/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Skal mårhunde udryddes i DK ?
Fra : Provsten1
Vist : 1122 gange
100 point
Dato : 05-09-10 09:09

Jeg var ved at få kaffen galt i halsen her til morgen. I radioavisen kunne man høre, at myndighederne nu iscenesætter en aktion med det ene formål, at få udraderet mårhunde i Danmark!!
Jeg ved godt der foreligger internationale aftaler om, at man skal forsøge at begrænse antallet af mårhunde, men ligefrem at skulle aflive ALLE disse iøvrigt kønne dyr, f.eks. med at indfange og radiomærke de voksne, så de kan føre frem til hvalpe der måtte være i grav med aflivning for øje, synes lidt voldsomt ! Hvad er den generelle holdning til udryddelse af dyrearter i Danmark ??

Med venlig hilsen
Provsten4
MULTI-XY
Aakirkeby

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 05-09-10 09:18

Ud med mårhunden og ind med vildsvinet
SHV

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-10 09:22

Hvis vi skal have vildsvin bare for jagtens skyld bliver det jo industrielt

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-09-10 09:22

Hej Provst.

Et meget aktuelt emne du der har fundet !
Jeg mener ikke, vi skal forsøge at udrydde mårhunden, men naturligvis skal vi forsøge at holde bestanden i ave på normal jagtlig vis, evt. med en udvidet jagttid.
Har nogen af I andre nogensinde set eller endda skudt en mårhund ? Jeg hørte for et stykke tid siden, at der findes en del eksemplarer i det midtjyske søhøjland, men om det er rigtigt kan andre måske svare på ?

Provsten4
MULTI-X
Har fat i patterne på en ged

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-09-10 09:28

Sandhedsvidne

Jeg er enig med dig m.h.t. vildsvin, dem skal vi have til at berige den danske natur !! Men jeg holder fast i mit synspunkt omkring mårhunden !!

"Vil du i verden frem på sprut, så brug BAJUT"

Sandhedsvidnet4
MULTI-Y
Singapore

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-10 10:19

Lad os få noget mere natur og mindre kultur, bestemt af asfalt politikkere.

Så afgjort nej, skal vi ikke bekrige de arter, som naturligt kan klare sig på vores breddegrader.
Vi kan få human jagttid på dem og andre indtrængende grupper,- men der endt løsung kan de stikke skråt op i den er ikke jæger mæssig værdi.

Nu er der enorme problemer med skarven eller ålekragen, den sidder og snupper sportsfiskernes sølvblanke og det er ikke populært. Jægerne måtte ikke have jagttid på fuglen, også selv om erhvervesfiskerne råbte gevalt den gang, men vent og se med dem nu,- for hvis vi bare havde det halve indflydelse, som sportsfiskerne har, så var der andre vinde over nullermændene på de bonede gulve.

Jægere skyder ikke moderdyret fra forsvarsløse unger, ligemeget hvad der bliver bestemt, det er usmageligt når det sker bevist ud fra en ideologisk tvangstanke.

Kom med jagttid på duerne, gæs også de nye arter, skarv for at vise vores gode vilje, samt nogle af vadefuglene, nedton jagttiden på gevirbærende hjortevildt i samme skyndning.

mvh
BW

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-09-10 11:04

Ja ud med hunden.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-09-10 13:26

Der er ikke den store chance for at det vil lykkes at udrydde mårhunden totalt i Danmark, der vil sandsynligvis altid komme nye dyr til landet. Mårhunden lever ikke naturligt i Danmark, og den kan gøre stor skade. Så jeg har ingen problemer med at man gør en stor indsats for at holde bestanden så meget nede som man kan.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-09-10 14:32

Jeg mener at mårhunden skal bekæmpes - og helst udryddes.
Og grunden kommer her;

Mårhunden er er en indvandrer - dvs. arten er ikke hjemmehørende i den danske natur. Ydermere er mårhunden et alsidig og effektivt rovdyr, der ligesom minken og vaskebjørnen, kan udkonkurrere hjemmehørende rovdyr med en lignende levevis f.eks. ræv og grævling. Den vil ligeledes kunne udgøre en trussel mod fugle og små pattedyr, da disse ikke er vænnet til dette rovdyr.

