/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Etiske regler
Fra : Provsten1
Vist : 875 gange
100 point
Dato : 25-08-10 15:25

Skal alle jægere blive ved med at holde traditionerne i hævd og ligeså alle de etiske og "uskrevne" regler ??
Er tiden ikke løbet fra dét ?

Hvad siger I ?

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Asnæs Fed

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 25-08-10 16:35

Jægernes etiske regler går vist ud på at drikke sig skæv og derpå skyde på alt der bevæger sig. Den slags traditioner behøver jægerne ikke at fortsætte.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-08-10 16:55

Nej, vi burde nok nærmere gå endnu længere ned på den etiske stige, men her render vi panden imod landbrugsdriften, som egenrådig styre mere eller mindre udviklingen for dansk fanua og jagtmuligheder.
Desværre er jagten i de senere år blevet en mode hobby, istedet for en livsindstilling.
Alt andet lige har de nøglen til udvalget i spisekammert med deraf tilvækst eller overlevelses
mulighederne for vildtet.

Mvh.
Bw

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 25-08-10 17:15

Citat
holde traditionerne i hævd

syntes du skulle give et par eksempler

ellers nej

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-08-10 18:19

Hej Provst.
Uha da et emne.
Nogle af traditionerne er ganske glimrende. Her tænker jeg på morgenparolen, som også er en del af sikkerheden. Vildtparaden med hornblæsning over div. vildtarter er også en rigtig god tradition.
Men ellers ved jeg ikke rigtigt, om der er andre af traditionerne der er værd at holde fast i.

Fun2 er også traditionsbunden med den udtalelse han lægger for dagen.

Mht. de etiske regler, er der noget bestemt du tænker på.?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-08-10 18:31

F.eks man skridter aldrig over vildt på paraden. Paraden bliver lagt på en bestemt måde. Man står ikke med hatten på hovedet under parolen, der siges tak for posten til ham som anviser den, snepper må bæres i benene, den 1. sneppe kysses i bagdelen af skytten, man kobler hunde efter endt såt, jægerskålen o.s.v.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 25-08-10 18:52

Citat
F.eks man skridter aldrig over vildt på paraden. Paraden bliver lagt på en bestemt måde. Man står ikke med hatten på hovedet under parolen, der siges tak for posten til ham som anviser den, snepper må bæres i benene, den 1. sneppe kysses i bagdelen af skytten, man kobler hunde efter endt såt, jægerskålen o.s.v.

får i over-hovedet tid til at KNALDE dyrene
før/ efter___ alt andet

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-08-10 19:10

Her giver betterwisser lidt at arbejde med.

Citat
F.eks man skridter aldrig over vildt på paraden
.Denne etiske regel er værd at holde fast i
Citat
Paraden bliver lagt på en bestemt måde
.Denne tradition kunne man for skyld godt droppe. Der er ikke nogen bestemt dyreart der er finere end andre.
Citat
Man står ikke med hatten på hovedet under parolen, der siges tak for posten til ham som anviser den
Den tradition er også meget god- den handler om høflighed.
Citat
snepper må bæres i benene,
Tjae.. man kunne vel for den sags skyld lige så godt bærer den i hovedet.
Citat
den 1. sneppe kysses i bagdelen af skytten
, Det er noget værre svineri - og overtroisk ad helvede til.
Citat
man kobler hunde efter endt såt,
Ihvertfald dem som ikke har styr på "køteren" Men ellers skulle det vel ikke være nødvendigt.
Citat
jægerskålen o.s.v.
Det er en god tradition.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 25-08-10 19:25

Citat
Her giver betterwisser lidt at arbejde med.

citater/ og copy&paste
kan alle komme med.
Kommentar
Fra : Heidi-Ho

mere uhyggeligt er det sgu???
at du skal skære det ud i PAP

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-08-10 20:09

Spam-free, din halvhjerne. Hvaeee blander du dig for.?

Jeg så forøvrigt et indlæg fra dig, hvor du eftersøgte forskellige metoder til selvmord.
Metoderne duede ikke.?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-08-10 21:17

Jeg har ikke fået noget at arbejde, med for sure, vil blot gentage mig selv, alt for mange innjægere og for lidt sjæl. pumpedrenge uden det der skal til og derved bliver det.

