/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
citronkage
Fra : eln
Vist : 3695 gange
200 point
Dato : 17-08-10 22:53

jeg mangler opskriften på en meget saftig citronkage bagt i bradepande ,glasuren var ikke bare flormelis der var rørt op med vædske der var andre ting rørt i ,er der mon nogen der ved hvad det kan være ?

mvh. eln

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 200 point
Dato : 18-08-10 07:50

Tja, det er svært at svare på, hvad der var i netop den kage, du smagte.
Det kunne være citronsaft og eller citronskal? rom-essens? Eller hakkede mandler? Ren chokolade er også ofte set i stedet for glasur. Kunne både være mørk chokolade eller hvid.
Og endelig kunne det være en glasur / topping, der består af flødeost? Som denne:

Flødeost-glasur:
200 g flødeost naturel 26%
2 spsk vand
50 g flormelis (ca. 1 dl)
2 tsk fintrevet citronskal
2 tsk friskpresset citronsaft

Kig evt. på denne kageopskrift:

http://www.beras.dk/html/bagvaerk/citronkage.html

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 18-08-10 07:57

Citat
glasuren var ikke bare flormelis

fedt?
gele?

Kommentar
Fra : eln

Dato : 18-08-10 08:55

konsistensen kunne godt minde om flødeost ,lidt blød, smøragtig uden at smage af smør

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-08-10 09:17

Jeg bruger altid flødeost-glasur versionen, når jeg laver gulerodskage, den kan sikkert bruges til citronkagen også. Om du vil tilsætte citronsaft eller ej, det er jo en smagssag.
Citronkage er dejligt, men en dag ved lejlighed skulle du prøve denne appelsinkage: Den er bare lækker. Det lyder lidt mærkeligt at man skal koge appelsinerne - men tro mig, den smager bare godt
Undrer mig, om man kan bruge citroner til den også....Hmmm?
Nå, det var et sidespring

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-08-10 10:03

Det meget saftige får man ved at prikke kagen når den tages ud af ovnen, og overhælde den med lage....
http://www.gode-opskrifter.dk/bagevaerk/kager/saftigcitron.htm

- ellers er der også citronkage med yoghurt
http://www.cancer.dk/Opskrifter/Kage+desserter+og+broed/Hindbaeryoghurt+paa+citronkage.htm

Kommentar
Fra : eln

Dato : 18-08-10 15:08

jeg tror jeg vil prøve pifo`s opskrift på citronkage(saftig) og med flødeost glasur .

mvh .eln

vender tilbage efter weekeenden

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 08-09-10 12:29

Tak for svaret pifo.
gulerodskagen med flødeost glasur blev perfekt, citronkagen noget tør ,så næste gang vil jeg prøve christas opskrift med at hælde lage over

mvh.eln