Mårhunden kan være bærer af rabies, men også af den farligere bændelorm Echinococcus multiloculus, der i værste tilfælde kan være dødelig for mennesker. Ydermere er der risiko for spredning af parasitter til hjemmehørende vildt.

Mvh.
Multi-X
Nu med nyklippet hæk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-10 16:30

Hvad så med dræbergoplerne i vore vande ?

Jægerne kan komme ud i små både og fyre en bredside af fra et oversavet hvergang en af de slimklatter kommer op til overfladen

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 05-09-10 20:36

Luffe

Du kunne også ro rundt derude, og stikke hovedet ned til slimklatterne og sig bøvs til dem, det vil virke lige så godt og larme mindre

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-09-10 09:36

Hvem skal udrydde dem? Kan læse, at et forslag lyder på 500 kr. pr. død mårhund.
Et alternativt forslag lyder: sæt civilforsvaret ind, og genbruge mårhundene i samarbejde med Carlsberg.
22/dead-stuffed-animal-holds-the-world%E2%80%99s-strongest-beer/´
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1393616.ece

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-09-10 09:58

Hej Heidi Ho

Din begrundelse for at ville blive mårhunden kvit lyder:"Mårhunden er er en indvandrer - dvs. arten er ikke hjemmehørende i den danske natur. Ydermere er mårhunden et alsidig og effektivt rovdyr, der ligesom minken og vaskebjørnen, kan udkonkurrere hjemmehørende rovdyr med en lignende levevis f.eks. ræv og grævling. Den vil ligeledes kunne udgøre en trussel mod fugle og små pattedyr, da disse ikke er vænnet til dette rovdyr.

Mårhunden kan være bærer af rabies, men også af den farligere bændelorm Echinococcus multiloculus, der i værste tilfælde kan være dødelig for mennesker. Ydermere er der risiko for spredning af parasitter til hjemmehørende vildt."

Med al respekt for dine synspunkter, vil jeg tillade mig at kommentere dem:
Det er rigtigt, at mårhunden er et fremmed element i DK, men er der ikke plads til den i et mindre omfang ? Jeg mener ja. At den er et effektivt rovdyr er der ingen tvivl om, men det er ræven sgu' også, hvis den får lov. At den skulle være en større trussel mod små pattedyr og fugle tror jeg ikke på, al den stund at hvis andre dyr er stræbt efter livet, så finder de en udvej for det.
Endelig mener jeg ikke truslen for rabies, parasitter og bændelorm er større end nu med de dyr der findes - hvad mener du f.eks. om flåter ? Det er sandelig også nogle grimme "fætre"(Tonganeser)

Hvis vi vil gøre en indsats for at drive jagt med en udvidet jagttid, hvis det skulle vise sig nødvendigt, kan jeg ikke se problemet er så stort. At ornitologerne ser problemer alle vegne, er jo nærmest en selvfølge, men det er naturligvis dét de er der for, så.......!!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-09-10 11:37

Al ære og respekt for din mening. Men jeg synes ikke, vi skal lade os invaderer af dyrearter som ikke er en naturlig del af den danske fauna.
Jeg har svært ved at se formålet med indvandringen - og giver det, hånden på hjertet, mere jagt i den sidste ende.??? Nej.!

Mårhunden hører oprindeligt til i østeuropa/asien
Vaskebjørnen hører til i nordamerika
Minken - her tænker jeg på den amerikanske art (ilder, brud, odder, og grævling er også en minkart) Minken som sagt - væk med den - og gerne hurtigt.

Vedr. ulve og svin. Disse 2 dyrearter er oprindelig hjemmehørende i DK.
Spørgmålet er, for ulvens vedkommende , kan ulven skabe sig "lebensraum" ? (undskyld udtrykket -men jeg kan ikke komme i tanker om et dansk ord der dækker)

Vildsvin er også hjemmehørende i DK.

