/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
tyggelegetøj
Fra : unn
Vist : 1451 gange
250 point
Dato : 07-05-03 15:20

Hej

Zazu min mindste kat elsker at bide og tygge i ting, hvilket har givet hende problemer da hun desværre også æder hvad hun tygger i, så hun har haft en del problemer med maven og har måtte til dyrlæge et par gange. Hendes lyst til at tygge og spise sit legetøj er blevet værre, nu går det sågar udover ledninger og kabler, hvilket hun aldrig har gjort før.
Man giver hunde kødben, hvad kan jeg give min lille mis så hun kan tygge alt hun lyster og spise uden at blive syg? Er der nogle der har erfaring med dette eller bare et god ide så ville vi alle blive utrolige glade.
Vi "katetesikre" vores hjem dagligt så vi undgår en syg lille mis, men det har vidst sig temmelig umuligt da hun så bare finder andre ting at gnave i, som ofte noget som er temmelig farligt for hende, så som kabler oa. Håber at i kan hjælpe.

Mvh.

Unn

Kommentar
Fra : mango

Dato : 07-05-03 15:26

Det lyder da lidt underligt, sidder og tænker på at der findes nogle mennesker som kan "snakke" med dyr. Har set en udsendelse hvor en kvinde fandt frem til hvad der var galt med dyrene, ved at bruge telepati!! For mig at se, må der være et eller andet der nager din kat. Ved ikke om du tror på sådan noget? Men hvis, skal jeg gerne prøve at se om jeg kan finde ud af hvem der gør noget sandant.
Venligst
Sus

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-05-03 15:38

Hej med dig

Om der findes tyggelegetøj til katte ?
Ja det kan man vist roligt sige der gør, men hvorvidt de er brugbare - er jo så en helt anden side af samme sag.

Der findes små bolde, ringe, pelsmus med og uden duft ( der efter sigende skulle gøre mere interesseret ) ( ??? )

Har din kat adgang til kattegræs eller er hun en udemisser ?
Det kunne jo være det er fordi hun prøver at komme til, at kaste op fordi hun har hårboller i maven ??

Hvad siger dyrlægen til hendes lidt sære trang ?
- og endelig hvad er det helt eksakt hun tygger i ??

Karina

Kommentar
Fra : unn

Dato : 07-05-03 15:38

Tak for svaret Sus, jeg ved nu ikke om jeg egentlig tror på den slags, men udelukker da intet, "desværre" bor vi pt. i Vestafrika og kan derfor af gode grunde ikke bruge din løsning. Skal siges at Zazu altid har været en lille bisse, men er blevet værre. Jeg kender ingen andre som den slags problemer med deres katte, men kender dog en masse som har hunde der æder alting, hvilket også giver dem problemer, disse kan dog afhjælpes med kødben og den slags. Tror nu ikke Zazu ville være vildt begejstret for kødben...
Mvh.

Unn

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-05-03 15:40

Ja så er spørgsmålet jo liiiige om der findes kattetygge-legetøj i Vestafrika !!!!!
- troede jo du boede her - så mit næste tip om at gå i en dyrehandel og købe/ spørge dig frem er osse lidt malplaceret !!!

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-05-03 15:46

Her kan du spørge om katte - måske nogen der har et bud på den stakkels missers skæve tendenser

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?akat.html&2

og på Nyhedsgrupperne er der forum, her kunne det tænkes nogen kender til samme problem, bud kan man ikke få for mange i forsøget på at hjælpe de kære dyr.

P.S Husk at fortæl du bor i Vestafrika INDEN de allesammen sender dig links til PetGo dyreforretninger i DK

http://www.usenet.dk/grupper.pl?seek=kat&send=Start+s%F8gning

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-05-03 15:48

Hov glemte lige : http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/ herfindes omtalte gruppe ....

Kommentar
Fra : unn

Dato : 07-05-03 15:53

Hej Fnollerpige

Zazu har massere af legetøj også det du har nævnt, problemet er jo bare at hun tygger det totalt i smadder og derefter spiser hun det og det giver hende ofte problemer med maven, så meget at hun sommetider ikke vil spise mad i flere dage indtil hun kaster det op. Jeg leder efter noget som hun kan splitte i tusind atomer og spise uden det giver hende problemer. Hun æder alt sit legetøj hvis vi ikke fjerner det fra hende. Hun er kastret hunkat, ca. 2 år gammel og indekat. Giver hende kattemalt, men hun har ikke kattegræs tilgængeligt, da vi ikke kan få noget, vil dog næste gang jeg er hjemme i DK sørge for at tage noget selvså græs med herned til Vestafrika.
Da vi boede hjemme i dk var hun ikke interesseret i kattegræs, men det kan da være det har ændret sig. For noget tid siden fik hun fat i min bikini hvor hun spiste størstedelen af stropperne i store dele, hun blev meget syg og vi tog hende til en dyrlæge hernede, dyrlægen gav hende "glidemiddel" til maven, og Zazu brækkede sig i lange baner, desværre kunne hun ikke give hverken råd eller forklaring på Zazus trang til at spise alting. håber i kan...

Kommentar
Fra : unn

Dato : 07-05-03 15:57

Tak igen Fnollerpige

Mht. at jeg bor i Veatafrika, så er det dog ikke et kæmpeproblem da der jo findes massere gode internetforretninger som kan sende tingene herned. Desuden skal jeg hjem til Dk om 2 måneder og ville derfor jo gerne have en mulig løsning så jeg kunne handle mens jeg var hjemme.

Mvh

Unn

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-05-03 16:28

Hej med dig ....

