/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Favoritter
Fra : hjerterum
Vist : 1056 gange
100 point
Dato : 29-08-10 11:12

På min pc i menuen til venstre er der en stjerne der hedder Favoritter hvor der er en liste med de sider jeg besøger hvis jeg har valgt at tilføje den til listen ( Favoritter ) er det muligt at tage en kopi at dem alle og så jeg kan lave et sikkerhedskopi hvis min pc går ned, jeg tænker om der er andre steder på min pc hvor de link er gemt, så jeg derfra kan tage en kopi...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 11:19

Klik på Favoritter,
ved siden af "Føj til Favoritter" er en lille pil,
klik på den og vælg importer/exporter,
vælg exporter til fil, klik næste,
vælg favoritter osv

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 29-08-10 11:29

Du kan os kopiere hele mappen,
i Vista ligger den i C:\Brugere\dit brugernavn\Favoritter
xp C:\Documents and Settings\dit brugernavn\Foretrukne

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-08-10 16:56

@ klaudi: din sti er forkert.

I vista/win7 er stinavne engelske så stien hedder C:\users\dit brugernavn\favorites

den kan så vises med lokaliserede navne men det kommer an på hvilke programmer man ser det i ( og hvordan de er indstillet)

en anden ting, det er ikke sikkert at det er på C:\ drevet det befinder sig
Windows installeres oftest på drev c:\ men der er faktisk rigtig mange der vælger at have sin brugerprofil på et andet drev. det gør tingene lidt nemmere hvis man skal geninstallere windows

for nu lige at komme tilbage til det med links, så er der en bedre måde at henvise til dem som er drevuafhængig
vista/win7: %userprofile%\favorites (uanset sprog)
dansk xp: %userprofile%\foretrukne
engelsk xp: %userprofile%\favorites

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 17:18

Det er muligt det er på engelsk, men på min hedder det nu Brugere/Klaudi/Favoritter
http://peecee.dk/upload/view/264009

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 17:20

ps. og så tror jeg skutte at det er ret mange der er installeret på andre drev end c: bevares det kan da ske...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-08-10 17:34

nej klaudi, stien hedder users\klaudi\favorites men din mappevisning vælger at omsætte users til brugere og favorites til favoritter

prøv at omdøbe desktop.ini i users så kan du se hvad jeg mener

der er mange programmer der bruger de rigtige stier, selv explorer hvor dit screendump er fra viser i nogle tilfælde de rigtige stier og ikke de lokaliserede navne.

og nej, der er ikke så mange der har installeret på andet en c: drevet men det har jeg jo allerede skrevet
men der er faktisk rigtig mange der har deres brugerprofil på et andet drev.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 17:59

Citat
omsætte users til brugere og favorites til favoritter

og så hedder stien ski da os Brugere/brugernavn/Favoritter

nej skal ikke ha' omdøbt noget, sæt nu der går kage i det

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-08-10 18:41

Nej klaudi, stien hedder altså users\brugernavn\favorites uanset hvor meget du så end protesterer

lad mig bevise det på en anden måde der ikke involverer "farlige" ting

tryk på start --> skriv cmd og tryk enter

prøv så lige at læse hvor din brugerprofil ligger henne

skriv nu cd\ og tryk enter for at komme til roden af drevet

prøv så at skrive cd brugere og tryk enter

Jeps, stien findes ikke

Jeg undskylder mange gange, det var ikke for at være ordkløver men jeg bliver faktisk jævnligt kontaktet af folk der har problemer med forkert angivne stier i windows
Typisk har de talt med en supporter om et problem og supporteren har opgivet når brugeren f.eks ikke har kunnet finde mappen brugere

Jeg har sågar oplevet en acersupporter det insisterede på at brugeren skulle genetablere sin vista computer da der ikke kunne klikkes på "documents and settings"

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 19:02

Først undskyld til hjerterum fordi der er gået smalsnak i den,
håber du får kopieret dine favoritter
------

Det er jo os galt med programmer(program files) og musik(music) osv
så kan jeg bedre forstå der går kage i det en gang imellem

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-08-10 20:40

Jeps, undskyld hjerterum.

ja det er galt med rigtig mange mapper.
Nogle mapper har et andet navn og atter andre eksisterer ganske enkelt ikke

På de normale win xp havde hvert sprog sine egne specielle mapper.
På en vista/win7 har man ryddet op i mappevirvaret, der er de alle engelske og så lægger man en mui (sprogpakke) ovenpå. Det gør det en hel del nemmere når man skal guide folk

prøv f.eks at kopiere næste linje og sæt den ind i søgefeltet
%userprofile%\favorites
så vil du se at explorer viser den som favorites og derfor åbner mappen uanset hvilket sprog computeren kører
når mappen er åben viser explorer den danske oversættelse i adresse linjen
(du kan naturligvis også sætte den direkte ind i explorers adresselinje)

Men der er kun delvist ryddet op, der er lavet en masse symbolic links og junctions , f.eks "documents and settings" som peger på c:\users (tænk på symbolic links og junctions som genveje)
De er lavet af hensyn til gamle/dårligt programmerede applikationer og er ikke noget vi kan bruge til noget fornuftigt (prøvede du at klikke på dokuments and settings?)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 20:50

Citat
prøvede du at klikke på dokuments and settings?

øhh nej for den kan jeg ikke finde i w7, men på xp er den der, sidder med en xp lige nu...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-08-10 21:09

i vista/win7 er den skjult
når du har explorer åben trykker du en gang på ALT
så kommer der en menu du kender fra xp
funktioner --> mappeindstillinger --> fanen vis --> fjern hak i "skjul beskyttede operativsystemfiler"

så kan du se filen (med en fin lille hængelås på)

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 30-08-10 18:17

Det allersmarteste er at installere dette program

http://www.xmarks.com/

Så synkroniseres dine favoritter automatisk og ligger også på nettet, så du altid har adgang til dem fra en hvilken som helst computer. Også super smart, hvis man bruger flere computere - så kan man have de samme favoritter gemt på dem alle.

Godkendelse af svar
Fra : hjerterum

Dato : 31-08-10 15:58

Tak for svaret Klaudi. og tak til jer andre også.....

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-08-10 16:16

Velbekommen