Multi-X
Ndr. Vedby

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 06-09-10 16:25

Tak for svaret betterwisser.

Det var helt rart at se forskellige opfattelser af problemet - tak for svarene.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 06-09-10 23:06

tak for points, men endu vigtigere håbet at svaret danner skole!!

mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-09-10 15:54

Hej betterwisser.
Alt ære og respekt for din mening vedr. mårhunde.

Det der får mig til at dyppe penneskaftet i blækhuset er din afslutning;
Citat
men endnu vigtigere håbet at svaret danner skole!!
Nu ved jeg ikke lige 100% hvad du mener med det.? Idet udsagnet kan fortolkes på forskellige måder.
Men sådan som jeg har valgt at fortolke udsagnet, er det lig med dit udsagn længere op i tråden;
Citat
Så afgjort nej, skal vi ikke bekrige de arter, som naturligt kan klare sig på vores breddegrader.
Vi kan få human jagttid på dem og andre indtrængende grupper,- men der endt løsung kan de stikke skråt op i den er ikke jæger mæssig værdi.

Den mening er lidt af en farlig holdning - synes jeg. Hvis mårhund, mink og vaskebjørn for lov til at yngle i DK, bliver det hurtigt slut med den fauna vi kender - og derved er det også slut med at gå jagt på den måde som vi alle elsker og ynder. Selvfølgelig sker alt det ikke fra mandag til fredag, men med den fart de omtalte dyr breder sig med, går der næppe mange år.

Prøv at dette link. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=414443
Det er sikkert ikke for sjovt, at svenskerne råber vagt i gevær .!!

Du bedes også læse dette link.http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Lemvig/2010/06/30/082340.htm®ional

Jeg finder dit ord "Endlösung" noget malplaceret i denne tråd om mårhunde.! Ordet blev brugt af nazisterne til udryddelse af jøder, sigøjnere, polakker og andre "untermenchen"

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 07-09-10 20:13

Jeg har min meninger omkring kontrol eller undlade en sådan, af en naturlig udvikling, set ud fra klima forandringer og at naturen ikke er statisk, og på ingen måde nogenmsinde har været det.

jeg går ind for jagt på humane principper, for arters overlevelse og ikke for at andre innovasive arter "truer" udsatte fugle fra andre kontinenter, som er er importeret hertil af adelen, som skydefugle til almen morskab.

Hvad er der gjort for at begrænse de undslupne mink fra farme, som er stærkt udbredt i dansk fanua, de er næppe gps mærket vel, for her er der økonomiske nøgletal som reagere, dette gælder ikke mårhund eller vaskebjørn så de skal bekriges med alle midler, det gælder bare ikke for mig H.H. på ingen måde, det er ulødigt i min kikkert, du kan have dine meninger, mine står fast.

En belæring omkring mit ordvalg endløsung er for mig malplaceret, nok nærmere for mig velvalgt, når der tales om totalt udslettelse, af en politisk bestemt meningsdannelse om, hvad vi i DK kan tolere som ægte dansk og tilhørende dansk standard inden for vilde dyr, og fornægte naturens gang.

Hvis vi som jægere ikke kan kapere naturens gang, hvem kan så? så stiller jeg et meget stort spørgsmåltegn ved, hvad normen for en jægere egentligt indebære, hobbyskydere på udsatte skydefugle eller ?

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-09-10 21:15

Flot brølt!!!!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 07-09-10 21:47

Jo jo, godt brølet - absolut da.

Nu har jeg svært ved at se, hvorledes udsatte fugle kommer ind i billedet.

Mht. undslupne mink. Du ved vel ligeså godt som jeg, at undslupne mink - læs minkplagen - skyldes rabiate dyreværnsaktivisters misforstået godhed.
Du skriver;
Citat
Hvis vi som jægere ikke kan kapere naturens gang, hvem kan så? så stiller jeg et meget stort spørgsmåltegn ved, hvad normen for en jægere egentligt indebære, hobbyskydere på udsatte skydefugle eller ?

