/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne kalk på vandrør
Fra : molslinien
Vist : 2453 gange
50 point
Dato : 03-09-10 16:01

Hej

Er der en smart måde at fjerne kalk fra vandrør på?

Binde stof rundt om og væde med eddikesyre eller noget i den stil?
Væsken løber jo ellers nemt af røret og gir så ingen effekt..
Og tyktflydende kalkrenser har ingen nævneværdig effekt

Nogle tricks?

:)

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-09-10 16:09

kaustsik soda blandet sammen med tapetklister
ellers almindelig lakfjerner

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-09-10 16:10

Citat
kaustsik soda blandet sammen med tapetklister
ellers almindelig lakfjerner

virker ikke mod rust

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-09-10 16:10

eller kalk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-09-10 16:39

De kalkmidler med håndspray man kan købe er også effektive.

Pas på med kaustisk soda, det æder maling og huden på fingrene, hav en flaske eddikesyre stående klar ved arbejdsstedet, det neutraliserer sodaen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 03-09-10 16:39

Du har selv løsningen.....................stof gennemvædet med eddikesyre (32%)

Hammer og mejsel kan også bruges men det bliver ikke så pænt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-10 16:50

Hvis ellers dine rør kan tåle en svag syre så er måden med køkkenrulle og eddike fin.

Rør med god oliemaling tåler svag syre.

malingen går i opløsning med kaustisk soda, men kalken består. Det var enten en idiot eller en drillepind, som foreslog det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-09-10 16:58

Citat
Nogle tricks?

Har du en forbindingskasse med gazeruller ?? jeg har altid en hel masse liggende.
og så alm. eddike eller eddikesyre, eller kalkfjerner produkter som dryppes eller sprøjtes på, som du selv er inde på.

De er nemme at bruge til den slags. Falck kassen her -er både til hus og mennesker

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-09-10 17:26

Cilit Bang!

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-09-10 17:41

Citat
malingen går i opløsning med kaustisk soda, men kalken består. Det var enten en idiot eller en drillepind, som foreslog det.

læs

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-09-10 17:51

Du kan også få tyktflydende kalkfjerner, som bliver hængende når du smører det på. Det er Borup http://www.borup-kemi.dk/en/HusAndHave/Rengoring/Rengoring%20Inde/Borup%20Kalkfjerner.aspx der laver det og fås bl.a. i Silvan.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 03-09-10 21:18

Rørene ser ud til at være "ubehandlede". Eller ihvertfald uden maling
Hvordan ved jeg om de kan tåle syre?

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 03-09-10 21:19

bentjuul> jeg har den fra Borup, men den er slet slet ikke heftig nok og fjerner meget lidt

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-09-10 22:50

Start med den blide metode, vat og husholdningseddike. Nogle bruger også cola, men det har jeg ikke prøvet - dæk evt. over med et stykke plastik og lad det sidde natten over.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-09-10 23:55

Tålmodighed

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-09-10 10:20

Skrab det af og mal med stopgrunder og maling bagefter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-09-10 10:20

Skrab og slib i bund

Godkendelse af svar
Fra : molslinien

Dato : 22-09-10 18:56

Tak for svaret Eyvind.