Hvad med mulighederne for at få fat i hvede/korn ...... mener bestemt at I vil kunne bruge det ..... så det og vand det og lade hende ( hvis hun gider ) æde græsset når det kommer op.

Hmmmm, ja det virker besynderligt - for hun kan da umuligt synes det er nogen fornøjelse at æde bikinistropper!!!!!

Prøv at skrive til en dyrlæge herhjemme ( via en internet side ) ....

jeg har engang hørt om katte der omtaltes som "uldsuttere" - slikker, sutter og gnasker stof i sig, men det dækker jo ikke rigtig over det med ledningerne.

Hvad kost får den ?? - har den orm ??
øv det er lidt vanskeligt - sådan som det så er lige nu tror jeg det bedste du kan gøre er at : komme i kontakt med en dyrlæge herhjemme.

Karina - der gerne sender kattegræs til vestafrika - hvis du skulle få brug for det

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-05-03 16:39

prøv at skrive til ham her ( en dyrlæge ) og forklar hvor længe det har stået på osv osv .... håber han så kan hjælpe det stakkels kræ.

Venlige tanker fra Karina

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 260 point
Dato : 07-05-03 16:39

prøv at skrive til ham her ( en dyrlæge ) og forklar hvor længe det har stået på osv osv .... håber han så kan hjælpe det stakkels kræ.

Venlige tanker fra Karina

ups * http://www.netvet.net/felina/index.html

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 07-05-03 16:46

Hov fandt lige det her om uldsutteri - http://www.dyrepsykologen.dk/

læg mærke til nederst hvor der står : "Ud fra teorien om OCD kan man forsøge sig med behandling med såkaldte tricycliske antidepressiva kombineret med adfærdsterapi"

og umiddelbart kunne din kats problemer godt lyde som en tvangshandling.

- men igen ikke skidenemt i Afrika sandsynligvis --
men her kan du downloade et skema hvori du skal beskrive din kats problemer, og så træffe aftale med dyrepsykologen om behandling af "misser" : http://www.aabyhoejdyreklinik.dk/

det må du jo så gøre når I kommer til DK.

Karina

Kommentar
Fra : HansMicael

Dato : 07-05-03 20:58

Jeg ved ikke om I har produktet hvor I bor - men et godt råd til ledningetyggeri er at påsmøre noget der er absolut uskadeligt - men giver en rigtig dårlig smag - nemlig "god negl" fra apoteket og vist nok matas - vi havde selv problemet for et par år siden med vores store norske skovkat - som mente at computermusens hale var lovligt bytte - efter at have aflivet tre stk's og 1 tastatur - måtte vi finde på noget - og minsandten alle mus overlevede derefter. Dog fandt vi dagen efter en 'mus' på gulvet med et tydeligt bidemærke - men med hel 'hale'. Med hensyn til det andet problem med at spise legetøjet - så har det hjulpet for vores misser, at vi hele tiden skifter legetøjet ud - og på den måde undgår at det bliver fortæret... Medicin kan jeg ikke anbefale - men måske lidt opmærksomhed - og så ellers nye opfindelser og lege!

Hans

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 03-06-03 10:23

Hej Unn
få skaffet nogle tørrede fisk, hæng dem op i en snor, så katten er længere tid om at "fange" og fortærer dem.
katten vil ikke kunne modstå fiskene, og de er bedre end både bikinier og el ledninger
eneste minus er kattens ånde BAHR...

Kommentar
Fra : unn

Dato : 03-06-03 14:11

Hej Dullermaren

Tak for dit svar, hvilke slags tørrede fisk taler vi om og hvor kan de købes? Har ingen erfaring med sådanne.

På forhånd tak

unn

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 04-06-03 09:15

Det kan være næsten alt , fra sardiner, til torsk el.lign.
Det er ikke så vigtigt, bare det er spise fisk.
De kan købes i supermarkeder bla. ved dyre artikler, er der ikke sådan et hvor I bor, så prøv det lokale marked,
da tørring er en almindelig konseverings metode, mange steder i verden
Held og Lykke

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-06-03 22:32

Det kan også være, det gør lykke med en ganske almindelig lille kroget pind. Vores katte elsker at lege med pinde. Det ser ud, som om den leger at pinden er en slange eller sådan noget.
Der er en hjemmeside, der hedder "Avifauna". Den har alt muligt forskelligt legetøj, bl.a. en optrækkelig mus, aktivitetsbolde o.s.v. Jeg ved dog ikke, om de vil sende så langt, men hvis du vil betale, vil de sikkert godt. Det kan da være, du kan finde noget der, der kan aflede kattens opmærksomhed.
Venlig hilsen
Jette

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 06-06-03 19:39

Hvis du sender din adr. til mor@mailme.dk sender jeg lidt tørret fisk til en start.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 10-06-03 19:18

Hej unn.
husk at lukke spørgsmålet , når du syntes det er besvaret.
mvh. Dullermaren

Kommentar
Fra : unn

Dato : 11-06-03 00:40

skal nok huske at lukke svaret når jeg har fået testet og afprøvet alle de gode forslag i alle er kommet med, men det kommer nok til at vare en lille måned og to da jeg overvejer at tage den lille mis tilbage til dk til et eftersyn efter vejledning fra en dyrlæge på nettet.

Med venlig hilsen

Unn

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-06-03 00:45

God idé Unn.....

Godkendelse af svar
Fra : unn

Dato : 14-10-03 02:22

Tak for svaret Fnollerpige.

Vi prøvede lidt af hver, og fik både råd fra en lokal dyrlæge samt dyrlæge i dk. Zazu har det fint, men kommer nok aldrig over sin mani med at tygge i de forkerte ting, vi har dog fået begrænset det en smule og håber hun bliver bedre.