Her er det ikke et spørgsmål om at kapere naturens gang.! Dels er vaskebjørn og mink ikke en naturlig tilgang.....Det om minken har jeg forklaret længere oppe i mit indlæg.
Vaskebjørnen, den er heller ikke en naturlig tilgang - men er importeret fra Nordamerika.
Vedr. Mårhunden...for lidt og får meget fordærver nu engang maden - og mårhunden er for meget.

Mht. "Endløsung" - okay ordvalget er dit, og du må naturligvis bruge det som du vil, men det lyder noget fælt at bruge nazitermer.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-09-10 22:23

Så vender vi kajakken - tjuhej.

Ved nærmere eftertanke har jeg en lidt nuanceret mening. Hmmmmmmm! Der findes jo et dyreetisk element i det her. Kan man bortskyde de voksne dyr, mens de stadig har unger. Næh, det kan vi ikke - eller bør ikke gøre. Duejagten bliver snart udsat til 1. november, hvor man er så godt som sikre på, at sidste kuld er fløjet fra reden.

Burde vi så ikke arbejde for jagttid på alle de dyrearter, som af en eller anden grund har fundet vej til vores lille smørhul - DK???

Som Betterwisser skriver det, så er alt i forandring, og vi må forudse, at nye dyrearter finder vej til DK. Er man tilhænger af human jagt, så må man arbejde for jaggtider på invasive dyrearter, selv om de truer vore bestående arter.

Men bør vi tillalde kunstig udsætning? Det mener jeg ikke. Gider agerhøns og fasaner ikke opholde sig her i landet, så står det dem frit at rejse sydpå, hvor levebetingelserne er bedre.

Sluttelig er jeg enig med Betterwisser, i det betænkelige ved at udsætte vildt, for efterfølgende at bruge dem som jagtobjekter. Hvis ulv, vildsvin, elge etc. vil slå sig ned, så OK med det. Men så træffes der velsagtens afgørelse om jagttider på disse dyr.

Men nej til udsætning.

Hvis jeg i dette indlæg har modsagt mig selv, så nægter jeg efterfølgende at indrømme det Var det ikke J.O. Kragh der brugte den vending?

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-09-10 06:33

Jeg tvilver stærkt på at fasaner er fløjet hertil fra det fjerne østen, ligeså med at sikaerne har vandret herop, de er alle startet som en form for Zoo til morskab og fryd for det bedre borgerskab. Modsat- en mårhund som har taget hele turen over fra Sovjet og vaskebjørnen har selv sneget sig over grænsen.
Der var masser af undslupne mink, før at nogle lidet meget lidt kloge aktivister, lukkede dem ud i guds natur.
Så nu skal vi som gode jægere, nedskyde for fode grundet en politisk målsætning, gu skal vi ej.
Borger i EU har tiltusket sig fri bevægelighed, så der bør de vilde dyr for det mindste da også have lov til, uden vi som jægere skal udrydde dem.
Hvordan ser signalværdien ud på en sådan opgave over for vore modstandere, og hvordan kan du etisk forsvare den kovending dyreetisk, overfor nyjægere og det vi udadtil står for, jeg kan ikke vride mig så meget, rundt for en guldfasan og vil på ingen måde stå model til det.
Få lavet jagttider på disse arter.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-09-10 07:40

Jeg er enig med dig, betterwisser !!

Samtidig kan man glæde sig over, at vi sagtens kan diskutere seriøse emner, uden at blive uvenner og personlige !!
Der skal være og der er plads til alle synspunkter.

Tonganeser:
Her er et citat om "at benægte fakta"

http://da.wikipedia.org/wiki/Hvis_det_er_fakta_s%C3%A5_ben%C3%A6gter_a_fakta

Mon ikke det er det du tænker på ?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-09-10 10:02

Jeg har stadig svært ved at se, hvorfor udsatte fugle og sikavildt skal blandes ind i debatten. Ligeledes har jeg også svært ved at se, hvorfor fortidens synder skal med i debatten.

