/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern hardisk vil ikke starte
Fra : 2100
Vist : 680 gange
50 point
Dato : 28-08-10 14:53

Jeg har en ekstern hardisk med USB tilslutning som ikke vil starte. Den står bare og klikker. Jeg har fået anvis et program som er free der har kunnet klare at komme i kontakt med hardisken. Linket til programmer er http://www.partition-tool.com Programmet hedder EASEUS Partition Master 6.1.1. Home Edition-Free

Er der nogen som kender programmet og har haft helt med at en en hardisk til at virke, så man kan få alle sine data ud. Vedkommende som har anbefalet programmet har ferie og kan først spørge ham om 14 dage.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-08-10 15:20

Det at den blot står og klikker synes jeg ikke lyder godt. Det kunne godt tyde på at noget er helt galt. Men har du prøvet EASEUS Partition Master 6.1.1? og hvad kan du se med den? Viser den noget som godt kunne ligne en partition på din eksterne disk?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-08-10 15:32

Er det en HD der får strøm gennem USB porten, hvis det er det, så kan det være fordi den ikke får nok strøm og så kan den klikke, hvis det er med egen strømforsyning, så er det ikke go'e tegn

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-08-10 15:38

Soren_Steen_Nielsen: EASEUS Partition Master 6.1.1 viser C: Lokal disk Status System Primary. Næste linje viser den * File System Unallocated Status None Type Logical

Klaudi: Den får direkte strøm gennem 230V forsyning.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-08-10 15:42

OK, så er det ikke det der er galt...

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 28-08-10 16:33

Jeg har aldrig prøvet netop DETTE program. Men der må være et sted hvor du kan vælge harddiske. De oplysninger som du nævner er tydeligvis maskinens interne disk. Men hvis din eksterne disk slet ikke kan initialisere sig så er det muligt at den slet ikke bliver vist.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-10 18:13

* File System Unallocated Status None Type Logical

Harddiske som er unalokeret har ingen registreret partition.

Der skal laves en partition og partitionen skal formateres.

Det kan gøres i windows ( eller med EASEUS Partition Master som jeg ikke kender nok til for at kunne vejlede dig)

I windows.
Start computer > sæt nu USB stikket > sæt ekstern strøm til.
klik på start > højreklik på computer > vælg administration > og så diskhåndtering
Nederst i ruden er der nogle farvede bjælker.
Disk 0 er dit styresystem C: windows

Disk 1 er sikkert din eksterne harddisk som er grå og der står unalocated / ualokeret

Lad høre hvad du ser..................

Det er muligt at der skal oprettes en åpartition før der kan trækkes data ud

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-08-10 19:02

Jeg ser kun den lokale disk + mine cd-rom drev. Den eksterne disk ses ikke.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-08-10 19:05

den er kaput

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-10 19:29

Kan du høre at den harddisk starter op når du tænder for strømmen - læg øret helt ned til harddisken ................ er der noget som lyser på den harddisk (plejer der at være lys)

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-08-10 20:05

Under opstart lyser den rød, derefter blå når den kører. Nu under opstart lyser den også rød og så kommer der lige et kort blå lys hvor den derefter genstarter, og sådan bliver den ved.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 25 point
Dato : 28-08-10 20:44

EASEUS Partition Master kan ikke klare det problem.

Sandsynligvis er harddisken kaput.

Måsker er der en meget lille chance hvis du tager harddisken ud af hylsteret og

Tilslutter i "fri luft" med den samme controler

Tilslutter med denne USB adapter:
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-08-10 20:47

Den får sikkert ikke strøm nok, jeg har en lille 2,5" som opfører sig sådan som 2100 beskriver,
Citat
Under opstart lyser den rød, derefter blå når den kører. Nu under opstart lyser den også rød og så kommer der lige et kort blå lys hvor den derefter genstarter, og sådan bliver den ved

det holder op når jeg sætter den i en USB port med nok strøm

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 28-08-10 21:13

Den klikkende lyd i din HD, er fra læserarmen inde i HD som ikke kan finde sit index.

HD er færdig, desværre

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 28-08-10 21:57

Eyvind: Den er tilsluttet med en USB stik.

Nu er hardisken kun 4 måneder gammel og kvittering ligger som en fil på hardisken. Hvis jeg bryder plomben er der nok ikke nogen garanti, og ville derfor gerne havde mine data ud. Den har kostet knap 1.000,00 kr så jeg vil prøve i første omgang at få alle mine data ud uden at bryde plomben.
Hvis jeg lukker HD op, skal jeg nok få mine data, men må så igen købe en ny.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 08:29

Citat
Hvis jeg lukker HD op, skal jeg nok få mine data

og hvordan skulle det foregå, hvis disk er i stykker?

Det er nu nok som Falcham skriver, den med læsearmen...

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 29-08-10 10:32

Klaudi: Det kan vores IT tekniker men han har ferie i 14 dage endnu.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-10 11:13

ok, du har expert hjælp

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 11-09-10 15:58

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-09-10 16:22

Fint, fik du reddet HD'en

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 15-11-10 00:05

Jeg har været ude for det samme. Opdagede, at stikket kunne sættes forkert i. Sørgede for, at det kom korrekt i, - og så kørte det hele, som det skulle.