/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fejl I dæk
Fra : pk2dk99
Vist : 1466 gange
100 point
Dato : 03-09-10 19:01

Hej kære kandu bruger
Jeg har lige købt en bil så fik jeg også 4 vinterdæk med bilen. Der mangler luft i en dæk og er hele flad. Jeg har prøve at pump luft i den men den tager ikke luft.
Hvad kan være galt eller fejl? Er det en ventil fejl eller er dæk punkteret? Hvordan kan jeg find ud af?
Venligst hjælp
mvh

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 03-09-10 19:16

Hvis du slet ikke kan få luft i dækket, så tyder det på, at det er ventilen, den er gal med.

Hvis du kan få lidt luft ind, men oplever at det siver ud igen, så er dækket formodentlig punkteret.
Du kan "lappe" dækket med "Dækpilot" eller lignende, så kan du i hvert fald bruge dækket for en tid.
Se her: http://www.bilplejeonline.dk/pi/Dækpilot_SONAX_DækFix_indeholder_400_ml__2137_4.aspx

Det kræver dog stadig at du rent faktisk kan pumpe det ind i dækket.

Få i øvrigt gode råd her: http://sds.dk/fileadmin/templates/images/Reparation_af_daek.pdf

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-09-10 19:28

Hvis du ikke kan se/høre hvor luften bliver af ,så skal du levere det på et værksted eller dækcenter.Så tjekker de dækket for dig.Du skal ikke købe det lort som pifo siger. Det er og kaste penge ud af vinduet.
alimak

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-09-10 21:44

hvis et slangeløst dæk har været uden luft (flad)
kan det ske at dækkanten ikke er presset helt ud mod fælgkanten,
så kan det være svært at pumpe op,

sørg for at 'presse' dækket helt ud mod fælgkanten,
hvis du skruer ventilkeglen ud,.. kan der pustes 5 - 10 gange mere luft ind gennem ventilen,
en nøgle til at skrue ventilkeglen ud med ser sådan ud,:
http://www.ajengros.dk/shop/ventilkegle-noegle-roed-1332p.html

til at kontrollere hvor luften siver ud,
kan du bruge alm. sulfo- eller andet sæbevand,.. fx i en forstøverflaske

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 15-09-10 19:01

Tak for svaret pifo.