/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opsagt lejlighed, 14 dage til instandsæt
Fra : molslinien
Vist : 1122 gange
40 point
Dato : 30-08-10 01:32

Hej

Jeg har opsagt min lejlighed pr. 30/9

Udlejer har i den forbindelse sendt et brev med teksten:

"Vi beder dem snarest, dog senest 14 dage før fraflytningen kontakte xxxx (ejendomsfunktionæren) for at aftale flyttesyn og aflevering af lejemålet. Lejemålet skal være helt tømt ved flyttesynet."

Jeg er så i tvivl om jeg skal være ude 14 dage inden min reelle udflytningsdag, eller bare have kontaktet og aftalt noget med viceværten senest 14 dage inden?
Jeg har jo betalt husleje for hele måneden..
Synes ikke jeg kan finde noget med "14 dage inden" i kontrakten..

Håber nogen kender til reglerne og kan hjælpe ;)
PS: jeg spørger her, fordi jeg ved at hvis jeg spørger udlejeren selv får jeg et ikke helt ærligt svar.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-08-10 01:38

Citat
senest 14 dage før fraflytningen

=
senest 14 dage før fraflytningen
Du har 3 måneder/ fra din opsigelse til at flytte
dog mest almindeligt fra den første dag i måneden eller midt på en måned 14 dage/ 2 uger
De 14 dage er for at de kan sætte den til genudlejning og bestille malere osv/ afregning

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-08-10 01:39
Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 30-08-10 01:55

Hej. Du linker til LLO.. men hvor står der noget med de 14 dage jeg snakker om?
Og, hvis det ikke står skrevet i kontrakten så kan de vel ikke kræve at min fraflytningsdag er 14 dage tidligere end reelt? ;)

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 30-08-10 02:10

Ja, dit udgangspunkt er rigtigt - du har betalt husleje for hele september måned og opsagt lejligheden pr. 30/9.
Så læs igen - du bedes snarest - d.v.s. at allerede imorgen kan du kontakte xxxx for at fortælle, at dit lejemål er opsagt pr. 30/9. Du skal blot kontakte xxx inden den 15. september. I bliver enige om tidspunkt for flyttesyn og lejemål. Når lejligheden er tømt og rengjort, vil xxx godkende, at lejligheden er rengjort, at der ikke er fejl og mangler, f.eks. ridsede gulve og lignende.
Lejemålet gennemgås, og der udfyldes en fraflytningsrapport, hvori nødvendige istandsættelsesarbejder samt evt. skader/mangler noteres. Hvis du, da du flyttede ind har indsendt eller afleveret en mangelliste, skal xxx medbringe en kopi af denne til flyttesynet. Mangellisten bruges sammen med lejekontrakten til at fastslå, hvilke istandsættelsesarbejder og evt. skader/mangler i lejemålet, du som lejer ikke hæfter for.
Du skal være opmærksom på, at flyttesyn næsten altid er på hverdage.

Udgifterne i forbindelse med en flytning afhænger bl.a. af, hvordan lejligheden i sin tid blev overtaget. Blev den overtaget som beset eller nyistandsat? Udgangspunktet er, at lejligheden skal afleveres i samme stand, som den blev overtaget.

Medmindre andet skriftligt aftales, skal istandsættelsesarbejderne udføres af udlejers håndværkere.
Når lejemålet er fraflyttet, ryddet og rengjort afleveres nøgler til lejemålet.

Hvad skal der kontrolleres ved flyttesynet?

Ved flyttesynet kontrolleres bl.a.:

At køkkenbordsplader og andre overflader af kunstprodukter, herunder vinylgulve m.v. er hele og rengjorte.
At blandingsbatterier, sanitet, fliser og klinkegulve eller lignende er afkalkede.
At der ikke er boret huller i fliser
At alle hårde hvidevarer, herunder riste, er rengjorte og er i hel og funktionsdygtig stand. Eventuelt kulfilter i emhætte skal være udskiftet.
At afløb og riste er rensede og rengjorte. Eventuel rust skal fjernes, og hvis dette ikke er muligt, skal rustangrebne riste og lignende udskiftes.
At skruer, søm, rawlplugs og lignende er fjernet fra vægge.
At elkontakter er intakte og renset af samt at alle dækplader/rosetter er til stede.
At lejlighedens vinduer er pudset ind- og udvendig.
At depotrum er ryddet og rengjort, og eventuel have behørig renholdt og passet.
Ved flyttesynet vil der blive udarbejdet en flytterapport og i den står der hvilke arbejder som skal udføres, for at lejeligheden er afleveret i samme stand som ved indflytning. Det betyder, at efter flyttesynet ved du, hvilke ting, der skal laves i lejligheden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-10 03:38

Citat
Synes ikke jeg kan finde noget med "14 dage inden" i kontrakten

Det står heller ikke i en standard lejekontrakt.
Det er kun fordi at viceværten så kan planlægge sin egen tid.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-10 04:11

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=26;conference=276;posting=2135485

Det er dårlig netetikette at oprette det samme spørgsmål to steder, og desuden er de svar Du har fået der helt ude i skoven.
Så nu ved Du hvor der i fremtiden skal stilles spørgsmål.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-08-10 09:09

der findes en regel om, at hvis man har beboet den samme lejlighed i mere end 8 år, skal man have hele indskuddet tilbage. det vil sige, at istandsættelse er for udlejers regning.
ellers er det normal procedure, at du betaler husleje for 2 uger hvor lejligheden bliver gjort i stand.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-08-10 09:17

Om du er ude en måned før eller 2 dage før er ligemeget.
Har du opsagt til en dato skal du bare være ude denne dato og lejligheden istandsat eller hvad der er aftalt i din lejekontrakt. Var lejligheden istandsat da du flyttede ind, skal den selvfølgelig være istandsat igen når du flytter.
Der er forskel på om du bor til leje i en "skide" boligforening eller hos en privat udlejer.

Du skal betale husleje i den tid lejligheden bliver sat i stand.

hawaii7

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-08-10 09:25

Det eneste du skal er senest 14 dage før den 30/9 aftale dato for flyttesyn.
Datoen for flyttesynet kan du aftale til den 30/9, hvis du syntes. Andet ligger der ikke i det med de 14 dage.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-08-10 10:02

Man skal også huske, at alm nedslidning er på udlejers regning. Så vidt jeg ved måles denne nedslidning i et antal år dvs lig med en total istandsættelse. Naturligvis må der ikke være skader.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 30-08-10 11:56

Tak for de mange gode indlæg her :)

Og ja jeg beklager det med at oprette spørgsmålet to forskellige steder.. jeg havde lidt travlt og tænkte det ville gavne mine chancer for et svar der kan bruges til noget (sol.dk tager jeg med et gran salt efter dette og lign. svar derinde..)

Jeg har i dag så ringet til ejendomsadministratoren, og vi fik aftalt flyttesyn d. 30/9 uden problemer.
Dvs. jeg skal IKKE være ude 14 dage inden. Og det er jo perfekt :)

Ja de skriver jo "senest 14 dage før fraflytningen kontakte xxxx", men jeg var lidt bange for at misforstå det og stå med håret i postkassen

kandu.dk holder!

Godkendelse af svar
Fra : molslinien

Dato : 30-08-10 11:57

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 30-08-10 11:59

Jeg kunne kun acceptere ét svar
Men tak til alle