/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fastsættelse boligafgift
Fra : Fru_Petersen
Vist : 2079 gange
85 point
Dato : 03-09-10 08:11

Jeg håber at nogle af jura-eksperterne kan hjælpe hér.

Vi er flyttet til New Zealand for en periode på halvandet år og har fremlejet vores andelslejlighed tidsbestemt i denne periode. Vi lavede en lejekontrakt med boligafgift på 9500 per måned til trods for at vi selv betaler ca. 11000 (meget dyrt I KNOW). Vores lejer har boet i lejligheden i 6 måneder og vil nu lægge sag an gennem lejernes L.O. Han mener at han kun bør betale 6500 per måned, da det passer med en kvadratmeterpris på 800 kr. som skulle være standard i Københavnsområdet. Han vil have nedsat depositum og have ca. 24000 kroner tilbage.

(Ja - jeg er klar over at vi skulle have haft en advokat på, da vi lavede huslejekontrakten. Vi bliver allesammen klogere i bagklogskabens lys)

Det er selvfølgelig mange penge for os og jeg kan ikke helt se rimeligheden, da vi jo ikke har tjent penge på at fremleje lejligheden.

Derfor håber jeg at nogen med indsigt i lejeloven kan hjælpe med at opklare om vi skal acceptere at betale lejer tilbage samt at nedsætte lejen. Vi vil miste ca. 4000 kroner hver eneste måned.

Skal vi alliere os med en advokat eller er der ikke noget at gøre?

Venligst fra Fru Petersen

Kommentar
Fra : Fru_Petersen

Dato : 03-09-10 08:21

Jeg skal lige tilføje at en del af vores husleje er moderniseringstillæg på ca. 4000 kroner. Så spørgsmålet er om vi kan kræve at lejer også betaler moderniseringstillæg som en del af huslejen.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 03-09-10 08:41

Hvad består et moderniseringstillæg af?

udlejer andelsforeningen boliger til ikke-andelshavere? hvis ja til hvilken leje? er denne inkl moderniseringstillæg?

Man kan ikke sige at der er en fast kvadratmeterpris for hele kbh området. Der vil blive sammenlignet med en bolig i samme område, i samme kvalitet mv.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-09-10 09:27

hvis ikke lejeren vil betale, må han vel bare flytte. han har jo selv været med til at indgå aftalen. og han kan vel ligeså godt betale "lærepengene" som du kan.
tag en snak med din advokat og få ham til at skrive et pænt brev til lejeren, hvoraf det fremgår, at han har underskrevet en kontrak og at den skal opfyldes fra lejers side.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 85 point
Dato : 03-09-10 10:00

trimare46

Sådan spiller klaveret desværre ikke, lejeren har til enhver tid ret til at gå til huslejenævnet, og den leje de fastsætter er udlejer forpligtet til at efterkomme.

En advokat vil ikke kunne hjælpe jer meget, der er desværre ikke andet for, end at afvente nævnets afgørelse.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 03-09-10 11:35

For det første er det ligemeget hvor meget du sætter til hver måned. Det kommer slet ikke sagen ved.

Hvis andre i samme størrelse lejlighed og i samme stand betaler 6500 kr. skal din lejer også. LLO kigger på hvad prisen er i det område du bor i og sætter lejen efter det, uanset hvad du har af udgifter.

Depositum må være 3 måneders husleje.

En advokat er dyr og kan ikke hjælpe dig i dette tilfælde.

Sådan er det desværre når man prøver at tage for meget i husleje.
'

vic200

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-09-10 15:26

Citat
Sådan er det desværre når man prøver at tage for meget i husleje.

