/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gode ideer ønskes
Fra : Morganza
Vist : 2569 gange
100 point
Dato : 29-08-10 10:55

Jeg har fået ny terrasse,som er sat op i træ,der er så sat stolper op

i 2m højde med overlæggere og skråstivere...jeg ved ikke hvad man

kalder det for.

Men det jeg vil spørge om er:Hvad kan man få til at gro/sno sig op

ad stolperne? Det skal vare noget der er hårdfør,da det skal kunne

tåle både vind og sol,det skal også helst være noget der bliver til

noget rimelig hurtigt,da jeg godt kan li at der sker noget.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 11:01
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 29-08-10 11:06

Efeu... det er flot grønt hele året

http://www.google.dk/images?hl=da&source=imghp&biw=1588&bih=691&q=efeu&btnG=S%C3%B8g+i+billeder&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Arkitektens trøst (du skal bare holde øje, med den ikke får ødelagt tag/tagrender, for den vokser virkelig hurtigt)

Klatre hortensia (den gror ikke så hurtigt, og der er både med og uden blomster)

http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Hydrangea_petiolaris.jpg/310px-Hydrangea_petiolaris.jpg&imgrefurl=http://da.wikipedia.org/wiki/Klatre-Hortensia&usg=__ZbhRthCrPWvW_r2GjoPT-bYKsp4=&h=233&w=310&sz=35&hl=da&start=0&zoom=1&tbnid=ez3pYLyKappFTM:&tbnh=169&tbnw=212&prev=/images%3Fq%3Dklatre%2Bhotensia%26hl%3Dda%26sa%3DG%26biw%3D1588%26bih%3D691%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=149&vpy=133&dur=1172&hovh=186&hovw=248&tx=146&ty=103&ei=niR6TILdHsqsOMr-ze4F&oei=niR6TILdHsqsOMr-ze4F&esq=1&page=1&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0

Blå regn http://www.google.dk/imgres?imgurl=http://www.bakker.dk/images/Catalog/normal/large/92764.jpg&imgrefurl=http://www.bakker.dk/r_92764-010/Klatrebuske/Japansk-bl%25C3%25A5regn.htm&usg=__bRsUs4oAxvR0WqEDwAzZqWw-G0I=&h=326&w=270&sz=39&hl=da&start=0&zoom=1&tbnid=shs8ISK18C1doM:&tbnh=160&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dbl%25C3%25A5%2Bregn%26hl%3Dda%26sa%3DG%26biw%3D1588%26bih%3D691%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=1134&vpy=100&dur=172&hovh=247&hovw=204&tx=112&ty=116&ei=0yR6TNKhMsS6OPi3te8F&oei=0yR6TNKhMsS6OPi3te8F&esq=1&page=1&ndsp=22&ved=1t:429,r:5,s:0

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-10 11:07

Klatreroser, men de gror ikke så hurtigt, men dufter dejligt, og så er de meget smukke - du kan evt. have både en efeu og en rose, det ser ret flot ud

http://www.google.dk/images?hl=da&biw=1588&bih=691&gbv=2&tbs=isch%3A1&sa=1&q=klatreroser&btnG=S%C3%B8g&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&gs_rfai=

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 29-08-10 11:19

Klematis er vinderen!
http://www.clematis.dk/

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-08-10 11:30
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-08-10 11:54

Jeg har selv denne her:

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/klatreplanter/1010.html

Den er bare så taknemmelig og dejlig frodig.

Den kommer lynhurtig op og så skal man bare klippe ind, når den har tabt bladende, (foråret) for den er hurtig. Der findes lidt forskellige typer. Den jeg har, har meget store blade, som er godt til eks. et espalier, som skal dækkes helt, typen med de mindre blade er mere eget til at gro op ad stolper

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-08-10 12:17

Hvis Du foretrækker at kunne se lidt træ indeunder, ikke mindst for at kunne hænge en havelampe eller lidt kunst op kan efeu ikke anvendes da den bliver "heldækkende " under de rigtige forhold.

Jeg har været med til at fælde et gammelt træ der var kvalt af efeu........stammen var halvt træ og halvt efeu

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-08-10 12:20

Tobakspibeplanten, efterlader ikke spor eller klistrer sig fast på træet som efeu.

Den snor sig bare - men det gør den så også meget livligt.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 29-08-10 12:26

Citat
Jeg har fået ny terrasse,som er sat op i træ,der er så sat stolper op

i 2m højde med overlæggere og skråstivere...jeg ved ikke hvad man

kalder det for.

Det kalder man en fed idé

Der findes mange flotte Klematis's og har de først fået fat, gror de som ukrudt....
- ellers vil jeg lige nævne vindrueplanten, som en mulighed også - der er mange sorter nu til dags, der befinder sig godt (her i Norden) uden for et drivhus. Jeg har selv en Drue Vitis Boskoop Glory, der i den grad stortrives i det fri.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-10 12:58

Du skal ikke plante kun én slags.
Gør som jeg, plant troldhassel og klematis skiftevis...

Så får du, hurtigt grønt om foråret, og snart efter buske der blomstrer,
og så får du oven i købet nødder sidst på året...

Hvis du ikke vil vente på at din klematis bliver stor, kan du starte med ærteblomster,
de kan sikkert nå at vokse endnu i år...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-08-10 12:59

Jeg vil give Christa.N ret i, at en vindrue er også spændende. Den har også meget grønt og frodigt løv, som er kønt hele sommeren, uanset om druerne når at blive gode. Men det ser fantastisk ud, med klaserne - især på sådan en terasse.

Iøvrigt, hvis du skal have noget imellem tværliggerne, som planterne skal gro henover, så kan du spænde Wiretråd imellem og brug wirespændere i den ene ende, så du kan stramme efterhånden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-08-10 13:21

Vær forberedt på edderkopper og andet kravl i kaffen når det er groet til

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-10 14:15

Hov ser først nu, at jeg ikke fik linket med til - arkitektens trøst, men det fik Stilkene så gjort, så ingen skade sket.

Jeg er meget glad for mine efeu, både små/storbladet. Den storbladede har jeg i en bue ved indgangen til terrassen, den er så tæt at det aldrig regner igennem - og så bor der gråspurve i den, så den bliver virkelig "udnyttet"

Godkendelse af svar
Fra : Morganza

Dato : 30-08-10 10:11

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg har accepteret dit svar,du havde flere gode ting

som jeg overvejer at drage nytte af.

Jeg har valgt klatrehortensia som første priortet

evt med efeu imellem.

Kommentar
Fra : Morganza

Dato : 30-08-10 10:14

Jeg vil også lige sige tak til alle andre

der har bidraget her, med rigtig gode kommentarer.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-08-10 10:16

Ka du li øl ?
En humleplante ved hver stolpe.
Rykker hurtigt fra foråret helt fra bunden-og så kan du plukke humlen nu og lave eget øl hele vinteren.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-10 10:59

ps til humleplanten, også der skal man være opmærksom på, at der er både han og hun planter