/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Syn af trailer
Fra : thomazo
Vist : 2206 gange
100 point
Dato : 07-09-10 20:04

Hejsa

Jeg har købt mig en bådtrailer fra, som skulle leveres nysynet. Jeg opdagede at der var to defekte hjullejer. De larmer ved kørsel og når jeg tager fat i hjulene kan jeg se og mærke tydeligt slør.

Det påtalte jeg naturligvis overfor sælger, iden overbevisning at han ikke ville kunne få den synet med de lejer og det slør. Men nu viser det sig at den gik glat gennem syn, så nu står jeg og skal ha et par hjullejer skiftet for egen regning.

Kan det virkelig passe at en trailer kan godkendes til syn med både hørbart, synligt og mærkbart slør i hjullejerne?

Har jeg mulighed for at klage over sådan et syn? Det må da i den grad være sikkerhedsspørgsmål at lejer er i orden.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-09-10 20:28

du kan starte med at spænde lejerne lidt sammen og give dem noget fedt. det er mange gange nok.
ellers koster et sæt lejer ikke ret mange kroner. og de er meget lette at skifte.

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 07-09-10 20:46

Skal der ikke bruges specialværktøj? og hvordan spænder man lige et leje lidt sammen...

Men stadig kan det vel ikke passe, at den kan gå gennem syn??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-10 21:23

Citat
Kan det virkelig passe at en trailer kan godkendes til syn med både hørbart, synligt og mærkbart slør i hjullejerne?

Har jeg mulighed for at klage over sådan et syn? Det må da i den grad være sikkerhedsspørgsmål at lejer er i orden.

Det burde ikke kunne finde sted, for synet skal netop sikre, at køretøjet er i lovlig og sikker tilstand til at måtte køre.

Selvfølgelig ka' du klage over sjusk i synshallen.
Dog synes jeg de plejer være temmelig obs på den slags i de synshaller jeg kender til.

Har du set beviser på, at traileren nu også er synet, så det ikke bare er noget sælger slynger ud.

Og ja, du kommer sikkert selv til at bekoste de nye lejer...øv

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-09-10 22:00

Bed om at få syns attesten udleveret.
Så er den ikke længere end at du har et bevis på den er synet og godkendt.

Eller at der ikke findes en syns attest og dermed at du er blevet tørret i den handel ...

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 08-09-10 08:32

Citat
Kan det virkelig passe at en trailer kan godkendes til syn med både hørbart, synligt og mærkbart slør i hjullejerne?

Ja det kan det da sagtens,... den kan såmænd blive synet oå et værtshus, (for år tilbage)
"man",. påstår dog det er blevet bedre i dag,..... men der bliver stadig "overset" masser af fejl,
http://www.tvsyd.dk/artikel/9784:Bilsyn-sjusker---stadig

et syn,.. er ikke garanti for noget som helst,
i bedste fald kan "køretøjet" køre til næste syn,.. fra godkendelsesdagen,

og klage til synshallen, får du normalt intet ud af,.. udover spild af tid og penge,

hvis du har en smule 'håndelag' kan du selv skifte lejerne,.
her er en lille guide,.. princippet er ca. det samme, :
http://www.youtube.com/watch?v=6k2T79nHXgw

men prøv at tale med sælger,.. måske i kan enes om en "ordning"

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-09-10 10:23

At klage over syn, får man normalt intet ud af, ud over at man får af vide, at på synstidspunktet, var lejerne i orden.

Årsagen til at lejerne "går" er som oftest, at traileren er blevet kørt i vandet ved søsætning og optagning af båden. Brenderup siger direkte, at traileren ikke må køres i vandet! Man kan undres over, at fabrikanterne af bådtrailere ikke monterer vandtætte lejer, så meget ekstra koster det ikke i forbindelse med produktion. Selv når man køber en trailer der er "galvaniseret" er akslen som oftes kun malet!

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 10-09-10 19:03

Jeg har fået synsattesten. Godkendt uden bemærkninger!! Hmm, ja jeg forstår det ikke. Men jeg har skiftet lejerne, så nu kører det som det skal, uden slør og mislyd.

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 10-09-10 19:04

Tak for svaret EA_HS.