/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Flytning af bregner
Fra : bigfool
Vist : 5943 gange
100 point
Dato : 26-08-10 17:09

Hvornår på året er det bedst at flytte bregner???

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 110 point
Dato : 26-08-10 17:12

Om efteråret, så er de ikke i vækst og har en hel vinter til sunde sig, er så klar til væksten om foråret.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-08-10 17:15

I midten af oktober.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-08-10 17:16

Jeg flytter mine blomster når det passer mig

At man siger at det er bedst at flytte blomster/stauder mm. om efteråret, er fordi så behøver man ikke vande, som hvis det bliver gjort om sommeren, hvor vi kan "risikerer" at det er varmt og tørvejr

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-08-10 17:26
Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-08-10 19:19

De fleste planter kan flyttes når som helst. Det forudsætter blot at man får rodnettet med helt intakt. Det kan være svært for de fine trevlerødder er på nogen arter vidt forgrenet , og knækker nemt. . Hvis man flytter til et sted med mere sol, skal der skygges i en overgang.

Hvis man flytter i en fugtigere og køligere periode er fordampningen fra bladene ikke så stor og kravene ikke så høje.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-08-10 22:21

Tja, der er delte meninger også her.

"Bregner plantes bedst om foråret, så de har en lang vokseperiode foran sig, hvor de kan vænne sig til det nye voksested og rigtig få fodfæste."

Citatet er fra denne side:
http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=16&dbid=f5fb9629-9d3f-4495-ac8f-fbe06dc789ac

Jeg har altid selv omplantet bregner om foråret - og det er i hvert fald lykkedes ret godt

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 01-10-10 13:37

Tak for svaret Thyregod8.