/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hø i brændefyr
Fra : jtlaursen
Vist : 1331 gange
61 point
Dato : 24-08-10 19:47

Jeg har et Atmos Passat brændefyr med underforbrændingskammer.
Se her: http://www.lavprisvvs.dk/shop/passat-atmos-dc25-s-d-213792p.html
Jeg har også en hel del hø liggende i minibigballer som ikke længere er egnet som dyrefoder.

Kan det på nogen måde lade sig gøre at brænde høet af i fyret? Evt. med en eller anden form for hjemmestrikket indsats?

Kommentar
Fra : SpasserToad

Dato : 24-08-10 19:59

Hvis den ikke er 100% tæt, kan der komme meget røg i huset, hvis den er inde selvfølgelig. (:

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 24-08-10 21:20

Ka du sagtens men du kommer til at fylde på MANGE gange i døgnet.... Og hø brænder ikke specielt godt... Så tror du skal finde an anden måde at komme af med det på....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-10 21:37

Lav et hul i gulvet, pres høet derned og hæld godt med gødning på, så kan det varme i meget lang tid, den indre temperatur i høet kan komme op på 70 grader.

Metoden var meget anvendt til drivhusopvarmning før i tiden, og når høet var "brændt af" havde man den skønneste jordtilsætning.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 61 point
Dato : 24-08-10 23:04

Alt kan lade sig gøre, men i dette tilfælde vil prisen blive meget høj, hø brænder ikke særlig godt og udvikler meget røg og det er vist ulovlig med nyere fyr, måske kan du få en fornuftig forbrænding med en stoker som kan føde fyret med snittet halm, en dyr løsning hvis du ikke har stokeren og du skal have fat på en snitter som alt høet skal igennem, find en anden måde at komme af med det gamle hø

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 25-08-10 07:19

Godt så, tak for svarene. Jeg lader være.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-10 16:46

Selv tak - jeg håber du finder en god løsning og kommer af med det gamle hø