/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
fuld lønsikring= inge a-kasse ???
Fra : sofla
Vist : 941 gange
80 point
Dato : 06-09-10 16:08

Hejsa

Både min mand og jeg er kommet i en slem knibe p.g.a. at vi har været "dumme" nok til at overgå fra flexlønsikring til fuld lønsikring - forstået sådan at vi ikke (tilsyneladende) længere er i nogen a- kasse og derfor har mistet alle de rettigheder vi begge har betalt til igennem over 45 år.
Er det på nogen som helst mulig måde at blive genplaceret hvis vi nu betaler kontingent for den tid
(ca. 1 år) vi har haft fuld lønsikring og åbenbart ikke har været i A-kasse ???

hjælp !!!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-09-10 16:19

- det kan kun A-kassen svare på. Og hvis det skal være positivt, skal de være MEGET flinke, få fat i dem i morgen tidlig...

PS: Det at I går til fuld lønsikring har da ikke noget med A-kassen at gøre? Ville I bare spare nogle penge?

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 06-09-10 16:30

Stouenberg

Ja... vi læste det som... at vi efter et ½ års flexlønsikring kunne overgå til fuld lønsikring og derved spare X antal kroner... men vi synes ikke det fremgik nogen steder at vi derved også mistede vores rettigheder i A-kasse

hilsen
Sofla

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-09-10 17:25

Og hvilken A-kasse har så været jeres rådgivere i denne sag ??

Bare til oplysning, så man kan finde frem til den ordning i har indgået.

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 06-09-10 17:37

smuller

Det er Frie Funktionærer....

Hilsen
Sofla

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-09-10 17:43

Sofia, lønsikring har intet med jeres A-kasse at gøre. Har I stoppet med indbetaling til A-kassen for ca. et år siden?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-09-10 17:48

Citat
Det er Frie Funktionærer....

jamen der har du jo hele forklaringen.

Fandens til A-kasse, som får folk til at komme på glatis. Det skal hedde sig at alt er så billigt og så når folk kommer i knibe enten det er fagforening eller A-kassen, ja så koster det "kassen".

De har åbenbart en god forretning.

Jeg har læst nogle af dine tidligere indlæg og kan forstå at du også er kommet i knibe fordi du er gået fra fast ansættelse til timelønsansættelse.

Og nu har du jo ingen A-kasse, eftersom det har du (uden viden) fravalgt.

De kan ikke omgå A-kasse lovgivningen, de bliver jo tjekket og der tages stikprøver, så man sikrer sig at de overholder lovgivningen.

Lovgivningen siger du skal være tilmeldt 1 år.

Så har du også sagt farvel til efterlønsordningen- kan jeg forstå.

Beklager det er dyre lærepenge.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-09-10 17:51

@stouenberg

Citat
lønsikring har intet med jeres A-kasse at gøre.

næh, ikke hvis man fortsætter sin indbetaling til A-kassen, men de har et produkt som fortæller dig at du kan droppe din A-kasse og slippe for al bureaukrati. Fuld lønsikring kalder de det.
Men der er mange betingelser.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-09-10 17:54

Citat
http://www.flexlonsikring.dk/profil1/Sider/uden_a-kasse.aspx

Det er vel denne ordning I har lavet ??

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 06-09-10 18:02

SUK... ja det er sgu en trist affære.... vi troede at vendingen "uden om a- kassen... osv... betød at de (lønsikring) selvfølgelig gav de samme betingelser som, hvis man var i en a-kasse......Det ved vi så NU det ikke er tilfældet.... har dog i mellemtiden fundet følgende fra deres hjemmeside

Samtidig får vi endnu bedre mulighed for at fastholde vores medlemmer i gode jobs på arbejdsmarkedet, idet der gennem medlemskabet af FRIE Funktionærer er fri adgang til karriererådgivning, kurser og juridisk bistand.

Det handler nemlig mest om at min mand har søgt optagelse på et kursus ( på opfordring af en jobkonsulent fra FF) dette er et såkaldt VEU kursus..... man vil så ikke attestere da vi jo ikke er i en A-kasse, men samtidig står der ovenstående på deres side.... det ski da ikke til at blive klog på !!!!

Sofla

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-09-10 18:05

ER du medlem af deres fagforening så ?

Kommentar
Fra : sofla

Dato : 06-09-10 18:06

Smuller

Ja det er vi begge og har hele tiden været....

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 80 point
Dato : 06-09-10 18:10

Så må sagen jo stå sin prøve, om der er en jurist der kan hjælpe jer-og hvad det så koster udover jeres alm. medlemsskab.

Men A-kasse medlemskabet, står ikke til at redde.

Og jeg tvivler på om I kan få en jurist til at køre en sag mod et forsikringsselskab som er ejet af samme forening, eks. at I er blevet rådgivet forkert - at hele konceptet er vildledning.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-09-10 18:15

Citat
Det handler nemlig mest om at min mand har søgt optagelse på et kursus ( på opfordring af en jobkonsulent fra FF) dette er et såkaldt VEU kursus..... man vil så ikke attestere da vi jo ikke er i en A-kasse, men samtidig står der ovenstående på deres side.... det ski da ikke til at blive klog på !!!!

Jeg tror du blander to ting sammen, det er der rigtig mange der gør
A-Kasse & Fagforening er to helt forskellige ting der ikke har noget med hinanden at gøre.
de fleste fagforeninger har også en a-kasse men der er ingen der siger at du SKAL benytte den din fagforening har, det står dig frit for at benytte en anden.

Det uddrag du har fundet henviser til fagforeningen det kurset snakker om er A-Kassen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-09-10 18:20

Citat
Det uddrag du har fundet henviser til fagforeningen det kurset snakker om er A-Kassen

lige netop, og det er fagforeningen der ejer forsikringsselskabet.

Det er dem som giver et råd og et tilbud om at undgå A-kasse medlemskabet

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 06-09-10 18:20

Tak for svaret smuller54.