/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
sosu
Fra : huelya87
Vist : 407 gange
50 point
Dato : 25-08-10 17:35

Hej.. Kan det passe at selve social og sundhedsassistent uddannelsen varer i alt 3 år og 3 mdr?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-08-10 17:40

Ja, hvis du er sosu hjælper i forvejen, ellers skal du lægge 1 år og 7 måneder til.

Du kan se det her:

http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/sundhedomsorgogpaedagogik/social-_og_sundhedsuddannelsen.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-08-10 17:41

Skal nok passe, men der er flere trin.
http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/sundhedomsorgogpaedagogik/social-_og_sundhedsuddannelsen.aspx

"Varighed: Social- og sundhedshjælper 1 år og 7 mdr., social- og sundhedsassistent 3 år og 3 mdr"

Kommentar
Fra : huelya87

Dato : 25-08-10 17:55

Nåårh så det tager altså 3 år 3 mdr for at blive uddannet som sosu ass.. Det er fandme lang tid..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-08-10 19:22

Citat
Det er fandme lang tid

Så vær du glad for du ikke ønsker at blive speciallæge

Kommentar
Fra : Sillepigen

Dato : 26-08-10 12:24

Citat
Så vær du glad for du ikke ønsker at blive speciallæge

Ja, så tror også nærmere, man siger, man SNART er færdig, når man har 3½ år igen

Og huelya87, jeg tror ikke, du skal lade dig skræmme af længden på en uddannelse, hvis det er det, du har lyst til. Jeg er også 87'er og begyndte på uni sidste år, dvs. 5 års uddannelse.
Du er stadig ung, når du er færdiguddannet. Hvis du har planer om børn inden så længe, har jeg også kun hørt godt om at få børn under uddannelse, og det ender garanteret med, jeg selv får det.

Det vigtigste er, du får et job, som du kan holde ud at beskæftige dig med. Uddannelsen er bare en lille periode af hele dit liv, og for mange endda den bedste. Jeg kan i øvrigt også anbefale ergoterapeutuddannelsen, som dog varer 3½ år, men man beskæftiger sig med mange af de samme mennesker, som SOSU'erne, til gengæld er det ikke så opslidende for kroppen (gennem et helt liv), og der er ikke så meget pres i form af stress. Uddannelsen er også rigtig spændende (gik der et semester og er stadig venner med nogle fra mit gamle hold).

Vh Kathrine

Kommentar
Fra : huelya87

Dato : 26-08-10 12:34

Tak for svaret kathrine.. jeg vil meget gerne læse til det, og det SKAL jeg helt klart gøre.. nej jeg har ingen planer om at ha børn el lignende. skal bare igang med det hele snarest muligt.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 26-08-10 14:47

Selve SOSU-assistent uddannelsen varer 1 år oig 8 måneder.
Oveni kommer evt. den tid man skal bruge for at blive kvalificeret til optagelse på uddannelsen.

Citat
Social- og sundhedsassistentuddannelsen er en vekseluddannelse med normalt 32 ugers skoleundervisning og 45 ugers praktikuddannelse.

Uddannelsen varer normalt 1 år 8 måneder. Der er mulighed for afkortede og forlængede forløb.

Ovenstående er fundet på Social- og Sundhedsskolen Fyn's hjemmeside.
http://www.sosufyn.dk/da-DK/Uddannelser/Social--og-sundhedsassistent-(SSA).aspx

/f.larsen

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 26-08-10 22:30

Citat
Nåårh så det tager altså 3 år 3 mdr for at blive uddannet som sosu ass.. Det er fandme lang tid..

tjaah... nu står sosuassistenterne jo også indimellem med folks liv mellem hænderne - og så er det nok alligevel godt nok at være veluddannet.

I hvert fald er det nok rart for de folk, man giver injektioner f.eks insulin, at man ved hvad man gør...

Kommentar
Fra : huelya87

Dato : 17-10-10 09:55

Hej igen.. jeg har et spm vedr assistent uddannelsen, jeg er uddannet klinikassistent og har været det nu i 2 år, kan man komme ind på assistent udd? ved at have den baggrund? er det nok?

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 31-10-10 09:04

Spørg på SOSU-skolen. De er de eneste der kan svare på så konkrete spørgsmål.

Dette kan gøres med en opringning (hvis det ellers er noget du mener noget med).

/f.larsen