/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Nu må jeg vide det...
Fra : Nik_
Vist : 608 gange
50 point
Dato : 28-08-10 18:39

Når folk skriver deres uddannelse og årstal (fx på facebook), er det så korrekt at skrive det årstal man har påbegyndt sin uddannelse eller det årstal man har afsluttet den?

Fx

A) Sygeplejerske '09 (Startet uddannelsen i år 2009)

B) Sygeplejerske ´13 (Færdig som sygeplejerske i år 2013)

Jeg mener jo det sidste er det korrekte, men har ikke kunne bevise det....

På forhånd tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-10 18:45

Dem jeg kender til som bruger at skrive årstallet --- er årstallet for hvornår de er færdigeuddannet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-10 18:47

Jeg blev ingeniør i 1970, men student i 1962, og har lige været til 40 års jubi...
Så det er helt klart det år, hvor du består din eksamen, der tæller.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-08-10 18:58

Citat
B) Sygeplejerske ´13 (Færdig som sygeplejerske i år 2013)

Dette er den korrekte skrivemåde

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-08-10 19:01

Hvis du er ved at skrive et cv, og du skal skrive på, at du er færdig som sygeplejerske i 2013, så skriver man ikke sådan. Skrivemåden er kun for afsluttede uddannelser. For igangværende uddannelser skriver man typisk:
"uddannelsen forventes afsluttet i 2013"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-10 19:09

Der kan være undtagelser, hvor man mere fokuserer på uddannelsens forløb,
eksempelvis hvis det drejer sig om kollegie værelser...

Men så må det klart fremgå om man er studerende eller færdig uddannet,
jeg var stud polyt i 6 år, men cand polyt i nu 40 år,
og ofte er sygepleje elever mere eftertragtede end sygeplejersker...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-08-10 19:13

Jamen tillykke med de 40 svengiversen

Jeg skriver også årstallet for afsluttet uddannelse.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-10 20:34

Ja, men så vil jeg komme med en anden udgave.

Når man skriver sit cv, så er det årstallet for afslutning.

På facebook kan det være lidt anderledes, alt efter om man skriver sin årgang eller året man blev færdig:

Når man skal finde dem som man har gået på årgang med, så er det, det år man startede eks. Årgang 78 på xx seminarie selvom man er blevet færdig i 81.

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 29-08-10 00:56

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 29-08-10 01:05

Citat
og ofte er sygepleje elever mere eftertragtede end sygeplejersker...

Ja, de plejer jo at vær lidt yngre