/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
canon camera
Fra : huelya87
Vist : 711 gange
40 point
Dato : 07-09-10 12:58

hej er der nogen der ved, hvor meget foreskel der er på canon camera 10,1 mb og 15 mb..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-10 13:00

nul forskel

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 50 point
Dato : 07-09-10 13:42

- tja, jeg ville gætte på 4,9...

Kommentar
Fra : huelya87

Dato : 07-09-10 14:56

så den med 15 er mere skarpere

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-10 15:43

Nej du kan ikke se forskel.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-09-10 16:13

Teil har (denne gang ret)
De billeder du tager på 15 mb fylder rigtig meget på din PC og er langsommere til at komme frem osv. når du skal arbejde med dem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-09-10 16:42

10,1 og 15 mb tror jeg skal være Megapixels

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-09-10 17:49

Til sammenligning: Den skærm jeg ser på nu er på 1280*1024 pixels, dvs. 1,3 megapixel. For at vise alle pixels fra et 10 megapixel kamera skal jeg derfor bruge 7,5 skærme og jeg skal bruge 11 for at vise alle pixels fra et 15 megapixel kamera.

Hvis du gerne vil kunne beskære dine billeder meget eller vil kunne udskrive meget store billeder, over A3 størrelse, kan det være en god ide at købe et 15 megapixel kamera, ellers er det spild af penge.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-09-10 17:58

Tallet betyder opløsning altså des højere tal mere kan du forstørre billedet efter fremkaldelse. Det er altså flere dpi (dot pr inch) (prikker pr tomme) ergo er det også en smule mere detaljeret og fylder selvklrt også mere.

HVorfor spørger du på den måde. Er du ved at købe et Canon Spejlreflex kamera. For der er stor forskel i det andet isenkram der er puttet i de forskellige kameraer. Det med opløsningen er den lille del af det når bare den er høj nok. Noget helt ander er processoren. om den er hurtig osv osv.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-09-10 18:00
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-09-10 18:01

Fijala har ganske ret, der er sikkert andre forskelle mellem de to kameraer, som måske kan gøre at du bør overveje det store. Men du skal nok ikke vælge det store blot fordi det har flere pixels.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-09-10 19:19

Forskellen fra 10 til 15 Mpixel er i praksis ikke ret meget -

hvis et billede har eksempel vis 3000 pixel på den ene led og 4000 på den anden vil fladen være 12Mpixel.
øjet ser på almindelig betragningsafstan for billeder intet under ca 0,2 mm . så billedet kan i fuld størrelse blæses op på 60 x 80 cm , og du skal stadig bruge en lup for at se de enkelte pixels.

fra 19 til 15 M pixel give kun ca 20 % forskel lineært. Det er helt underordnet. optik og meget andet er vigtigere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-10 19:47

Citat
så den med 15 er mere skarpere

Nej, det er den ikke, skarpheden vil være den samme, men det vil ikke se sådan ud.
Blot er det modsat af hvad du tror.

For hvis du har to billeder af samme motiv taget med et 10.1 og et 15 MP kamera, og viser dem tilpasset computerskærmens størrelse, så vil det på 15 MP virke mere grumset fordi der er flere pixel der presses sammen på samme flade

Og derudover, så lad være med at fokusere på antal MP når du vælge kamera.
Det er så uendligt ligegyldigt, bortset fra, at i visse tilfælde kan billedkvaliteten faktisk blive dårligere med flere MP.
Det gør det typisk hvis du har to apparater med ens sensor i, og det ene apparat er på 10 MP og det andet på 15 mP.

Så altså de oplysninger du har givet indtil nu, altså antal MP, det er ikke nok til at rådgive om noget som helst.

Skriv hellere hvilke apparater det drejer sig om...så kan det tages derfra.

Godkendelse af svar
Fra : huelya87

Dato : 17-10-10 09:46

Tak for svaret Stouenberg.