/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Trådløst internet
Fra : kipumi
Vist : 672 gange
100 point
Dato : 19-08-10 22:36

Ak ja... for en måned siden fik jeg en bærbar computer i fødselsdagsgave. Den står her på bordet ved siden af min stationærer. Jeg aner ikke hvordan, eller hvad jeg skal gøre. Jeg spørger nok dumt, men jeg er nødt til at spørge sådan, fordi jeg ikke ved noget. Jeg har et abonnement på min stationære computer. Routeren sidder i stuen, og der er trukket ledninger ind til værelset, hvor computeren står. Hvordan får jeg et trådløst internet? - Skal der nu router ti?, skal ledningerne væk? og hvad med abonnementet, skal jeg have en andet og dyrere - eller hvad. Jeg er bare på Herrens Mark og forvirret og ærgerlig over, at jeg ikke kan finde ud af det. Men så længe den nye bærbar bare står her og glor, bliver ærgelserne større og større, så nu håber jeg nogen kan fortælle mig i et forståeligt sprog, hvad jeg dog skal gøre. Jeg skal beholde min stationærer - den vil jeg absolut ikke af med.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-10 23:03

Du skal ikke have et andet abonnement, du kan dele den forbindelse du har nu med en router og den ser det ud til at du har, hvad hedder routeren? Både navn og nummer og er det en trådløs router? Så vi måske kan hjælpe med opsætning
Jeg kender ikke forholdene hos dig men du har måske en forbindelse fra telefon stikket som går til en modem og fra modem til computer?
Hvis ja så skal kablet som nu går fra router og til computer tages ud af computeren og sættes til routerens indgangs stik, så skal der strøm på routeren og et kabel fra routerens udgangs stik til computer eventuel et kabel til begge computere, så burde begge computere kunne dele og bruge internettet.
Den trådløse del venter jeg med indtil du har meldt tilbage

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-10 23:05

Lidt læsestof - bare spørg og der kommer en forklaring
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/set-up-a-wireless-router

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-10 23:07

Se på tegningen her øverst på siden og få en ide om alt det du kan med en router:
http://www.tweakup.dk/article/715/dk/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-08-10 23:11

Den er lidt avanceret, her et nogle muligheder som mere ligner det de fleste kan med deres router: http://compnetworking.about.com/od/homenetworking/ig/Home-Network-Diagrams/Wi-Fi-Router-Network-Diagram.htm

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 20-08-10 04:50

Det er såmænd slet ikke indviklet.

Det eneste der kræves, er en router. I den sætter du din adsl-ledning, sætter strøm til og resten går næsten af sig selv.

Ingen ledninger til computerne.

Du skal naturligvis have et trådløst netkort i din stationære computer; den bærbare har det i forvejen.

Routeren skal indstilles efter anvisningerne, netkortene i begge dine maskiner ligesådan og så kører det bare.

Jeg har TDC med et Siemens adsl-modem, Linksys til telefon og en Netgear router og har aldrig oplevet problemer. Dvs. TDC hat fornylig skiftet modem og router ud med en Homebox, den samler alle funktioner i een enhed, så man slipper for div. hardware og ledninger.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-10 06:28

Citat
Du skal naturligvis have et trådløst netkort i din stationære computer
det er ikke nødvendig, en trådløs router har stik til netkabel, de routere jeg har set kan alle tilsluttes 4 computere med kabel, den bærbare kan også komme på uden videre med kabel, men det er mest smart med trådløs til en bærbar

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 20-08-10 16:42

Min router er ikke trådløs. Den sidder som sagt i stuen. Der står telefonen også. På et værelse overfor gangen står min computer og min printer. Routern er en Zyxel P2602R fra Telenor og jeg har bredbånd og telefoni til 349 pr. måned. Jeg blev ret forvirret over svar og tegninger. Jeg forstår ikke noget af det, det er nok det, der gør mig i dårligt humør Jeg kan forstå, at jeg skal have en tårdløs router, den kan Telenor måske skifte om gratis? eller hvad. Men hvordan kommer printeren så til at fungerer. Den er jo med ledning, og helt nyt. Nej, lige nu tror jeg, at jeg må sunde mig, for der dukker hele tiden nye spørgsmål op. Men tak til dig o.v.n. foreløbig jeg kan jo godt se, at der er nogle ledninger i routeren, og nogle bogstaver ved indgangen, men jeg bliver jo ikke meget klogere af det. Jeg har haft internet og router i mange år, men en "nørd" hjalp mig med opsætningen dengang og trak ledninger m.m. Der er et netværkskabel mellem routeren ud i gangen, over døren, hoveddøren, soveværelsesdøren og over værelset og herind til computeren. Bliver du klogere af dette eller ?????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-08-10 18:04

Citat
jeg kan jo godt se, at der er nogle ledninger i routeren, og nogle bogstaver ved indgangen, men jeg bliver jo ikke meget klogere af det
du bliver meget klogere og kan selv sætte netværk op inden vi er færdige indlægget i aftes var bare en begyndelse, vi tager det trin for trin og på en måde som er til at forstå.
Routeren er som du selv siger, ikke trådløs og nu har du 3 valg:
1. Forsøge at få Telenor til at ombytte routeren, den koster ingenting i abonnement men måske 195 kr. for selve ombytningen, der står at hvis du har bredbånd + telefoni så koster det 0 kr.
2. Selv købe en trådløs access point og sætte til et af stikkene på din eksisterende router.
3.Købe en anden router og sætte den fra Telenor til side og ikke bruge den.
Løsning nummer 3 vil jeg ikke anbefale men de to andre kan du vælge imellem.

Din nye printer kan bruges fra begge computere på den ene eller den anden måde, det vender vi tilbage til når du står med dit nye udstyr.

Nå ja der er altså også mulighed nummer
4: At købe en lang netværkskabel og tilslutte den bærbare med kabel, det er den billigste og nemmeste løsning, desværre går den bærbare fidus lidt over når du er afhængdig at et kablet forbindelse

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 20-08-10 18:06
Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 21-08-10 20:00

Tak for svaret o.v.n.. Jeg har bestilt en trådløs router (gratis fra Telenor) - så må jeg spørge ign, når den dukker op. Men tak for mange og lange og fine svar. Jeg er knapt så fortvivlet i aften

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-08-10 23:40

Tak - du spørger bare hvis der opstår problemer