/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Erfaring med harepürsch?????
Fra : Tonganeseren
Vist : 2638 gange
200 point
Dato : 28-08-10 00:09

Er der nogle her på denne fantastiske jagtside som har erfaringer med pürsch på harer. Normalt foregår harejagten med et kompagni jægere med haglvåben. Tandlægeregningen følger.
I år vil jeg, indtil videre, jage med en småtkalibret riffel. Jeg har en fin .22 magnumskyder, men hvordan har I det med den slags. Et helt "clean" skud i stedet for en masse hagl. Ikke fordi jeg er i tvivl ommetoden, men jeg lytter hellere ned gerne til meninger og gode råd.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren
Kradser i myggestikkene

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 28-08-10 08:34

Kære Tonganeser

Jeg er træt af alle de hagl der sidder i kroppen på en hare, så en kugle i hovedet på haren er at foretrække, hvis man er godt skydende med riffel
TRD
Multi Multi X
skal til at rense skorsten

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-08-10 08:50

Det har jeg det meget bedre med, end at smide en lille håndfuld hagl efter byttet. Der er meget mere " jagt " i det.
Det samme gælder også for skovduer m. fl., hvor man skal flytte sig efter fuglene, for at få skudchancen og herved skal yde mere for at få succes. En glimrende sammensætning til krageregulering der er en overset jagtform. Man laver altid en velovervejet handling, måske modsat når råvildtet vælter ud af majsmarker eller over et smalt skovspor.

Ikke at forglemme skud til mange fugle i luften på en gang, her kan der nemt laves indskydning af hagl på nabofuglene, det siger sig selv at det kan ikke lade sig gøre med jagten, sammen med en småt caliberet riffel, da den slags skud ikke kan foretages på grund af kuglefanget, som også kan få en til at afstå for skud i træer f.eks..
Jagten på gæs bliver nok heller ikke bedre ikke at glemme en pyrch til en hare som går i sædet.
Ikke at forglemme samarbejdet hund og mand, her får man brug for en hund der bliver, når det gælder, for den skal være med her eller hvad, må den ligge parart i bilen hvis man kan nænne dette? er det lovligt at man har en egnet hund ved hånden inden for skal vi sige 5 minutter bare et ?.

Fin fin jagtform, jeg hørte engang en meget dytig lystfisker sige noget rammende,

Accepteret svar
Fra : Provsten1

Modtaget 200 point
Dato : 28-08-10 09:04

Hej Tonganeser.

Efter min mening er der bestemt ikke noget "ufint" ved at pürsche f.eks. harer - valget af .22 magnum riffel er fremragende, når blot man tager hensyn til kuglefang, nøjagtigt som med en "rigtig" riffel. Dog skal man ikke tro. at salonriflen trods magnum-betegnelsen, når samme sikre lange afstand som den rigtige riffel - men begræns afstanden inden for max. 50-60 meter, men så er man også ganske tæt på !
Jeg har i mange år selv dyrket pürsch på harer og krager, og det er bestemt mindst ligeså spændende som pürsch på råvildt !! Ikke mindst på kragerne !
Husk din hund - men det kræver, at hunden er lydig og at den kan tie stille - så allerede dér er det svært for mange - men rigtig god fornøjelse - du vil ikke fortryde !

I vind og vejr
Provsten1
MULTI-X
Blovstrød

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-08-10 09:25

Kan tilslutte mig de øvrige skribenter - kan absolut anbefales !

Betterwisser: Hunden er vel ok, selvom den skal hentes f.eks. i bilen, men det optimale må være, at den følger med i "slagets gang" og kan apportere en evt. anskydning prompte - men jeg medgiver det kan være svært for en ivrig hund at styre iveren !

Hjælp til DJ-riffel - og hundeinstruktøren:"Husk din hund - men det kræver, at hunden er lydig og at den kan tie stille - så allerede dér er det svært for mange" Kun af hensyn til BalleBoy Så sig ikke vi X'er ikke er hjælpsomme !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Saltholm

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-08-10 15:12

Hej Tonganeseren.
Nu efterlyser du godt nok erfaringer vedr. harepyrsch - dem har jeg ingen af.
Men ingen tvivl om, at det er en utraditionel - og ikke mindst spændende jagtform.

Jeg kunne rent umiddelbart få lidt betænkeligheder ved jagtformen, fordi, skyder man ved siden af haren, er der stor fare for at projektilet laver en opspringer og rammer et helt andet sted end den retning man har sigtet.

Er der blevet foretaget undersøgelser om, hvor langt et projektil fra en 22.magnum kan nå ud efter en opspringer - f.eks. efter projektilet har ramt en sten.?

