/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Røde Mor.
Fra : Mosebaek
Vist : 832 gange
150 point
Dato : 30-08-10 22:17

Fandt lige denne lille video.Med Røde mor,og ikke mindst Troels Trier.Jeg har ikke set den før.
Har aldrig været enig i deres politiske "anskuelser",men alligevel var der noget ved dem,der virkede sympatisk på mig.Rent kunstnerisk,mener jeg også de fortjener en plads i det danske kultur historie.
De var jo,kan man vist godt kalde dem,multi kunstnere.Og jeg savner dem faktisk,lidt.

http://www.youtube.com/watch?v=z_zw__sjunA&feature=related

Nogen der er enig med mig???

Mosebaek.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 30-08-10 22:21

Ja

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-08-10 23:00

Citat
men alligevel var der noget ved dem,der virkede sympatisk på mig.Rent kunstnerisk,mener jeg også de fortjener en plads i det danske kultur

BARE DE IKKE FÅR STATS-STØTTE:: mere?
Der er fandme mange af de TALENT løse ?/
Citat
se selv på tuben/ under Dansk ? Muslimsk
Men stadig på Dansk ? BISTAND, og laver MILLIONER _ uden at betale skat/ penge tilbage
Arnoldi/ Kim Larsen____
SÅ JOW___pis på rothe arme/

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-08-10 23:01

blakker lige mig SELV
SS//

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-10 23:27

Meget interessant indlæg,DISKEN_revised.
Jeg skal lige ha`åbnet mit Enigma maskine,for at "knække" koden.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-10 00:33

Citat
Nogen der er enig med mig???

Jaaa. Men jeg ka' så bare gå ind og sætte en plade på

For jeg har de fleste af deres helt gamle plader

Også noget meget ældre end den du linker til:

Sangene om soldaten Johny der kommer hjem fra vietnamkrigen i en kiste..
Nylonvinden og mange, mange flere

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-10 01:06

Citat
BARE DE IKKE FÅR STATS-STØTTE:: mere? Men stadig på Dansk ? BISTAND, og laver MILLIONER _ uden at betale skat/ penge tilbage
Arnoldi/ Kim Larsen____
SÅ JOW___pis på rothe arme/

Tag det roligt...Det går ikke ud over din misbrugspension

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-10 01:11

Ja jeg er enig med dig Mosebaek

Jøsses Dova...Har du en grammofon?? LOOL Den skal vel snart på Teknisk museum i Helsingør.

Har ikke selv grammofon mere, men savner den heller ikke. Har et glimrende anlæg koblet på PC'en med en ekstern 1 TB HD med 180.000 musikstykker på. Det virker helt fantastisk og er meget nemmere at håndtere end pladespiller og tilhørende plader. Så op i pedersen med nostalgien

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 31-08-10 02:47

Jo der må da godt være lidt plads til nostalgien
Jeg har en autograf som jeg fik af Rebæka en dag hun steg op i min rutebil.
Det må være 2003 da jeg kørte på Kerteminde,Rebæka skulle fra Nyborg og mod Kerteminde Troels var hjemme på vinbjergsnegle farmen
Højris

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-10 03:37

He He pudsig oplevelse

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 31-08-10 05:59

klumme - op i pedersen. det kan du ikke mene. ritualer er da med til at skabe forventningens glæde. det ved du da, ikke? osse hvad mad angår.
slå mig nu ikke oveni hovedet med alle de ubehagelige ritualer.
helt enig med mosebaek

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-10 06:06

God morgen Aase.

Jo jo, men når det nu ikke kan være anderledes...altså med grammofon og mig, så op i ...Men ellers har du da så evig ret

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-10 06:10

Men ved nærmere eftertanke (er ikke helt vågen endnu ), så er der jo osse forskel på ritualer og nostalgi

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 31-08-10 06:26

go morgen klumme, jaja du får nok osse lidt mere at vågne på. i hvert fald hvis du sætter røde mor i gang.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-10 06:55

Det gør jeg IKKE.... LOOL

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-08-10 09:13

Røde Mor ligger ikke i min samling.
Men pladespiller har jeg da, og cassette spiller, sammen med computeren
er det musikanlæg. Og det er nemt at lige overføre musik fra vinyl eller bånd,
til cd, eller bare HD. Mangler bare spolebåndoptager, min gamle B&O 1800 er død.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-10 09:17

Citat
Jøsses Dova...Har du en grammofon?? LOOL Den skal vel snart på Teknisk museum i Helsingør

S'føli har jeg da en pladespiller, hvad sku' jeg ellers stille op med mine flere hundrede LP-plader og knapt så mange singler.
Oget er jo fastslået for flere år siden, at INTET slår lydkvaliteten på vinylskiverne, uanset hvor meget de så forsøger at "digitally remaster"...