Men tilbage til emnet om mårhunden.
Mårhunden er ligesom minken og vaskebjørnen en type rovdyr, der kan udkonkurrere de
danske hjemmehørende rovdyr, da den er mere alsidige i sine jagtformer.
Den vil ligeledes
være en trussel over for en stor del af de danske fugle og små pattedyr, da disse ikke er
forberedt på et rovdyr, der mestrer svømmende og klatrende jagt.
Mårhunden kan være bærer af rabies, men hvad der er endnu farligere er, at den også kan
være bærer af parasitten Echinococcus multiloculus – en bændelorm, der er dødelig for
mennesker. Frygten for denne bændelorm betyder, at friluftslivet flere steder i Østeuropa er
gået nærmest i stå, idet der ikke længere plukkes bær og svampe af frygt for, at disse kan
være forurenet med afføring fra mårhunde, hvilket indebærer en risiko for bændelorm

Er fætteren værd at give opholdstilladelse.???
Så absolut nej.!!

Til Tonganeseren.
Citat
Hvis jeg i dette indlæg har modsagt mig selv, så nægter jeg efterfølgende at indrømme det Var det ikke J.O. Krag der brugte den vending?
Da jeg læste ovenstående, kom jeg rent umiddelbart til at tænke på to danske politikere - Nemlig Jens Otto Krag, eller Erhard Jacobsen.

Jens Otto - med sin berømte vending, "Man har et standpunkt til man tager et nyt"

Erhard Jacobsen i en parodi, hvor han bliver konfronteret med sin udtalelser;
"Det har jeg aldrig sagt".!!
"Hvad har du aldrig sagt" ??
"Det jeg lige sagde" !

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-09-10 16:38

Det er fortidens synder som danner belæg for at undgå fremtidens ditto.
Demokratiske opfattelser giver brede synsvinkler og så vil jeg lade det være ved det.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-09-10 17:08

Ja selvfølgelig da. Du har din mening - og jeg har min - og sådan er det heldigvis i et moderne demokrati.

Men tak for diskussionen.

Multi-X
Ulfborg

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-09-10 18:18

Selv tak, men lige så lidt som vi kan forhindre de Arktiske gletcher i at smelte, og få bønderne til at lade være med at lave majs-og hvede ørkner, for at bevare agerhønsene, lige så lidt har vi i sidste ende indflydelse på naturens gang.

Lige så lidt ret har vi til, at være overdommere overfor en naturlig indvandring, grundet klima forandringer af vilde dyr, på et grundlag som diktere udrydelse for enhver pris også i deres yngletid.

Deres naturlige gemmesteder som f.eks høfderne ved Harboøre Tange er svært tilgængelige, her er der ikke ligefrem tale om at grave dem ud,for at se om alt diekrævende afkom er aflivet,hvis de sætter ind med GPS øvelsen, det vil jeg se før jeg tror på det,for det må være et krav fra DJ,at vi sikre os dette, ellers er vi endt langt ude på et skråplan rent jagt etisk jeg krummer tæer over det.

Fasaner og Sika er tilført vildt til DK, de har overhovedet ingen stamtavle til Danmark, men jeg ser dem gerne, hvis vi skal holde denne skæve stil, bør vi bortskyde dem totalt, hvor mange vil stemme for det, jeg vil ikke.

At begå sig i naturen og i livet indebære en form for ricici, og det ender indtil videre altid med døden.
At bruge mårhundens smittefare som pr. stunt for en udryddelses kampanje er en tand for svagt.
Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-09-10 18:47

I mit optik er fasanen blevet en dansk fugl. Efter at ha' levet i danmark i 448 år, må kineseren vel efterhånden betragtes som dansk.
Okay noget andet med sika - den har kun været her i ca. 100 år.

vedr. det andet du skriver - jeg giver dig ikke ret.!!

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-09-10 19:21

Det skal du heller ikke, jeg kommer bare med mine indfaldsvinkler til spørgmålet.

Mvh
BW