/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jagthund ?
Fra : Provsten1
Vist : 686 gange
100 point
Dato : 17-08-10 12:06

Jægere imellem, hører man ofte (ophedede) debatter om, hvilken hunderace man skal anskaffe !

De fleste af os har vel nogle favoritter blandt de mange forskellige racer der findes ? Hvilke race/racer har du, gerne med en lille bemærkning om, hvorfor du har valgt som du har ?

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Sengeløse

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-08-10 13:17

Citat
Jægere imellem, hører man ofte (ophedede) debatter

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-08-10 13:21
Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-08-10 13:22

men det var vel ikke lige sådan en hund du tænke på
de er ellers gode til at bestikke andre jægere med

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-08-10 13:55

Hej spam-free

Du er ikke uden lune - og nej det er ikke sådan nogle "hunde", men de kunne være rare at have nogle bunker af !!

De er også gode til at bestikke både jægere og andre "skriftkloge" med - du har helt ret !

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Øster Doense

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-10 14:45

meget sjov, ham spam-free - og først nu går det op for mig, hvorfor han han taget nicknamet, spam-free.
____________________________________________________________________________

Pænt goddag, Provst.!

Jeg har jo som bekendt en langhåret tysker. Hunden har et godt sind, lærenem, førerglad, familiehund og sidst. men ikke mindst - en rigtig god jagthund.
Det næste hund jeg vælger bliver også en langhåret tysker.

De andre tre, Slagteren, købmanden og præsten har Labradorer. Disse hunde er bare født til at apportere - på land, på vand - og jeg da nær skrevet, i luften - men dog ikke.

Jeg tror at alle jægere, såfremt de har gode erfaringer med den hund de er i besiddelse af - den hund vælger de som regel også næste gang de skal vælge hund.
Og godt det samme, for, hvor må det være kedeligt hvis alle jagthunde bestod af en og samme race.

Men ellers et godt emne du har taget op, Provst. Men til gengæld tror jeg også på, at de er meget religion i spørgsmålet - særlig når det gælder hunde og våben.

Fortsat god dag.

Multi-X
Jeg ville ha' skrevet Van(d)løse....men der hvor jeg bor, er det nooooget misvisende.
Jeg vader pt rundt med snorkel og gummitæer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-08-10 15:06

Den skal bare kunne vække mig når den kan lugte om naboens kone er i brunst

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-08-10 15:42

Citat
Den skal bare kunne vække mig når den kan lugte om naboens kone er i brunst

Hov hov, det er en pæn tråd, din liderbuk

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 17-08-10 15:42

Citat
meget sjov, ham spam-free - og først nu går det op for mig, hvorfor han han taget nicknamet, spam-free.

sikkert derfor jeg blev blakket af dig
lige efter at have rettet en stavefejl

suft

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-08-10 16:03

Næææææe min herre, ikke just derfor.
Du kan da oprette en tråd, så kan vi da diskutere emnet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-08-10 16:48

Hej Provsten.
Jeg har denne gang valgt en münsterländer, fordi jeg nyder fuglejagten med "stående" hund. Jeg har haft fornøjelsen af at overvære disse pragtfulde hundes enorme evne til at opspore fasaner og til at tage stand. Derudover er de rare hunde, med tæft for børn.
Min tæve tager allerede nu stand for alt med fjer på - og så er den godheden selv. Jeg har tidligere haft "rubankere" i alt 3 stk. og det var fantastsike hunde. Denne gang nedlagde hustruen veto -, fordi hun gerne vil have tingene på bordene for sig selv.
Jeg købte hunden af en god opdrætter, som havde haft en fejlparring "i familien". Han forklarede mig, at DMK havde givet ham to muligheder - nemlig mellem at aflive de i alt 9 hvalpe eller sælge dem til stærkt nedsat pris - men uden en overflødig stamtavle.
Jeg lod tæven sterilisere for 2 måneder siden - idet hvalpe ikke ligefrem er det jeg ønsker - og fordi jeg respekterer DMK`s avlspolitik.

Jeg har fået en pragtfuld hun - og nu glæder jeg mig til premieren - hvor det skal visse sig, om jeg har haft held med arbejdet.

MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-08-10 18:05

Hej Provst.

Som Heidi Ho rigtigt skrev, så er det for nogle nærmest en hel "religion" det med hundevalg - hvis man anskaffer sig en race som man ikke har prøvet før, ja så "svigter" man sin gamle race efter nogle jægeres mening !
Men man skal selvfølgelig vælge den hund man har brug for ! Hvis man går meget på fuglejagt og finder den spænding og intensitet det medfører, skal man naturligvis vælge en stående hund. Så må hjertet bestemme racen.
Den rene apportør, men som også kan bruges som drivende hund, vil typisk være en retriever af en eller anden art eller spaniel, som også er fremragende hunde. Til gravjagt må man nødvendigvis have en hund der udviser stort mod, men som samtidig ikke indlader sig i voldsomt slagsmål med f.eks. ræv eller grævling, men mere en hund der kan bruge det indvendige af hovedet. Til gravjagt må disse hunde naturligvis ikke ret store af statur.
Jeg har p.t. 2 gammeldags labradors (formel 1 hundene er ikke noget for mig) som apporterer alt, også ræve ! Derudover har jeg en springer spaniel, en tysk ruhår til fuglejagt, og en ruhåret gravhund til gravjagt og som drivende, men dog efterhånden mest som hyggehund !! Men gravbassen apporterer skam også ænder i vand, hvis den er med når der skydes ænder ! Så morer vi os alle !!

For mig er det et must, at hundene er omgængelige og kan enes med hinanden - det går fint og har faktisk aldrig givet problemer. Ingen af mine hunde har haft tendens til at skulle "bestemme", men en ny hund i flokken skal naturligvis ses an, men det går fint når blot man fra start har sat grænser af, at dét må de og dét må de ikke.

Det var mit lille indlæg til et godt emne.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Øresundsbroen

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-08-10 18:10

Hej Provst

Er en del til flatcoated og labrador af den gamle type, eminente all round hunde, som løser så og sige alle opgaver på det jagtlige område og også det hjemlige, fortinlig vagthund med dyb bas.

Min store hanhund har gået med hals efter rådyr, til enorm forundring for skytterne og også for mig, det er sket en 3 gange. Hvis der er snepper bevæger han sig ligesom om, han går på glasskår.

Der er ingen grænser for hans selvtillid det udmynter sig i, at han altid har været en kærkommen gæst, både på jagter hos naboer og overfor naturvandre, børn og ikke mindst folk som havde lidt probelemer med deres hvalpe sociale adfærd, det har de haft meget glæde af. Jeg har sjældent set eller haft hundetyper med en så stor vifte af indlærings muligheder som jeg har med den, desværre efterhånden meget aldrene herre.

Har været med på en del jagter, hvor det var hunden som var inviteret, og da han manglede en til at køre for sig, fik jeg buddet da vi tilfældigvis bor sammen og han intet kørekort har.

Det har også sin charme at blive smidt ind til totalt fremmede gutter, revirere og ikke mindst deres hunde. De sidste 10 år er der efter min mening sket en stor udvikling med jægernes hundeopfattelser og omgang med dem og det er til det meget bedre.

En af de gode oplevelser jeg har haft, var da der var 6 forskellige hunderacer repræsenteret i en stor klitplantage ,det var effektivt og en fornøjelse at deltage i, både med stående hund for snepper, hund i grav og kronvildt og råvildt oppe at løbe.

Hvem er så bedst og mest "jagthunden", det er de såmænd alle sammen, hver på deres måde både i felten og hjemme ved familien , enhver so syntes bedst om sine grise og lad det forblive sådant.

MVH
BW
MULTI-X
Fred på bagperronen

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 17-08-10 18:32

fint for mig bare der er jagt´i hunden

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-08-10 19:55

Jeg har en Chihuahua. Jeg har den fordi det er en lille dræbermaskine, og den kan gemme sig og snige sig ind på byttet. Tit kan min hund faktisk nedlægge byttet helt uden min hjælp. Se DET er en jagthund!

