/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Forsikring - Erstatning
Fra : iOliver2
Vist : 4676 gange
100 point
Dato : 21-08-10 23:00

Hej kandu.

En som kan hjælpe mig her.
En bekendt af mig har før fået konstateres 5% men på sin fod grundet en trafik ulykke. Hun fik der knap 300.000. i både men, og tabt erhvervsevne.

Jeg er netop modtaget et tilbud fra alka, på erstatning også grundet trafikulykke. Jeg har 5 % men i mit håndled (daglige smerte, nedsat bevægelighed og skurren) Jeg har problemer med at udføre visse opgaver på arbejdet - jeg må skåne hånden og høre om en anden ikke lige kan tage ved engang imellem. Jeg er næsten udlært mekaniker.

Alka vil give mig knap 40.000 i forsikring for 5% mén , men de vil ikke give mig noget for tabt erhvervsevne.. de skriver det skal være 15% før de vil give noget. Dette mener jeg dog ikke det var i det andet tilfælde hvor min bekendte fik forsikring for det..

Skal jeg acceptere det tilbud, eller hvordan? - Forsikringsselskaberne vil jo altid prøve at komme udenom med mindst mulig udbetaling til den forurettede...

Med venlig hilsen
Oliver Sørensen

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 21-08-10 23:07

Alka skriver i brevet:

"Læge konsulenten har vurderes de varige følger af uheldet til 5% og har ved vurderingen lagt vægt på, at uheldet har efterladt varige følger i form af let nedsat kraft og begelighed over håndledet.

På bagggrund af sagens oplysninger er det vores opfattelse, at dine gener ikke har indflydelse på din erhvervsevne, og vi kan derfor ikke betale erstatning for erhvervsevnetabet, jf. erstatningsansvarlovens §§ 5-7"

Smerter, nedsat bevægelighed og nedsat kraft kan da IKKE være til andet end gene for en mekaniker!

Længere omme i brevet skriver de

"Ifølge erstatningsansvarloven ydes der kun erstatning for erhvervsevnetab, hvis dette er på 15% eller derover.

Dette skyldes at du forventes raskmeldt, og i stand til at fuldføre din uddannelse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-08-10 23:43

Nu ved jeg ikke omj det er din private ulykkesforsikring? Jeg er erklæret 8% invalid p.g.a. en håndskade og jeg fik 8% af forsikringssummen på min private ulykkesforsikring. Skaden gav ikke ret til tabt arbejdsfortjeneste og ingen erstatning for manglende arbejdsevne. Dog betalte forsikringen 1 års behandling hos fysioterapeut. Så det du skriver lyder rigtigt.

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 21-08-10 23:57

Nej det er forsikringen på modparts bil det kører igennem.
En bekendt der var med i bilen fik erstatning for tabt erhvervsevne grundet 5% men i din fod, på daværende tidspunkt gik hun endnu i skole.

Alka skriver at de ikke kan udbetale forsikring for tabt erhvervsevne da mine gener ikke har indflydelse på min erhvervsevne.. - Det har stor indflydelse, og vil i nogle situationer ikke kunne udføre et stykke arbejde alene.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-08-10 00:21

Citat
tabt erhvervsevne

læs lige det en gang til og fortæl mig så hvor der står noget om mekaniker
der er masser af arbejde du kan lave hvor det ikke betyder noget at dit håndled ikke fungerer optimalt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-10 00:38

Når/hvis du ikke kan accepterer afgørelsen, må du anke. Du har nok også fået af vide hvortil, det plejer at følge med afgørelsen

Du har alt at vinde, men intet at tabe

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-08-10 04:36

Derer jo forskel på forsikringsselskaber, og fordi et selskab giver erstatning i en situation, er det jo ikke sikkert at et andet gør det samme, men du har naturligvis læst din police, og forsikringsbetingelserne inden du skrev under, så derfor kan du umuligt blive overrasket.

Det der kan være tvivl om, er lægens vurdering, og ikke om selskabet dækker den ene eller den anden situation

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 22-08-10 10:40

Der er jo også meget store forskelle på den forsikringssum man tegner på en ulykkesforsikring.

din kan jo være meget mindre og de 5% så er af et oprindeligt mindre beløb.

