/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Mål i 0,001 mm med mikrometerskrue
Fra : scootergrisen
Vist : 2928 gange
50 point
Dato : 21-08-10 11:27

Jeg har købt mig dette sæt med en mikrometerskrue: http://scootergrisen.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=101

Der står det kan måle i 0,001 mm og det er da også let at aflæse på displayet men hvordan aflæser man det "manuelt" hvis man ikke vil kigge på displayet eller har en uden display ?

Jeg har set videoer på youtube om det men der er det ligesom om man kun kan aflæse i 0,01 mm.

Accepteret svar
Fra : vic200

Modtaget 60 point
Dato : 21-08-10 11:33

Det er korrekt hvad du har set.
Du kan ikke manuelt aflæse 0,001mm.

vic200

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-08-10 11:46

Avancerede mikrometerskruer uden digital måling/aflæsning har flere hjul "i røven" med analoge tal som man skal kigge på for at få målet frem.
http://www.dvsalg.dk/is/dansk/vare.asp?id=MIP050001

Jeg har aldrig haft et sådant i hånden, men jeg ved sgu til gengæld hvordan man aflæser decimaler på et almindeligt billigt skydelære, har måttet undervise flere i det enkle nummer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-08-10 11:49

0,001 mm er 1 my, og er en meget brugt enhed i præcisions industrien.

Og du kan sagtens købe en mikrometer skrue med 3 decimaler,
men om det sidste tal er rigtigt, er ofte meget tvivlsomt?

Det er normalt heller ikke så vigtigt, det der betyder noget er forskellen i my,
eksempelvis mellem en aksel og en bøsning, hvor man jo ikke kan have at akslen er størst.

I industrien findes der tabeller for sådanne pasninger, fra pres pasning til let glidepasning,
og ofte afkøler man den indre aksel og opvarmer den ydre bøsning før montage...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-10 12:01

Den har en gravert tal ind ved den store stille skrue.

Hver omgang er normalt en 1mm.

Talne er underindelingen til 1mm

Det laver på samme måde som når du aflæser tal på en lineal.

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-10 12:06

Jeg kan se på dit billede at din er indelt med 0,5 mm pr. omgang.

Du kan se at sidste talt før 0 er 45 svarende til 0,45mm

Men præcision til 1/1000 mm, kan som jeg ser der ikke aflæses nøjagtigt på den graverede skla.

vh ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-08-10 12:14

@Benjamin.Hansen

I mange industrier bruger man stadig gammeldags måleklodser som referencer, disse er pænt pakket ned i trækasse med indlæg

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-10 13:11

Luffe
Ganske korrekt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-08-10 16:22

Og skal opbevares ved temp på 20 gr.

Men men - scootergrisen..............når du måler i my kan du nemt aflæse mange mål alt efter hvordan du måler.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-08-10 16:48

Jeg fandt dette billed... det ser ud til der er en ekstra skala til at aflæse i tusind dele som der ikke er på min : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/5783metric-micrometer.jpg/749px-5783metric-micrometer.jpg

Hvis den altså er til det... Jeg mener der hvor der står:

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-10 17:29

Det var den sidste skal da ikek kunen se på dit sidste billede.

Denen bruges til at vise de sidste 0,001 mm når disse er ud for hunanden

5,5 (aflæst på den store skala )
+0,28 (Aflæst via håndtagsskruen)
0,003 (Aflæst ved streger der er lige ud for hinanden)

Dit billede viser resultatet:
5,753 mm

Vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-10 17:32

Det må være derfor den er så billige.
Skalaen er jo heller ikke at finde på den digitale skydelære.

vh ben

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-08-10 09:36

Jeg tro ik man kan få en skydelære med 0,001 præcision. På displayet går den ned til 0,01 og mikrometerskruen ned til 0,001.
Hvis skydelæren gik ned til 0,001 så ville man vil ikke have brug for mikrometerskruen.

Men tak for jeres svar så fandt jeg ud af det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-10 09:43

Jeg gentager,
du kan sagtens købe digitale instrumenter med 3 decimaler,
men det er yderst tvivlsom om det sidste ciffer er rigtigt.

Det er heller ikke så vigtigt, det er forskellen, tolerancen der tæller...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-08-10 10:29

Ja okay 3 cifre er ikke nødvendigvis korrekt.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen