/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tidsforbrug til skift af lydpotte
Fra : simon-ms
Vist : 1450 gange
100 point
Dato : 07-09-10 15:02

Hej
Hvor lang tid er det rimeligt at et værksted bruger på at konstatere hvorfor udstødningen er utæt og herefter skifte lydpotten? Bilen er en Toyota Carina E 1,6.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-09-10 15:05

1 time

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-09-10 15:08

30min inkl. kaffepause

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-09-10 15:15

Citat
30min inkl. kaffepause

- korrekt thulin men det er jo en Toyota...

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 07-09-10 15:19

en time, tiden starter jo altså i det sekund at mek. sætter sig i bilen og kører den ind, og stopper først når bilen igen er ude og værktøjet på plads, det er svært at nå på en halv time hvis det er også er rusten hvad det jo nok er.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-10 15:33

Det kan variere meget, alt efter hvor meget af udstødningen du skal have skiftet, og skal den skiftes helt fra manifolden, - kan der være bolte/møtrikker der skal varmes eller på anden måde løsnes, og til sidst: hvor gammel er bilen, for nyere biler kører ofte over 200000 inden udskiftning at disse dele.
Alt mellem ½ og 2½ time, vil mit bud være.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-09-10 15:40

hvis man køber en ny udstødning og nyt monteringssæt, skærer man de rustne bolte over, og knalde de nye skruer, og vupti. Men der er selvfølgelig langt imellem mekaniker som ikke regner i hele timer

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 07-09-10 15:42

Den er fra 1994 og har kørt 235 000 km, jeg ikke hvor gammel udstødningen er, men der var i hvert fald rustet hul og det havde der været længe.. På regningen står der kun lydpotte, så det er vel kun den. Værkstedet har tage for 2½ time, men der er så også stillet lys, men det kan vel ikke tage ret lang tid.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-09-10 15:49

Hvis du er medlem af FDM, kunne du jo fremvise reparationen for dem, og en saglig vurdering ville fremkomme.
Det er jo svært, når man ikke ved hvilken potte det er, der er jo flere, og er det en mellempotte, kan det være billigere at ofre en time fremfor at skifte 2 potter.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-09-10 16:01

Citat
men det kan vel ikke tage ret lang tid.

Nej,ingenting ta`r lang tid,når andre skal gøre det.Men prøv lige selv,at gå igang med en gang rådden udstødning.Det skal jo skilles ad,med "list og lempe",for ikke at ødelægge resten.Jeg har selv skiftet masser af rusten udstødning,på mine biler.Samtidig er der justeret lys.Kan også være drilagtig,på en gammel bil.Så 2½ time er billig sluppet.
Jeg synes du har grund til at være meget tilfreds.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 07-09-10 16:16

Tak for svarerne, at stille lys på en Carina tager ikke lang tid, vi har før fået det gjort på vores anden Carina og det var ikke mange minutter det tog. Jeg stillede primært spørgsmålet fordi værkstedet havde ordnet håndbremsen tidligere på året og til syn blev den konstateret at håndbremsen kun virkede på et hjul og de ville kigge på den samtidig uden beregning, men timetallet gjorder mig i tvivl om de også have taget timer for den alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 07-09-10 16:16

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-09-10 16:42

Jeg be`r