/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kage opskrift
Fra : Christa.N
Vist : 2727 gange
150 point
Dato : 20-08-10 09:53

Vil i "slippe" familiens yndlingskage opskrift ?

Jeg søger de opskrifter, som familien elsker !
- den kage som børnene altid råber navnet på, når der skal bages...
- den ens voksne børn spørger om opskriften til...

Altså ikke link til diverse kageopskrifter, (det kan jeg finde selv) men den kage i er kendt og elsket for at lave og som måske er mormors oprindeligt.

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 20-08-10 11:06

I min familie ELSKER vi kage og har mange favoritter. Mange bruger jeg dog ikke opskrift til, så dem kan jeg ikke så godt videregive. En der falder i god smag hos alle er min gulerodskage. Opskriften er:

300 g mærk farin
2 dl majs- eller rapsolie
4 æg
275 g mel
1 tsk vanillesukker
2 tsk bagepulver
½ tsk salt
1 tsk natron
3-4 tsk kanel
375 g revne gulerødder (revet på den grove side af rivejernet)
100 g rosiner (kan udelades)

Rør farin og olie sammen til farinen ikke knaser. Kom æg i, et af gangen. Bland mel med vanillesukker, bagepulver, salt, natron og kanel. Sigt melblandingen i dejen.
Rør de revne gulerødder og rosinerne i.
Hæld dejen i en lille bradepande foret med bagepapir.
Bag kagen i ca. 50 minutter ved 175 grader. Lad kagen afkøle i formen.

Kagen har en god, svampet konsistens og smager vidunderligt.
Den kan evt. pyntes med glasur. Hvis man er til nødder, kan man komme 50 g hakkede valnødder i.
Kagen kan fryses.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-08-10 11:43

Man kan jo finde opskrifter på frugtkager og supplere med mere frugt eller udskifte ift opskriften.

Frugtlagkager kan jo også varieres i det uendelige, og selv en tung, vammel kikskage kan blive skøn med noget appelsinsaft.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-08-10 13:19

Vi kan godt lide brownies i vores familie. De kan varieres i uendelighed, men denne opskrift er god og anderledes:

225 gr. mørk chokolade
125 gr. usaltet smør i tern
3 ss piskefløde
3 store æg
225 gr. sukker
Evt. 2 ss kirsch eller kirschsirup fra syltede de kirsebær
150 gr. Mel
100 gr. Mørk chokolade, grofthakket
450 gr. sorte kirsebær på glas
Flormelis til drys

Bræk chokoladen i stykker og smelt den sammen med smør og fløde. Køl af.
Pisk æg med sukker og kirsch og pisk til det er mousse agtigt.
Pisk det sammen med chokoladeblandingen.
Sigt mel over blandingen og rør det i. Rør chokoladestykkerne i, når det er
godt blandet. Hæld dejen i formen, læg kirsebærene oven i dejen i et jævnt
lag.

Bageform 20 * 25 cm smurt og foret med bagepapir

Ovn 180 grader. Bag i 30-35 min.
Drys med sigtet flormelis

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-08-10 13:21

Du får altså lige et link også, for denne kage er min datter vild med:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=17960&Kanelkage%20%20stor%20bradepande

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 20-08-10 13:53

Citat
En der falder i god smag hos alle er min gulerodskage.

Det er netop en gulerodskage, jeg altid tropper op med - det er simpelthen den jeg er blevet rost mest for.
- men tak for din opskrift.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 20-08-10 14:01

Pifo jeg elsker brownies og har stadig ikke fundet den ultimative bedste brownie opskrift - på næste fredag vil jeg prøve din opskrift !

Jeg vil gerne bage en kage om fredagen og jeg blev voldsom inspireret af citronkage tråden....

P.s I dag bager jeg appelsinkage (den hvor øko appelsinerne skal koges)

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 20-08-10 14:44

Citat
Du får altså lige et link også, for denne kage er min datter vild med:

Glemte at takke for kanelkagen.

Et lille tillægsspørgsmål: jeg elsker nødder og synes at det skal der være i brownies.....
- hvad gør du, erstatter du med nogle af bærrene eller hvad ???
og har du overhovedet prøvet det ?

