved siden af su'en

Laveste fribeløb
Måneder hvor du får SU (også dobbeltklip og slutlån) på en videregående uddannelse
8.464 kr. per måned

Accepteret svar
Fra : janni_s

Modtaget 50 point
Dato : 08-09-10 14:11

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/Regnemaskine.aspx

Denne regnemaskine plejer jeg at bruge. tast ind hvor mange måneder du skal have SU på et helt år, hvor mange måneder du ikke har været skrevet på en uddannelse, og hvor mange måneder du har været berettiget til SU, men ikke modtaget det.

Det beløb den beregner er det beløb du må tjene på et helt år. Dvs, at du gerne må tjene det hele på en månede f.eks.
husk at det den siger du må tjene er beløbet før der er betalt skat.

Godkendelse af svar
Fra : rasha01

Dato : 08-09-10 16:58

ifølge regnemaskine så er det ikke et problem... Tak for svaret janni_s.