/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lægning af kartofler - hvordan?
Fra : Hugos
Vist : 2395 gange
50 point
Dato : 06-05-03 22:24

Jeg har lige anlagt en køkkenhave - 600 kvm græs blev for kedeligt.
I den forbindelse skal der nu såes diverse grøntsager, bl.a. kartofler.
Jeg købte en pose Jutlandia kartofler i Bilka. Nu kommer spørgsmålet så:
Skal kartofler forspirer inden de lægges i jorden? I såfald går der vel
minimum 3 - 4 uger inden de kan komme i jorden? Hvis ja, hvordan gøres det så
lettest?

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 60 point
Dato : 06-05-03 22:32

Langt henne i maj tjener det ingen formål at lægge kartoflerne til spiring. Jordtemperaturen er så høj, at de spirer og gror hurtigere end at forspire dem nu.
Jutlandia er forøvrigt en god kartoffel. Her er et link: http://www.lkfvandel.dk/Sorter/dyrkjutlandia.htm Vejledningen går jo ud fra en langt tidligere proces ved forspiring.
held og lykke
summer

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 08-05-03 08:56

Lyder rigtig godt. Var lige ved at frygte at kartoflerne var i fare!!

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 08-05-03 08:58

Tak for svaret summer.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 08-05-03 09:12

Velbekomme og held og lykke med afgrøderne

mvh
summer