/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Maling på billak
Fra : Thyregod8
Vist : 3465 gange
100 point
Dato : 18-08-10 09:47

Jeg har været så uheldig at køre over et nymalet sted på en vej, hvor der stod "dyt - nygifte" på vejen. Imidlertid var malingen ikke tør, så jeg har fået nogle malingsprøjt fra dækkene på billakken. Efterfølgende har jeg undersøgt, hvilken slags maling der er brugt. Det var oliebaseret langsom tørrende maling.
Er der nogen, der ved hvordan man kan fjerne malingen fra lakken uden at beskadige selve lakken?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-10 10:00

Skynd dig medens det stadig kan tages med terpentin, som ikke skader billakken. Når det først er gennemhærdet skal der skrappere ting til.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-08-10 10:48

Du kan også fjerne det med noget sandpapir.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-08-10 11:13

Terpentin.

Når du har fjernet malingen, bliver du nød til at vokse bilen, da terpentinen ødelægger det beskyttende vokslag.
Alternativt, kan du køre den i vaskehallen (efter terpentin behandlingen), og få den varmvokset her

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-08-10 11:37

Problemet er at malingen er hærdet, bilen har stået 3 dage med maling på

Kommentar
Fra : ttharald

Dato : 18-08-10 12:42

Det er selvfølgelig en ringe trøst nu, men dem som har hældt maling på vejen bør i realiteten holdes ansvarlige, da det er en form for hærværk. Derfor ville jeg nok forsigtigt konfrontere dem med et tilbud fra en professionel for rensningen af din billak.

VH Thorkild

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 50 point
Dato : 18-08-10 18:12

Brug en gedigen polish, og gnid i cirklende bevægelser. Polish indeholder et let slibemiddel,der kan fjerne dine opsprøjt. Slut af med et godt lag voks.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-08-10 18:42

Er der nogen, der kender nogle gode og effektive polish til brugen?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-08-10 21:32

Biltemas lakrens, eller Turtle Wax polish f.eks. men enhver velassorteret tilbehørsforretning eller tankstation bør have polish på hylderne.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-08-10 01:32

Hvis din billak er i god stand, kan du forsigtigt fjerne/reducere pletterne med et barberblad eller lignende (skulle du trods dit "nick" bo i Kbh området, kan jeg muligvis give dig en hånd), hvorefter det skulle være let at polere den pæn igen jfr cortinas råd.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-08-10 11:33

Prøv nu først om du ikke stadig kan blødgøre malingen med terpentin. fuld gennemhærdning tager meget lang tid.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-08-10 16:26

Tak for svaret Cortina01. Jeg prøver med polish, selv kom det nok vil kræve en del knofedt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-08-10 17:32

Selv tak da, og held med det....