/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Dagpleje i en anden kommune end bopæl.
Fra : heyckendorff
Vist : 477 gange
100 point
Dato : 29-08-10 20:56

Hejsa.

Min datter går i dagpleje i Egedal kommune. Nu er hendes mor imidlertid flyttet til Kbh, men vi vil gerne have at vores datter bliver hos sin private dagpleje i Egedal. Er det muligt at få tilskud fra Københavns kommune til privat dagpleje i en anden kommune?
Jeg har prøvet at finde svar på nettet, men det er som at lede efter en nål i en høstak.
Ville blive glad hvis nogen kunne hjælpe.
Vi har prøvet at få et klart svar ud af Kbh´s kommune, men vi bliver hele tiden smidt rundt til forskellige instanser der ikke rigtig ved noget og som hele tiden sender aben videre.

Hvad siger loven? Jeg troede at der var frit valg med den slags?

mvh. Jens

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-08-10 21:05
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-08-10 21:08

du skal kontakte pladsanvisningen, der kan være lidt med forældrebetalingen, som kan være forskellig - og man så bliver opkrævet et beløb, hvis det er dyrere.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-08-10 03:17

http://www.kk.dk/Borger/PasningOgSkolegang/Boernepasning/Opskrivning%20og%20udmeldelse/Regler/FritValgOverKommunegraenserne.aspx

Får man en dagtilbudsplads til sit barn i en anden kommune, skal ens egen kommune give tilskud til pladsen. Tilskuddets størrelse fastlægges ud fra ens egen kommunes udgifts- og serviceniveau. Det er derfor den bruttodriftsudgift, som ens egen kommune benytter til at beregne tilskud og egenbetaling for en dagtilbudsplads i kommunen for kommunens egne borgere, der skal anvendes, når tilskuddet til en plads i en anden kommune skal beregnes.

Hvis dagtilbud i en anden kommune er dyrere end dagtilbud i ens egen kommune, skal man som forælder selv betale forskellen mellem tilskuddet fra ens egen kommune og driftsudgifterne pr. plads i det benyttede dagtilbud i den anden kommune. I tilfælde, hvor den anden kommune har et højere serviceniveau end ens egen kommune, kan forældrebetalingen for en dagtilbudsplads i den anden kommune derfor blive dyrere end betalingen for en dagtilbudsplads i ens egen kommune.
disse oplysninger er hentet:
http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/FamilieOgBoern/Boernepasning/Anvisningsreglerne.aspx

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-08-10 15:40

Bare som supplement - da Katekismus har fundet linket til KBH kommune
Så er det sidste du skal have styr på :

Citat
Egedal Kommune har mulighed for at lukke for optag af børn fra andre kommuner, hvis antallet af børn overstiger 1% af kommunens samlede antal pladser.

Vil du vide mere?
Har du spørgsmål i forbindelse med frit valg over kommunegrænsen er du velkommen til at kontakte Driftsteamet i Institutionscenteret.

Institutionscenteret Team Drift
Institutionscenter-Teamdrift@egekom.dk
Tlf. 7259 9310