Kommentar
Fra : Creative1985

Dato : 20-08-10 16:23

en god gulerodskage, squash kage er godt. eller også muffins med nødder og chokolade.

de 3 har jeg altid fået ros af.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 20-08-10 22:54

Den gode gamle drømmekage fra brovst, mums.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 21-08-10 08:53

Jeg har ikke forsøgt mig med nødder i opskriften på kirsebærbrownies, men jeg vil tro, at du godt kan komme nødder i også.
Men skal du lave brownies med nødder, så får du her den ultimative opskrift på brownies.
Den er fantastisk - og jeg er ret overbevist om, at det er fordi, der ikke er mel i

300 gr mørk chokolade
150 gr usaltet smør i tern
50 gr siet kakaopulver
4 store æg
200 gr sukker
100 gr valnødder eller pekannødder i stykker
Flormelis til drys

Chokolade og smør smeltes over vandbad
Æg og sukker piskes sammen
Vend chokoladeblanding i æg, og hæld derefter nødder i.

Bageform 20x25 cm, smurt og foret med bagepapir

180 grader i 25-30 minutter (ikke for længe, så smuldrer den)

drys med flormelis

I øvrigt efterlyste jeg tidligere på sommeren en opskrift på brownies med rom i. Jeg endte med at eksperimentere selv - mums - den blev altså også god

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 21-08-10 08:58

Og ja, du kan godt glæde dig til appelsinkagen med de kogte appelsiner. Jeg husker da jeg blev udsat for den for mange mange år siden, at jeg tænkte: Kogte appelsiner - fy for den.
Det måtte jeg tage i mig igen - den var fantastisk.

Åh, der findes så mange gode kager. Min datter finder mange kageopskrifter på en ganske bestemt hjemmeside, men jeg husker ikke lige, hvad det er for en. Jeg skal lige spørge hende og vende tilbage til dig med den. Selv om jeg har googlet det, så er der jo uendelig mange sider, men der er altså én, der er helt specielt god, ved jeg

Kanelkagen er super luftig og lækker. Nøjagtig den konsistens, vi gerne vil have en kage skal have

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 21-08-10 12:34

Jeg synes appelsinkagen var god, der var jo også 250 g blendede mandler i...... (dyrt)

- men det var alligevel ikke den store succes - der blev ikke sagt noget og da jeg senere spurgte: hvad de synes om kagen var svaret at den lå lidt tungt og den var ellers meget luftig !
De drømte nok om klassikeren fra Brovst ligesom bruuno117 - den er skisme også god.

pifo det kan godt være at jeg vælger kanelkage næste fredag fremfor brownies m. nødder.

Jeg lader tråden være åben weekenden over....

MVH
Christa.N

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 150 point
Dato : 21-08-10 19:59

Her er den guddommelige opskrift på en kage, som både familie, kollegaer og dommerpanelet til byfesten elsker. Vi kalder den skottekage, fordi min mormor i sin tid fik opskriften fra sin niece i Skotland:

Skottekage.

Mørdej:
200 g margarine
4 spsk sukker
250 g mel
1 tsk bagepulver

Mørdejen blandes og æltes til en ensartet masse.
Mases med knoerne ned i en bradepande 30 X 40 cm.
Bages ved 150 gr. i 30 min.

Karamelmasse:
200 g margarine
200 g sukker
4 spsk sirup
1 dåse sødet kondenseret mælk (Kan fås i de fleste tyrker-butikker, f.eks. fra Nestlé)

Koges sammen ved god varme, imens bunden bages, ved konstant omrøring.
Fordeles over kagen, mens den er varm.

Pynt:
150-200 g mørk chokolade

Smeltes og smøres på kagen, når karamelmassen er helt kold.
Kagen skæres ud i snitter (ligesom hindbærsnitter)

Kagen opbevares i køleskabet, men smager bedst ved stuetemperatur.

Godkendelse af svar
Fra : Christa.N

Dato : 22-08-10 18:11

Tak for en sjov og lækker opskrift karenD, jeg glæder mig virkelig til at bage og smage din skottekage - en herlig historie om oprindelse af opskriften - som fremover hedder Karens skottekage (her hos mig)

Jeg var lidt usikker på den dåse mælk, fordi jeg ikke kender produktet, men google har beroliget mig og det ser ud til at der kun findes én størrelse dåse.

Mvh Christa.N

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 22-08-10 20:19

Velbekomme

Karens Skottekage - det lyder jo godt...hehe

Når den er færdig minder den i smagen om en mars-bar.

Held og lykke med det.