/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Inden for murene - Hvad er det?
Fra : Hoegh
Vist : 613 gange
300 point
Dato : 18-08-10 14:31

Hej

Jeg sidder med 3 tegneserier foran mig med titlen Inden for murene, fra hhv. 1947, 1948 og 1961.

Ser ud til at være udgivet af datidens Ingeniørforening (Ingeniør-Sammenslutningen).

Er der nogle der kan fortælle mig mere og disse tegneserier?

Jeg synes selv jeg har støvsuget nettet for oplysninger, men fandt faktisk ikke rigtig frem til noget brugbart.

Tak

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-08-10 14:46

- som du kan se her: http://ing.dk/artikel/107501-300000-sider-med-ingenioerernes-historiske-arvegods-skal-paa-nettet, ser det ikke ud til at ingeniørerne har udgivet noget med den titel.

Hvad forestiller tegningerne?

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 18-08-10 14:55

Inden for murene`Har jeg set i Tv. som et teater stykke, - med bl. a. John Price og Clara pontoppidan. Det handler om en jødisk familie og dens problemer.

Måske er det ikke den du spørger om?

Hej...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-10 15:09

Forlagsnavnet står jo i hæfterne, det kan Du også bruge som udgangsvinkel.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-08-10 23:27

Hvad handler tegneserierne om ?

Umiddelbart kan det være svært at finde noget som ingeniørforeningen har udgivet, som Stouenberg også skriver-

det tætteste jeg kom var dette, men der er ikke angivet årstal

http://virkelig.dk/indhold_v2/2009/09/hemmelighedsfulde-byer/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-08-10 23:31

OK glem det, troede det var artiklen der var fra 2009, men det er åbenbart tegneserien.

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 19-08-10 10:52

Tegneserierne ser ud til være mere en vittighedsbog, for og om ingeniører og ingeniørstuderende. Ser ud til at de måske kun udkom omkring nytår og er udgivet af foreningen "Studerende ved Københavns Teknikum" via Tutein & Koch

Kommentar
Fra : Hoegh

Dato : 19-08-10 10:54

Og nej, har også godt kunnet opsnuse info om teaterstykket, men her far vi altså at gøre med tegneserier/vittighedsbøger

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-08-10 11:18

I bund og grund er der stadig rettigheder på sådanne ting, og især når det er trykt på et forlag.
Ikke som i min skoletid hvor vi fik elevblade fra en spritduplikator

Dermed mener jeg at det nok ikke er let at finde "strips" eller uddrag på nettet, medmindre at en ældre inginiør har fået lov til at lægge det på nettet på sin egen side.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-10 14:15

Jo måske, men læs nu lige dette her brev fra vor læser oppe i Ålsgårde, som daterer sit eksemplar noget tidligere: - Efter en del refleksioner over begrebet originalkopi vover jeg alligevel at fremsende vedlagte nomogram fra min studietid på Københavns Teknikum først i halvtredserne. Det stammer fra årbogen Inden for murene, en slags Blæksprutten, der spiddede lærere, studerende og begivenheder i det forløbne år.Årstallet er sandsynligvis 1952-53. Nomogrammet var en værdifuld støtte for mine kammerater og mig, og jeg er glad for at kunne videregive en gennemprøvet version til nye generationer.

Herfra http://ing.dk/artikel/37231-drukmonogram-historien-om-klenodierne

Kommentar
Fra : NoQia

Dato : 19-08-10 19:18

Jeg tror du skal prøve at kontakte Ingenørforeningen (www.ida.dk) for at høre dem om de ved noget om tegneserien. Du kan også prøve at kontakte Anders Hjorth-Jørgensen, som er en af Danmarks mest vidende på tegneserieområdet. Anders Hjorth-Jørgensen har skrevet flere bøger om tegneserier og har stiftet www.tegneseriemuseet.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-10 12:08

Hej Hoegh.... har du fundet ud af mere vedr. dine tegneserier??