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 18-08-10 12:50

Jeg tilhører den type jæger, der "kun" har "ligbærere", som en misundelig hundeejer og profet kalder apportørerne, nemlig 2 stk. labradorer og 1 stk. springer spaniel - de kan til gengæld også klare stort set alt det jeg har brug for, dog ikke stand ! Men som drivere er de virkelig gode, da de ikke går længere end et bøsseskuds længde og derfor altid er i kontakt med mig. De er lydige, kan dirigeres med selv på lange afstande(3-400 m) og har et gå-på-mod i alle situationer. En sjov ting hos dem er det samarbejde de har - hvis den ene ikke kan klare en opgave, ja så tager den anden over - de dækker hinanden fantastisk !
De apporterer ALT vildt, tager anskudt råvildt, ræv m.m. - at de så er omgængelige hjemme, både over for børn og voksne, er et stort plus. De er meget ofte med i bilen, selv om vi ikke skal på jagt. Så sidder vi og "snakker" og ordner hele verden, samt de hunde der måtte gå udenfor bilen - min kone har truet med at lave båndoptagelser af vor snak - det lykkes nok en skønne dag.

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Stokkemarke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-08-10 15:14

Citat
min kone har truet med at lave båndoptagelser af vor snak - det lykkes nok en skønne dag

Først den dag hvor Du begynder at logre med r**** i de private gemakker får hun vel grund til bekymring.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 18-08-10 16:33

Kære LuffeA.

Jeg holder også så usigeligt af DIG !!!

De venligste hilsner fra en beundrer
Provsten1
MULTI-X
Kandestederne

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-08-10 21:42

Provst du er og bliver en Fordi jeg kalder en hund, der kun kan apportere for en ligbære er det bestemt ikke fordi jeg er misundelig eller nedværdigende overfor ejerne af disse hunde - tvært imod de har valgt og det er deres valg og det er netop det man skal, man skal vælge en hund, som passer til det man skal bruge den til - så har du ikke behov for en stående hund, så er det da helt fint..
Det der ikke er helt fint er når nogle begynder, at sige at den ene type jagthund er bedre end den anden - det er nemlig noget vrøvl. Der findes mange apporterende hunde, som slet ikke skulle have lov til, at komme med på jagt. Ligesom det samme gør sig gældende for de stående jagthunde racer.
Jeg har altid kun haft stående hunde af forskellig type og derfor ér det selvfølgelig den type jeg kender bedst.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 18-08-10 22:00

så sandt så sandt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-08-10 22:29

Og så gør det jo ikke noget at Münsterländeren er en smuk hund med ædle træk. Man kan kun blive i godt humør af at se den luske frem mod en fasan, som trykker sig.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Sitter lige nu

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 18-08-10 23:26

Kære Ballegaard Knudsen.

At du ikke kan lide mig er ok - men jeg forstår ikke, hvorfor du skal kalde andre for "klovne" ?
Det jeg skriver og mener er jo ikke forskellig fra din egen opfattelse, nemlig at man skal vælge de hundetyper man har brug for - andet har jeg jo heller ikke skrevet !
Der er ingen af de hidtidige debattører der har sagt noget negativt om nogen bestemt hunderace; og dine bemærkninger om at nogle hunde slet ikke skulle have lov til at komme med på jagt, hvordan skal man tolke dét ? Jeg er helt enig i, at ulydige hunde ikke bør medtages på jagt, men ellers mener jeg der må være frit slag. Vi kender vel alle til, at f.eks. en ung hund, som er med på en stor jagt for første gang kan "gå af hånd" og være irriterende - omvendt - hvordan skal den og dens fører lære noget, hvis ikke den er med ? Det er på den ægte vare, jagten, den skal lære! At man som udgangspunkt skal bruge masser af tid på at træne simulerede jagtsituationer er en selvfølge, men på en jagt sker der altid noget uventet, bl.a. hunde der ikke kan kapere al virakken. Der er det vigtigt, at man koncentrerer sig om hundearbejdet og evt. lader bøssen stå !!

Lad nu være med at blive sur og gnaven - indtil nu har debattørerne haft forskellige synspunkter, men haft respekt for andres meninger - du vil da vel ikke igen være den første til at ødelægge tråden ?

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Gravlev

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-08-10 23:32

Ja smag og behag er nu engang forskellig. Jeg kan ikke li` en stående hund, som lister sig frem imod en fasan med snuden i jorden.