- her skal så lige tilføjes at vic200 er dyb idiot!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 03-09-10 17:40

Kortoververden har desværre ret. Hvis huslejenævnet fastsætter en husleje, så er det den der gælder, og med tilbagevirkende kraft.
Lejeloven beskytter lejerne, og i øjeblikket er det tilsyneladende noget dom lejerne benytter sig af. Læs denne artikel, som er skræmende:
http://www.dinepenge.dk/bolig/artikel/lejere-presser-huslejen-ned

Og nej, du kunne intet have gjort i forvejen, heller ikke med advokathjælp.
Jeg tror jeg ville tage fat i LLO selv, og så forklare dem at efter disse sager er kommet op, så er din lejer også begyndt at true med at indklage sin husleje. Måske kan du foregribe begivenhedernes gang, så lejen ikke skal sættes ned i tilfælde af at lejeren klager?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-09-10 17:49

Hey, der mener jeg altså i alle er helt galt i skoven.

Jeg bor selv i en fremlejet andelslejlighed og betaler den boligafgift andelshaveren selv giver. For det har han nemlig ret til at udleje den for.
Samme gælder for lejelejligheder.

Havde det været en ejerlejlighed havde der været de regler der her beskrives.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-09-10 18:09

Jeg blev klogere.
Beklager...!
Jeg kan ikke huske hvor jeg har hørt det jeg skrev før henne. Tror dog det stod i min egen tidligere andelsboligs vedtægter.

Din høje boligafgift skyldes jo at I betaler af på lån. Penge der langsomt får jeres andel til at stige i pris.

Der er forskel på maksimallejen afhængig af hvor gammelt byggeriet er og om det er moderniseret.

Kommentar
Fra : Fru_Petersen

Dato : 03-09-10 22:38

Tak for jeres svar, som langt hen ad vejen giver mig en idé om hvordan vi står.

Lejligheden er gennemrenoveret for 3 år siden og ligger i et "dyrt" område af København, men jeg har ikke kunnet finde ud af hvor meget kvadratmeterprisen er i dette område. Jeg kan se at det står vores lejer frit for at få prøvet sin sag i huslejenævnet og vi må så bare afvente udfaldet.

Jeg vil gerne lige tilføje et spørgsmål. Vores lejer har gentagende gange betalt husleje mere end 14 dage for sent og tilbageholder i øjeblikket husleje. Jeg går ud fra at vi godt kan kræve at han betaler den efter kontrakten aftalte leje rettidigt indtil sagen er afgjort i huslejenævnet?

På forhånd tak for jeres gode svar

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-09-10 23:15

Det kan blive jeres redning. I kan opsige ham på den baggrund. Jeg vil anbefale en advokat

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-09-10 01:04

Problemet er, at i gentagne gange har accepteret at lejen falder for sent, dermed er der dannet præcedens for at det er ok.

En anden ting er, at han tilbageholder lejen, det må han ikke, skynd jer, at send ham et anbefalet brev:
Gør opmærksom på, at såfremt lejen ikke forfalder inden 3 dage, må lejemålet anses som ophørt, og han skal derefter fraflytte lejligheden omgående.

At han handler på den måde, er absolut ikke noget der fremme hans sag, så fart på

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 04-09-10 05:03

Ja, nu skal I være hurtige, for han må ikke tilbageholde lejen. Han føler sig tydeligvis sikker i sin sag, og det er måske jeres held.
Nu kan det kun gå for langsomt...
Skynd jer at skrive til ham og bede om pengene med truslen om opsigelse.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-09-10 08:48

nu siger du andel hvilken beløb opkraver andelsboligforeningen om måned det er det der er vigtig. og mere vigtigt har andelsboligforeningen godkendt det som de sikkert skal (læs vedtægterne)

eks.
de udgifter ejendommen opkraver kan du opkrave
boligafgift 4000
acon varme 700
acon vand 500

det giver 5200 som er den afgift som ejendommen opkraver det er hvad du må opkrave
har du så smidt et nyt køkken ind til 100.000 = ca 400 kr pr måned
så kan huslejen komme op på 5600kr
er det ink. el ? internet kan dette ligges oven i (men det kraver særskilt regnskab da dette er acon)

ingen udgifter til lån kan opkraves

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-09-10 08:55

og til det ang forsendt betaling afsted med en opkravning og en 3 dage efter hvis der ikke er betalt en opsigelse

Godkendelse af svar
Fra : Fru_Petersen

Dato : 04-09-10 16:03

Tak for svaret Kortoververden.