Hvis ikke udgangspunktet / den tegnede forsikringssum er ens er 5% heller ikke ens....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-08-10 16:40

Læs hvad der står i din police. Der er stor forskel ra forsikringsselskab til selskab.

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-08-10 08:11

iOliver2, der er flere forskellige forsikringer der kan komme på banen i forbindelse med en ulykke.

1. En privattegnet heltids- eller fritidsulykkesforsikring eller en autoulykkesforsikring.
Her udbetales alene pga. en mén grad. Størelsen af erstatningen afgøres alene af, hvor stor en invalidits sum der er aftalt. Ersratningen udbetales altid fra min. 5% mén og opefter og udbetales sammen med evt. øvrige erstatninger. Her er der ikke noget med erhvervsevnetab i dækningen.

2. Så kan man have tegnet en privat invalidesumforsikring, som både kommer til udbetaling ved ulykke og sygdom. Dog kan kravet ofte, at man skal have mistet fx 50% eller mere i mén. Her er der ikke noget med erhvervsevnetab i dækningen. (En invaliderenteforsikring er stort set det samme, her udbetalses dog en sum hver måned).

3. Så kan der være tale om en ansvarsforsikring, hvor skadevolderens Autoforsikring eller fx en familieforsikring, går ind og dækker for en person- eller tingskade.
I en ansvarsforsikring (og i en lovpligtig arbejdskadeforsikring) opererer man med to begreber en mén skade % og en erhvervsevnetabs %.
Efter loven skal alle mén skader erstattes fra 5% og erhvervsevnetab fra 15%.
En mén skade er en skade, hvor fx har en chauffør her mistet en en langefinger, og ménet sættes til fx 12%. I det tilfælde vil der næppe blive en erhvervsevnetabserstatning, men hvis nu det havde været en profissionel pianist, så kunne der her godt blive tale om et erhvervsevnetab på mere en 15%, så erhvervsevnetabet har noget at gøre med, om man i en given situation vil få et erhvervsevnetab! Hvis man kan fortsætte med samme arbejde og løn efter skaden, så har man jo ikke "mistet noget", da erstatningen skal gå ind og dække det løntab du måtte have fået for skaden, og er der ikke noget løntab, så er der heller ikke nogen tabt erhvervsevne.
I praksis, kan det IKKE LADE SIG GØRE, at sammenligne to personskader, de ingen af dem vil være ens, derfor vil to skaders erstatninger alid være forskellige.

Jeg vil iøvrigt altid anbefale - i samråd med egen læge - at lade afgørelsen prøve hos Arbejdskadestyrelsen. Det koster små 4.000 kr., men får man helt/delvis medhold, for mman pengene tilbage. Er der tale om en erstatning på mange tusinde kr. skal man helt klart gøre det.
For nogle år siden fik jeg en skade på min h. arm (Forsikret i ALKA den gang). De satte ménet til under 5% så inge penge fra mine to ulykkesforsikringer. Jeg fik skaden prøvet i Arbejdskadestyrelsen med det resultat, at de nåede frem til 8% mén og jeg fik nu 80.000 kr. + renter i stedet for 0 kr. som ALKA'a lægekonsulent var nået frem til.

Du kan læse mere om begreberne her:
http://www.helsinghoff.dk/ad79/
http://www.ask.dk/Selvbetjening/Beregn-selv.aspx?sc_lang=da

Kommentar
Fra : iOliver2

Dato : 25-08-10 00:39

Tak for svarene.

Alka, ja jeg har nu anket dommen til arbejdsskadestyrrelsen.
- Flere jeg har snakket med kan ikke se hvordan de kan komme frem til at det ikke er tabt erhvervsevne at jeg dagligt går med smerter, nedsat bevægelighed når jeg arbejder - samt at jeg ikke længere kan arbejde selvstændigt men må bede mine kolleger om hjælp til at tage ved ind imellem da jeg simpelthen ikke kan med mit håndled pga. smerter.

Der er tale om modparts ansvarsforsikring der skal dække.