/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Acer 5720Z -kaos - problemer
Fra : akselbo
Vist : 726 gange
500 point
Dato : 07-09-10 15:30

jeg har mit livs kamp med nabosønnens computer = en Acer 5720Z m/ Vista Home Premium – den har givetvis været angrebet af ’alt-muligt-skidt’ - jeg får den ’trimmet’ og den kører perfekt – genstarter – slukker og tænder – alt til 1000 perfekt ... næste morgen er den atter syg – helt syg - forfra igen ... og igen ... og igen
kan EISA-partitionen være inficeret ???

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-09-10 15:39

Det er ikke utænkeligt, slet partitionen når du geninstallere computeren og se om den stadig er "syg" dagen efter.

Ved sygdom anbefaler jeg altid at man fomatere harddisken og sletter alle partitioner.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-10 15:49

Citat
den har givetvis været angrebet af ’alt-muligt-skidt’ - jeg får den ’trimmet’ og den kører perfekt – genstarter – slukker og tænder – alt til 1000 perfekt ... næste morgen er den atter syg – helt syg - forfra igen ... og igen ... og igen

Bed ham om at holde sig fra alle de "obskønne" sider han åbenbart "besøger"

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 08-09-10 11:19

refi's budskab er MERE END viderebragt !
og til webnoob: - EASA-partitionen vil ikke lade sig slette, det er som om BIOS hindrer dette ?
Har også prøvet med Part.Mag.ver7 - allerhelst ville jeg jo installere en XP ! med den vil computeren heller ikke tage imod !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-09-10 11:37

Citat
allerhelst ville jeg jo installere en XP ! med den vil computeren heller ikke tage imod !

Selvfølgelig vil den det - det kræver blot en formatering først (eller en "ødelæggelse" af det gamle system).

Man kan ikke NEDgradere en komputer....

HUSK at gemme ALLE drivere osv INDEN formatering.... (dette til trods, skal nye sikkert findes alligevel til XP)

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 11-09-10 12:11

denne comp = Acer 5720Z med Vista Premium Home - har en harddisk, der hedder WD3800BEVT - den er leveret med en EISA partition - en C part og en D part ...
så småt er den dræbt (eller har begået selvmord) - der fulgte ikke recovery cd'ere med og en snak med Acer afslørede den såkaldte ALT+F10 funktion der fra EISA genskaber fabriksopsætningerne, men denne funktion virker heller ikke mere - (derfor min frygt for at EISA er ødelagt) - en formattering synes altså eneste vej frem - og driverne er givetvis ikke til at få fat i og gemme.
For at kunne formattere harddisken kræves altså en værktøj som jeg næppe har idet den ikke vil akceptere min Part.Mag.ver7
forslag til formatteringsværktøj ?? (og/eller ? er en ny harddisk som koster små 400 kroner fabriksformatteret) og/eller mon computeren ville godkende og installere en windows 7 som i så fald måtte købes
jeg er stort set på herrens mark !!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-09-10 16:50

Så tag harddisken ud af maskinen og tilslut den en anden computer som extern harddisk og formater den, så burde du kunne installere et nyt OS når den er tilbage en den gamle computer.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 11-09-10 17:02

webnoob's forslag træffer mit eget ønske OG jeg har LogiLink = USB til IDE og SATA og kender brugen deraf, men harddisken fra Acer'en har et andet interfaceformat = kunne være SATA2
altså - forslag til sådan !!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-09-10 22:19

så få fat i et USB stik der konvertere til SATA2.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 13-09-10 21:36

Acer-harddisken ude - med Logilink koblet til min desktop - formatteret (2 partitioner) - tilbage på plads - XP-installations-CD-rom i Acer - start - alt går vel indtil følgende:
"Installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer"

jeg har testet LIDT AF HVERT - men jeg når ingen vegne ...

jeg famler i blinde ...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-09-10 21:44

Hvordan er indstillingerne sata? Kan HDD ses i BIOS?

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 14-09-10 15:05

til webnoob - i BIOS fremgår HDD = den rigtige
til refi - 'man kan ikke NEDgradere - er XP pro i forhold til Vista en nedgradering ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-10 15:43

Citat
er XP pro i forhold til Vista en nedgradering ?