Er der foretaget undersøgelser vedr. opspringere fra en 222, 243.? De 2 våbentyper kunne også være relevante til pyrshjagt på harer.

Mvh.
Multi-X
Rebild bakker.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 28-08-10 16:55

Hej Heidi-Ho

Risikoen for en opspringer efter et forbi-skud, er naturligvis til stede, men den samme situation kan du jo også komme ud for ved forbi-skud til råvildt med alm. riffel.
Men kuglen på en .22 magnum, er jo med helmantel og derfor ikke ekspanderende, hvorimod de "rigtige" jagtkalibre normalt er med blødnæsede projektiler, som ekspanderer. De er derfor ikke særligt hensigtsmæssige til så små kroppe, som en hare trods alt er - kroppene vil på det nærmeste blive splittet ad !!
Om der findes undersøgelser omkring opspring fra de forskellige typer ammunition, findes de nok, men jeg kender dem ikke. Men tag ikke fejl af .22 magnum patronen, som er særdeledes kraftig og effektiv lille sag, som på ingen måde ligner en .22 lr, bortset fra randtænningen - jeg mener sikkerhedsafstanden for dem er 3 - 4000 mtr. hvor de øvrige kendte kalibres sikkerhedsafstande ligger på ca. 3500-6000 mtr. ved en skudvinkel på ca. 30-35°.

Håber du nyder naturen i Rebild Bakker - der er pragtfuldt, især når turisterne er taget hjem

De venligste hilsner
Provsten1
MULTI-X
Ansager

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-08-10 18:09

Hej Provst.
Åh ja, der er skønt på Rebild - og sikken et ekko.

Nu spørger jeg igen naivt - findes der ikke fuldkappet til 222/243..?
Jeg er i besiddelse af begge kalibre - og tilstår under tårer, at jeg faktisk aldrig har spurgt efter fuldkappet ammo, idet jeg altid har anvendt våbnene til råvildt - på denne vildtart anvendes der jo som bekendt ikke fuldkappet.
Derfor aner jeg ikke om ammoen forefindes...

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-08-10 18:53

Der findes groft sagt fuldkappet ammunition til alle calibere. den længeste sikkerhedsafstand er forekommer ved skud i en 45 graders vinkel, ellers er Provesten oplysninger helt fine at gå ud fra.
Det er ikke bevist at fuldkappet amo. har flere " opspringere "end blødnæset, men restværdien eller nærmere vægten af kuglen har indflydelse på hvor langt den flyver efter den har ramt mål eller andre ting. De sikkerheds mæssige skøn og værdier, er beregnet ud fra at kuglen ikke har ramt jord eller andre mål først, men taget ud fra den værst tænkelige skudvinkel nemlig 45 grader.

Du kan skyde hare med 300 wm med fuldkappet ammo. uden problemer, jeg har skudt en fasan den calb. og fuldkappet.

Mvh
BW
været ude og se til Fiilsø inden den bliver gjort større

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-08-10 20:31

Jamen, så tror jeg, at jeg vil cykle hen til min våbenpusher og forspørge, om han har fuldkappet ammo til en af modellerne.
Derefter vi jeg lægge mig på sofaneseren med en god bog, og ellers vente på det bliver 1.okt. Arhhhh, jeg tager nok på skydebanen i mellemtiden. Det ku' måske tænkes, at skyderens sigtekikkert skal klikkes lidt ned.????
Nej sku', jeg tror jeg vil skyde korn og kærv. Det giver også et bedre overblik til "Hvor befinder vildtet sig"

Mvh.
Multi-X
Allerede på sofaneseren med bogen, "Kratluskeren"

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-08-10 20:32

Jeg har haft mine overvejelser omkring kuglefang, men da mit revir er meget afvekslende - altså kuperet, vil der ikke kunne opstå faremomenter ved opspringere. Jeg har afhændet min .222`er, fordi .243`eren viste sig at have den ekstra anslagsenergi jeg fandt bedst. Ikke sådan at jeg tager afstand fra .222`eren, idet den hidtil har været min foretrukne kaliber, men nu skulle der altså ske noget nyt.
Det var mere omkring det jagtlige aspekt jeg følte en vis usikkerhed. Det lader åbenbart til at så godt som alle accepterer jagtformen. Og tak for det.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-08-10 20:33

Tak for svaret Provsten1.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-08-10 20:58

Heh HH

.243`er fuldkappet bliver markedfsført af bl.a. Norma og Sako. Dertil kommer nogle No Name patroner - set hos Korsholm. Norma og Sako laver også .222 fuldkappet.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-08-10 21:18

Hej Tonganeseren, tak for oplysningen.!

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 29-08-10 07:42

Tak til Tonganeseren for point.