Mvh
Bw

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-08-10 22:50

Citat
Spam-free, din halvhjerne. Hvaeee blander du dig for.?

Jeg så forøvrigt et indlæg fra dig, hvor du eftersøgte forskellige metoder til selvmord.
Metoderne duede ikke.?

og hvad siger de om PROFILEN

klumme / VS mange andre....
hvis du GAD læse spørgsmålet

SÅ BAD JEG OM EN KOMMENTAR FRA (DØDE)
MENNESKER DER HAVDE PRØVET TUREN
og overlevet? eller noget i den POOL _ stil

men du kan fandme da hverken se med eller uden

og hvis du kunne_____________

du staver for PÆNT

og for mange FEDE og liderlige kommentarer
MEN
her/ HÆR passer du fandme fint ind
lige stillede og SORRY at skrive
med VÅBEN
FØJ FOR SATAN

(og den var til) gæt og i forsgu GRATIS jagt/ FREDNINGS bevis af
ØØØØh hvem

du er sgu klam klummen

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-08-10 22:52

skl man BLAKKES = for HVAD

I ER EN OG SAMME TYPE / tube
og er der BAG_knald

blakket af

kan så glæde jer med at ALLE inden-for FUCK området er DITTO

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 25-08-10 22:54

FÅ SGu DA EN BABY SEKTION
så kan mindre og SÆRDELES uerfarende
få et SUB forum_____________________(HÆR)

men klummen er sgu for NEM at pisse på

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 25-08-10 23:21

Frimurere og andre loger har også deres særlige måder at gøre tingene på - altså deres særegne etiske regelsæt, som har til formål at udskille dem selv fra hoben. Det er i øvrigt noget som alle andre også gør, ved at klæde sig ud og tale indeforstået med hinanden.

Det etiske regelsæt har til formål at tilsikre, at selv den mest ubegavede retter ind og opfører sig fornuftigt i forbindelse med jagt. Den slags har sin vigtighed, når man deltager i jagter med mange jægere. Som lige nævnt er alle ikke lige godt begavede, og derfor er det vigtigt med en enkel og overskuelig kommandovej - som ved militære operationer.

Hvad angår det at stå med hatten på hovedet og hænderne i lommerne under paraden vil nogen betragte som en alvorlig forsyndelse. Her er vi ovre i noget helt andet - som udelukkende har med traditioner eller god opførsel at gøre. Man kan imidlertid godt være en hæderlig jæger - uden at være godt opdraget. Det giver os alle en chance.

Når det kommer til de sproglige finurligheder, så er det en selvfølge for mig - fordi jeg nu er en gammel idiot - at anvende jagtfaglige udtryk, men jeg falder ikke om med fråde om kæften, fordi en ung jæger kalder fod for spor, en veksel for dyresti eller en ramler for en hanhare. Det kommer an på om man bruger jagtfaglige udtryk for at skille sig ud fra mængden - eller om udtrykkene er noget indgroet i bevidstheden.

Derudover kan det være nyttigt at holde traditionerne i hævd, idet nye jægere uværgreligt på et eller andet tidspunkt møder gamle jægere. Derfor - for ikke at skabe problemer - kan det være en god ting at lære sig de gamle udtryk - uden ligefrem at profilere sig pga. det udvidede ordforråd.

Men er der noget der pisser mig af, så er det udtrykket "en brav jæger". Det er noget mange kalder hinanden for at føle sig som medlem af en udvalgt gruppe. Det er som om der i udtrykket er indlagt noget med en høj moral etc. . Indrømmet - jeg kender ikke mange jægere med en høj moral. Jeg kender f.eks. en der lige har afsonet 3 1/2 år for svig, en anden har måtte modtage en betinget dom for vold mod sin hustru og 12-årige søn etc. etc. Men de skyder begge godt og kan "brække" deres nedlagte dyr selv. Den sidst nævnte ligner noget der er hentet fra en jagtreklamerne i "Jæger" - men er reelt et dumt umoralsk svin.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 26-08-10 08:35

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-08-10 12:52

Og mange tak for POINGENE herfra. Har du i øvrigt bemærket hvordan hovedbestyrelsens medlemmerne i DJ har skiftet udseende? Tidligere så man mange kloninger af Raunkjær - nu er de alle blevet barberede, så de ligner Ole Roed - sådan i gennemsnit.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Sidder og kigger ud over Sukkertoppen