/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vand i krybekælder
Fra : ans
Vist : 2726 gange
500 point
Dato : 17-08-10 18:56

Hvordan fjerner man det på den nemmeste måde?

Det er lidt besværligt at kravle ind i krybekælderen med en spand i den ene hånd, en fejebakke i den anden og en lommelygte i munden

Et godt råd ønskes da vandet ligger væk fra den lille åbning til krybekælderen.

Evt. køb eller leje af maskine, men hvilken ? Der ligger ikke så meget vand, men væk skal det.

Det skal helst være i området Lyngby, Holte eller Birkerød for køb eller leje.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-08-10 20:00

Undersøg om din forsikring dækker et besøg af skadeservice? I så fald pumper de ud for dig og sætter affugtere til at tørre din kælder igen.
Hvis ikke, så må du leje en pumpe til dette brug. Det vil jeg tro, at du kan gøre hos Silvan eller tilsvarende byggemarkeder.
Jeg husker når min gamle nabo skulle tømme akvarier, at han satte en slange i vandet, sugede i den anden ende, så kunne vandet løbe fra i en spand. Det såkaldte hævertprincip.
Man kan også købe Hævertpumper, og måske er det en løsning. Det afhænger alt sammen af, hvor meget vand, der er i kælderen. Er der kun lidt skal du måske bare smide en masse aviser ind, som kan suge det sidste vand?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-08-10 20:02

Kan du ikke leje en varmeblæser i Silvan og så lade den køre. Bivirkning, i får varme i gulvet.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 17-08-10 20:16

granner01 -- en kraftig ulempe - vanddampe som kan trænge op gennem gulvet eller sætte sig i isoleringen -

hvis det ikke er for meget vand kan man måske bruge lidt kattegrus og feje det op.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-08-10 20:19

De pumper man kan leje, er altså til større portioner vand. Da jeg undersøgte var de ved at dø af grin i Silvan, da jeg talte om vand på gulvet svarende til 3 til 4 cm.

Jeg gik så hjem og søbede op. Men inden da fandt jeg flere modeller af vandstøvsugere, det havde de ikke på det tidspunkt i Silvan, de fik først en model i ugen efter. Harald Nyborg havde den billigste.
Vandet kom ikke igen, så jeg fik aldrig købt een.

Så spørgsmålet er om du kan nå med sådan een.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3482&n=10

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-08-10 20:30

Du skal købe en hund. Den drikker det hele!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-08-10 21:16

Tja, ans.
Som du beskriver det, så kunne en god stak gamle aviser, måske lidt kattegrus godt gøre den ønskede virkning, så skal aviserne jo bare ud og gruset fejes op efterfølgende -
til slut kan en lille varmeblæser udtørre det helt, men her skal der sørges for god udluftning, evt. luk helt op, også hvis der forefindes udluftninger igennem sokkel ......
Bagefter kommer jo så problemet med, hvor dette vand/ denne frugt kommer fra - det er det egentlige problem, som skal løses, så det ikke sker igen .....
men pas på IKKE at sende fugten op i den ovenliggende konstrution, så har du gjort større skade ...
Vi bor jo (viser det sig) i et nedbørsramt område på kloden, det må vi lære at beskytte os imod -
held og lykke med det ans ....
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-08-10 21:27

Vandstøvsuger.

Kan købes relativt billigt i Harald. Og kan lejes i flere trælaster. Men jeg tænker en billig købeting fra Harald ville være billigst.

f .eks http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3482&Grp=&n=10

Bagefter ville det være klogt at have en affugter gående til det er helt tørt.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 17-08-10 22:16

Vi havde for et par år siden også vand i krybekælderen, Ca 1-2 cm.

Efter et par dage var vandet væk.

Måske du skulle vente et par dage og se.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-08-10 22:31

du skal under alle omstændigheder sørge for en meget kraftig ventilation af krybekælderen indtil der er helt tørt dernede.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-08-10 00:46

Grav en tunnel og lad katten tage resten....

Overstående har svaret på dit spørgsmål...... men

Øhh..... lige en anden ting som du nok skal overveje er måske og få udbederet dit dræn rundt om huset. Det bliver nok ikke sidste gang du får vand i krybekælderen hvis vandet ikke kan løbe væk fra huset..... ?

En måde og lave dræn på kunne være at grave en rande i 1,5 -2 m dybte rundt om huset og fylde det op med småsten..... (drænranden skal graves ned i en dybte så den går under sokkelen/frostfri)

Det er en indvestering du måske skal overveje eller andet alternativ?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-08-10 21:09

Flash>>> Ingen gips??????

Accepteret svar
Fra : jtlaursen

Modtaget 500 point
Dato : 27-08-10 22:23

Løsningsmulighederne som jeg ser dem, afhængig af vandmængde, mest først:
1) Dykpumpe, men det vil nok kræve at du graver en brønd den kan pumpe fra.
2) Pumpe til boremaskine. Kan sættes på en alm. vandslange og er meget effektiv.
3) Vandstøvsuger.
4) Brug af sugende materiale.
5) Udtørring med affugter.

Og husk så at hindre at det kommer igen.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 29-08-10 20:05

Det vil nok være en god ide med en affugter til at tørre krybekælderen ud.

Fandt et godt udvalg her i alle prislag http://www.shopnord.dk/group.asp?group=10

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 04-09-10 16:06

Hvad så, er der tørt igen??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-09-10 18:08

@ 3773

Citat
Vandstøvsuger.

ja, det er jo det jeg også har skrevet, men OK

Jeg må vist iøvrigt snart få købt een selv. Man ved aldrig hvornår det sker igen og det er hårdt arbejde at søbe.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 16-09-10 11:44

Was ist los?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-10 18:18

Beklager at jeg først nu kommenterer mit eget spørgsmål.

Der var ikke så meget vand i krybekælderen. Nervøs kan man jo godt blive .... hvor kommer vandet fra ?????

Det fordampede af sig selv i løbet af 2 dage.

En dykpumpe er indkøbt.

Vandet kom fra kloakken og en kloakmester tager sig nu af at finde fejlen.

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 29-09-10 19:36

Tak for svaret jtlaursen.

Vandet kom fra kælderhalsen, da kloakken løb over sine "bredder" Fejlen er nu udbedret.

Det hjalp med en dykpumpe ... vandet holdt sig væk efter den var købt