JA

XP kom LÆNGE før Vista

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 14-09-10 16:27

ouhhh yes - vist kom XP længe før Vista - og/men betyder det så at XP ikke vil lade sig installere på en comp, der har været 'Vista-hærget' ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-09-10 16:36

IGEN NEJ

Men du kan ikke bare installere ovenpå/i - den SKAL formateres først før den accepterer et ÆLDRE system.... Så kan du for den sags skyld installere Win95

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 14-09-10 16:46

all-right - HDD er formatteret - men nu oplever jeg: - at XP-cd-rommen gør alt hvad den skal, MEN finder ikke harddisk = en SATA-sådan - efter sigende fordi XP-cd-rommen ikke indeholder SATA-tolkere ?? - comp er tæt på død = helt uden drivere ...

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 500 point
Dato : 14-09-10 19:13

Du bliver nød til og kigge BIOS'en efter om SATA er aktiveret, det skal det ikke være, med mindre du har SATA controllere på en floppy disk som du kan installere under XP installationen. Det skal være IDE der skal være aktiveret under installationen.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 14-09-10 19:18

tester tester ...

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 14-09-10 20:30

foreløbig kører installationen .. under IDE .. og jeg tror på det !! - skal SATA-indstillingen justeres tilbage efter installationen ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-09-10 20:41

Det kan man godt, men det er ikke nødvendigt. Man vil som bruger ikke mærke den lille forskel i performance der vil være, det ser man kun hvis man går ind og tester performance.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 14-09-10 21:24

XP Pro er installeret - uha uha hvilket fremskridt ! dårlig skærmopløsning men skønt ! - tak så langt. - det er indtil videre kun den externe skærm, der viser 'billede' - Device Manager afslører, at et antal drivere mangler, og jeg håber f.eks på at Acer-computerens egen skærm kan 'vækkes til dåd' - jeg har ingen Acer Recovery Discs, så giv mig et tip om hvor/hvordan ...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-09-10 21:39

Acer har en driver download side. Bare google acer drivere.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 15-09-10 18:01

... og jeg kæmper - jeg kommer igen

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 16-09-10 12:40

... med uendelig med- og modgang er jeg nået LANGT - væsentligste problem undervejs har været at Aceren 'kører med en ustabil skærmfunktion' = jeg benytter givetvis en forkert video-driver !

Fra Acer-hjemmesiden har jeg prøvet alle 3 vidiodrivere, men resultatet er IKKE godt. -

De øvrige drivere jeg med succes har benyttet er Acer > Aspire > 5720Z > til XP-Pro 32

Alt er vel BORTSET fra skærmdriveren !! - Skal der findes en helt anden sådan ?? - og i givet fald hvor ??

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 16-09-10 14:32

... måske dumt - ?? men er 32-bit / 64-bit i spil ??

Acer Aspire 5720Z - er vist ? en 64-bit-ting

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-09-10 20:09

32-bit er altid 32-bit og 64-bit er altid 64-bit. Hvis OS er 64-bit så skal du bruge en 64-bit video driver og det samme gælder for 32-bit.

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 16-09-10 23:30

webnoob, - din tålmodighed er stor TAK
for 3.die / 4.de gang er jeg startet forfra - jeg melder mig igen ...
Tror på at en vis rækkefølge i installationen af drivere har betydning

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 17-09-10 08:00

Ja det kan godt have stor betydning. Start med at installere chipset/motherboard/bundkorts driveren, grafikkort, lydkort og derefter er rækkefølgen stort set ligegyldig.

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 18-09-10 13:16

Tak, webnoob - allervigtigst for info om at stille SATA = IDE - men også for flere vigtige hints undervejs - hele processen har været besværlig pga ustabil computer / ustabil grafikdriver OG så er det bøvlet med bærbare computere, hvor man ikke kan 'komme indenfor' og gøre rent !!

Tak for hjælpen - Poul Akselbo

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-09-10 14:04

Det var så lidt, er altid glad for at kunne hjælpe. Med hensyn til og gøre rent så det eneste man skal på en bærbar er at pille keyboardet af og blæse luft igennem blæseren.