/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Højtaler i bildør virker ikke-Volvo V70
Fra : marc43
Vist : 1856 gange
100 point
Dato : 26-08-10 15:35

Min højtaler i passagersiden i døren virker ikke (nogle gange kan den dog en sjælden gang - i kort tid - virke).

Jeg har i dag haft radioen ude og givet kontaktspray i stik i radioen og stik til ledningerne. Også i ledningssamlingerne. Jeg har haft mellemstykket mellem karosseriet og døren ude og har givet det kontaktspray. Jeg har haft inderbeklædningen i døren af og har haft stikket på højtalen af og har givet det kontaktspray. Intet har hjulpet.

Er der nogen, der har en idé? Det kan selvfølgelig være udgangen i radioen, der er i stykker, men det kan jeg ikke selv teste og det kan være stykket, der går bag handskerummet, men der har jeg ikke været inde endnu.

Er der en måde hvor jeg kan teste om højtaleren overhovedet virker. Det er en hvid plastiksko, der klipses på med to ledninger. De er rød/sort og rød/hvid.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 26-08-10 15:42

Du kan teste højtaleren med et batteri,set polene på højtaler stikkene og da kan du se om membranen bevæger sig. Du kan også måle med et multimeter om det er ledningsbrud mellem radioen og højtaleren.Men det kan også være udgangen der er defekt.
alimak

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-08-10 15:43

- ledning "knækket" = periodisk fejl, det kan tyde på at det er omkring indførelse i dør at fejlen ligger. Der skal trækkes ny ledning...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-08-10 16:26

vend stikket i radion så du skifter H og V

Så ved du om det er højtalerfejl

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-08-10 18:23

Loddepunkterne på højtaleren. Hvis du lokaliserer fejlen til dette, kommer du langt ved at sætte loddekolben på den ekst. lodning.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 26-08-10 21:52

Alimak: Hvilken slags batteri? Hvilken spænding? Min første tanke var at tage en MP3 afspiller med et minijack stik og tage stikket af og sætte en ledning på hver pol, men jeg ved ikke om den leverer spænding nok.

Teil: Stikkene kan ikke byttes om. Det er et stik, med måske 10-12 poler, hvor der går en forfærdelig masse ledninger ind i.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-08-10 23:48

Et 9 volts batteri kan du bruge.
alimak

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 27-08-10 08:29

Hallo så svært behøver det ikke være. prøv på denne måde.
1. tag højtaleren ud, og sæt den til dit stue anlæg med lidt ledning - virker det ? hvis ja er det jo ikke den.
2. Sæt højtaleren til igen, tænd for musikken, drej lyden over mod den højt. der ikke virker. prøv så at rykke og hive i ledningerne og se hvad der sker, det er tit i den "pølse" der sidder mellem døren og bilen de knækker i. se hvad farve ledningerne har ved højt. og find dem bag på anlægget.
skrab lidt isolering af og prøv at sætte en ledning på der og over til højt. hvis det stadig ikke duer, er det nyt anlæg

mvh Morten

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-10 20:10

en ledning kan komme i klemme i døren, det kan gi problem som dit.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 28-08-10 10:48

Tak for svaret alimak.

Jeg har ikke prøvet endnu, men der er nok ikke så mange andre muligheder.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-08-10 16:15

Tak selv
alimak