/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Et digt - Johannes V Jensen?
Fra : Rosalil
Vist : 593 gange
100 point
Dato : 21-08-10 12:26

Jeg har læst nedenstående linjer og hørt at det skulle være skrevet af Johannes V Jensen. Er der en kyndig som kender dette lille digt og ved hvem der har skrevet det?

Frosten sniger sig ind på mine lemmer. Får mine fødder til at slå rødder, hvorfra jeg ser på verden, og hilser dens skabninger med et venligt vemodigt smil. Jeg er ensom - selv blandt mange. Mit hjerte slår langsomt, og mine bevægelser har et let mekanisk præg over sig - for jeg mangler noget. Noget vigtigt. Ja - det allervigtigste jeg ved. jeg mangler dig. Og uden dig er jeg en sanger uden stemme - en scene efter tæppefald og en kirke uden en Gud.

Men hænder det du toner frem af mosens dis - som en Sol der driver frosten på flugt - da river mine frosne lemmer sig løs, og jeg føler verden får sin glans igen. For jeg er født med et halvt hjerte - og jeg vil aldrig kunne give det manglende fylde - alene. Jeg ved andre formår dette - men jeg kán ikke. Jeg er en lykkelig fange i tosomhedens gyldne fængsel - og uden dit hjerte til at gøre mit helt - er jeg en ensom søgende fraspaltning - altid på udkig efter - dig.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-08-10 12:39

- ikke JVJ, det er en nyere tekst...

Hvor har du klippet den fra?

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 22-08-10 20:56

På et andet site, men kan ikke se andre forfattere nævnt. Hvordan kan du se det er af nyere dato?

Nå, så må jeg nok opgive at finde en forfatter. Men tak for dit svar.