I øvrigt kan man da stadig købe pladespillere...både med og uden mulighed for tilkobling til PC, så helt rede til Teknisk Museum er de vist ikke helt endnu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-10 09:19

Citat
Mangler bare spolebåndoptager, min gamle B&O 1800 er død

uuhh der har jeg en monsterstor Akai

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-08-10 09:25

Citat
Oget er jo fastslået for flere år siden, at INTET slår lydkvaliteten på vinylskiverne, uanset hvor meget de så forsøger at "digitally remaster"...

Netop dova.

Derfor har jeg ikke travlt med at digitalisere vinylerne.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-08-10 09:58

Dejlig at vågne op til så mange kommentarer.Jeg har desværre aldrig oplevet RØDE MOR,live.
Men har i tidens løb,fulgt deres gøren og laden i radio/tv.De spændte jo over utrolige mange ting.
Jeg har nogle få plader med Rebecca og Troels.Det er ikke nemt at være sur,når man hører deres musik.
Nå,jeg skal ud at slås med en sternbræt.
Fortsat god dag.

Mosebaek.

Åh,glemte lige:
Citat
Oget er jo fastslået for flere år siden, at INTET slår lydkvaliteten på vinylskiverne

Helt enig.Jeg synes mange gange det kniber med bl.a. bas`en,på en cd/dvd afspiller.Og hvad er musik,uden en ordentlig gennemtrængende bas ??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-08-10 10:09

Citat
Og hvad er musik,uden en ordentlig gennemtrængende bas ??

Helt enig

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 31-08-10 10:13

Citat
.Jeg har ikke set den før.
Har aldrig været enig i deres politiske "anskuelser"

Utroligt at du har kunnet undgå at se det nummer, det var en af de mest populære og viste videoer...

og jeg var politisk enig med dem - dengang

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-08-10 14:34

Citat
Utroligt at du har kunnet undgå at se det nummer, det var en af de mest populære og viste videoer...

Jaee,den har godtnok ikke "ramlet" over før.Har selvfølgeligt hørt den i radioen,til hudløshed.Det lyder måske ringeagtende,fakta er at det er en skøn sang.Ikke at forveksle med "skønsang").
Citat
og jeg var politisk enig med dem - dengang

Jeg har da også indtryk af at selv Troels Trier`s røde fane,er falmet lidt i tidens løb.Vi har jo set,når han "pusler" hjemme på Fyn,med hans høns,køkkenhave og grå Ferguson.
Men sådan har vi vel alle det.Ser tingene fra lidt flere vinkler,end man gjorde i sit ungdoms vår.
Men alt i alt,en mand jeg godt vil lette på hatten for.Jeg mener han og "Røde Mor" har glædet en masse mennesker,med deres shows.Selvom de nok ikke ligefrem har tilhørt den fin-kulturelle elite.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-08-10 14:41

Så fik jeg sternen på plads. På container plads med affald.Så lidt får jeg da lavet.
Konen mener godtnok at ordet "lidt",skal tages helt bogstaveligt.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 150 point
Dato : 31-08-10 17:52

Jeg forbinder meget Røde Mor og diverse festivals

Eks. Land og Folk festival i Fælledparken

Der var en mere skarp tone- der blev taget stilling.

Røde mor, magtede at sætte dagsorden omkring klassekampen på en både kunsterisk og sjov måde. Spørgsmålet er om "arbejderklassen" egentlig nogensinde "tog dem til sig" - det var måske nok mere noget som de unge studerende fattede interessant.

Mine forældre, som på det tidspunkt, i hvert fald tilhørte arbejderklassen, synes vi unger var totalt sindsyge, når vi kunne høre og se på det nærmest syrede musik og optræden.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-09-10 09:42

Tak for svaret smuller54.
Citat
Der var en mere skarp tone- der blev taget stilling.

Røde mor, magtede at sætte dagsorden omkring klassekampen på en både kunsterisk og sjov måde. Spørgsmålet er om "arbejderklassen" egentlig nogensinde "tog dem til sig" - det var måske nok mere noget som de unge studerende fattede interessant.

Dette tror jeg er rigtig beskrevet.

Iøvrigt fine indlæg fra alle.Inkluderet DISKEN_revised,selvom de som regel kræver en nærmere analyse.Men da konen er velbevandret i "kryds og tværs",lader jeg lige hende gennemgå dem.

VH.Mosebaek.