/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er der forskel på maling (til vinduer)
Fra : ara
Vist : 5273 gange
100 point
Dato : 02-09-10 18:41

Hej.

Jeg vil lige høre om der er en bestemt type maling man skal bruge til sine vinduer.
Kan se at der findes noget der hedder vindues maling, hvilket jo nok ville værre det rigtige at bruge.

Jeg har malet hele mit udhæng og har noget til overs og det ville jo værre nemmere og billigere at bruge dette istedet.

Hvad er forskellen på vindues/alm træbeskyttelses maling?

mvh

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-09-10 18:54

Det kommer an på den tidligere maling.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-09-10 18:56

Aner ikke hvad de har fået før. Men begge typer jeg spørger om er på vandbasis hvis det er dette du tænker på?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-09-10 18:57

Jeps, det bør være samme type.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-09-10 19:04

@teil.

Tror vi taler forbi hinanden.

Jeg kan se at der er noget der hedder vindues maling og noget der hedder træbeskyttelse.
Hvad er forskellen og kan jeg bruge træbeskyttelsesmalingen som vindues maling??

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 02-09-10 19:22

Citat
Hvad tror du forskellen er på en maling og en dækkende træbeskyttelse?

Nogen vil sige et højere tørstofindhold i malingen (det der bliver tilbage når vand eller opløsningsmiddel er fordampet), andre at en træbeskytttelse har en mindre sammenflydning og striber mere end en maling - man ser mere af træstrukturen.

Fakta er imidlertid, at der i flere tilfælde ikke er en nævneværdig forskel.
Når navnet "dækkende træbeskyttelse" eller "træbeskyttelsesmaling" anvendes, kan det bl.a. være for at skjule den negative virkning som ordet "maling" har i nogle brugeres ører - for "maling" det er jo noget, der skaller, og det gør en "træbeskyttelse" ikke.

Såvel maling som træbeskyttelse fås i en vandig (vandfortyndbar) eller en opløsningsmiddelholdig (terpentinfortyndbar) udgave.
Nye testresultater har vist, at følges leverandørens vejledning grundigt, så opnås den største holdbarhed med de vandige produkter; men springer du bare et punkt over i det anbefalede behandlingssystem, så vil du formentlig være bedre tjent med at anvende et opløsningsmiddelholdigt malesystem frem for et vandigt.

Citatet er taget fra http://www.husetoghaven.dk/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/C12568BF0036D268/0/3FB58D36E7A008F0C12568ED005EF9B8&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETUDEMUR_OG_FACADE%26Region%3D%22%29%3B%20

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 02-09-10 20:13

Når du maler skal der skelnes mellem indendørs og udendørs. Udendørsmaling har tilsat pesticider (giftstoffer) og må derfor ikke bruges indendørs da det kan stå og dunste inde i stuerne. Udendørdmaling findes også i mange forskellige typre alt fra tyndtflydende til tyktflydende. Men jeg vil da tro at en heldækkende tyktflydende udendørs saktens kunne bruges udendørs på vinduerne (ikke indendørs), men jeg ville lave en maleprøve, og se hvordan det arbejder med træet. Det er i hvert fald bedre at give vinduerne en omgang med noget der ikke er helt perfekt end det er helt at undlade behandling. En anden ting som også gør førskel på maling er hvor meget pigment /farvestof der er i malingen eller om der er kommet for mange fyldstoffer i som der gøres i dårlig maling. Pigment har i sig selv en beskyttende virkning, da det danner en lys og vand uigennemtrængelig hinde, og derved beskytter træet.

Kommer til at tænke på at man i gamle dage lavede maling ved at blande olivenolie med farvepigment og så smøre det på træværket. Den type maling bruges stadig af entusiaster. Fx. sådanne noget som vindues kit, er jo også bare kridt der er blandet med lindolie. Rådvadcentret har opskrifter til hvordan man blander selv. Men pas på med lindollie, da der er mange delte meninger om dets lyksaligheder, da det kan få træet til at sortne i mug fordi man ikke tilsætter pesticider (giftstoffer)

Maling kan også være plastik maling der vand baseret (og lugtfrit), eller olie baseret der lugter som terpentin og opløsningsmidler. Selv bruger jeg altid kun olie-baseret. Sladderen siger at man sagtens kan male plastik /vand-baseret maling på olie, men ikke olie på plastik.

Hvis du maler vinduer indendørs ville jeg kun bruge maling der er fremstillet til formålet, altså vinduesmaling.

Håber at du kan bruge mit input til noget, og du er velkomme til at spørge mere, og man kan så måske håbe på at jeg kan svare

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-09-10 20:32

Forskel på vinduesmaling og træbeskyttelse

Citat
Plastalkydmaling
Plastalkydmaling er en relativt ny type maling, som grundlæggende er består af det bygget op på samme måde som olieemulsionsmaling. Plastalkydmaling bruges til træværk og kaldes forhandles under forskellige navne, alt efter anvendelsen, "Vinduesmaling", "Træbeskyttelse" osv. Malingen kan bruges både udvendigt og indvendigt på vinduer og døre og udvendigt på andet træværk. Den er tilsat stoffer, som hæmmer væksten af mug og skimmel.

Plastalkydmaling kan anvendes oven på tidligere malede overflader, hvis underlaget er renset godt af og er tørt og bæredygtigt (det hænger sammen). Vinduer behøver ikke at blive renset totalt af, men al løs, gammel maling skal fjernes, og overfladen skal slibes jævn.

Træbeskyttelse baseret på plastalkyd findes i både heldækkende, halvdækkende og transparente udgaver.

Plastalkydmaling findes også som grund- og mellemmaling til indendørs træværk, dvs. døre og vinduer, hvor den har god vedhæftning til svære og let afsmittende underlag.

Prøv at kigge her:

http://www.bolius.dk/alt-om/mure-og-facader/artikel/olieemulsionsmaling-og-plastalkydemaling/

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 02-09-10 22:00

Hej ara !
Citat
Er der forskel på maling (til vinduer)

Ja, det er der ....... men, hvis du sørger for en ordentlig afrensning - brug en skraber og færdiggør med sandpapir, evt. en slibemaskine (trekantsliber) - så er der absolut intet i vejen for at du maler dine vinduer udendørs med den samme træbeskyttelse som du har brugt til dit udhæng.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-09-10 22:34

@bennymanden

se det var klar og kort tale, som altid

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-10 10:11

Du skal skelne mellem udvendig og indvendig maling. Mange malinger kaldes af algsmæssige grunde træbeskyttelse. Navnet skal du ikke hænge dig i.

Vigtigt er det at malingen indendørs er mere tæt end den udendørs, ellrs kan du om vinteren få fugtophobning og råd i træet.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 03-09-10 10:54

Tak for svaret pifo.