Skal den dupere mig, skal den i passende høj fart stoppe i en højrejst smuk stand. Holde den til jeg kommer op til hunden og giver den rejse ordre. Derefter skal den rejse præsist og når fuglen er i luften sætte sig ned og være helt i ro, så jeg kan komme til, at skyde og derefter på ordre apportere den skudte fugl.

Vi havde årets første markprøve træning i lørdags og I kan på min hjemme side: www.bb-jagt.dk under billeder se billedere fra dagen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-08-10 23:36

Jeg tilhører den type jæger, der "kun" har "ligbærere", som en misundelig hundeejer og profet kalder apportørerne,------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Provst læs lige det du selv skrev en gang til inden du nu beskylder mig for noget andet, nemlig at ødelægge den gode tone ----

Helt ærlig hvem syntes du der begyndte???????????????????????????????

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-08-10 23:58

--------------------------------------------------------------------------------
Ja smag og behag er nu engang forskellig. Jeg kan ikke li` en stående hund, som lister sig frem imod en fasan med snuden i jorden.

Her håbede jeg, ar Bb1 måske kunne holde sig fra at digte videre fra andres indlæg. Men nej!

Hvor skrev jeg at den lister sig frem med snuden i jorden????

Jeg skrev "lusker" - det må være et udtryk du kender.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-08-10 00:35

Hvorfor skulle jeg digte videre på dit indlæg? Så betydningsfuld er du da heller ikke!!!

Jeg har beskrevet hvad jeg mener og med de ord, som jeg mener skal bruges - så vil du lege med så er det helheden af det der skrives, der skal bedømmes og ikke om, men skriver:
Liste eller lusker...
Sådan noget er kun personfnidderri og har ingen betydning,anden end det er typisk for din måde at være på. Kan du finde et enkelt ord eller sætning, som er anderledes eller måske stave anderledes, så er du strak glad og fare over tangenterne - er du ikke snart vokset fra det??????
Hvordan forresten er du ramt af oversvømmelserne?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-08-10 01:27

Jeg tror du har mere vand i hovedet end jeg har.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-08-10 02:35

Måske - men vi må så endnu engang konstatere, at Tombaneseren K U N kan personfnidre og provstens forsøg på at få en forklaring på valg af jagthund blev ødelagt af ham selv og Tonganeseren. E.B.Berthelsen D.L.S. orakel fra Humlebæk, som efter hvad pressen skriver, har været plaget meget af oversvømmelser, men ikke engang det kunne man stille et venligt spørgsmål til inden Personfnidderen startede.

Tombe....

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 19-08-10 07:51

Kære Ballegaard Knudsen.

Du har ret i, at jeg skrev "som en misundelig hundeejer og profet" og at det var myntet på dig. Desværre havde jeg glemt en lille smiley, så den får du her. - Siden hvornår er du blevet så sart, at du ikke kan tåle lidt godmodigt drilleri, for andet var det bestemt ikke fra min side !? Skal vi til at veje vore ord på guldvægte når vi skriver til/om dig ? For hvis det er tilfældet, kan stort set samtlige debattører ikke skrive noget uden at "komme til at fornærme andre" !!

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Givskud

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-08-10 08:10

Ballefranz

Den lille sarte mimose Bendt Ballegård Knudsen, skal pakkes ind i vat og der må ikke tales alt for hårdt til ham !
Tonganeseren får også tørt på, med historien om ligegyldigheden i brugen af ordene lusker og lister!! Vil det sige lille mimose, at man lige så godt kan kalde din bog for KratLISTEREN som det den er kaldt KratLUSKEREN ???
Provsten har fuldstændig ret når han skriver: "Siden hvornår er du blevet så sart, at du ikke kan tåle lidt godmodigt drilleri, for andet var det bestemt ikke fra min side !? Skal vi til at veje vore ord på guldvægte når vi skriver til/om dig ? For hvis det er tilfældet, kan stort set samtlige debattører ikke skrive noget uden at "komme til at fornærme andre" !!"
Hvis ikke du kan lide lugten eller ikke kan "tåle" en smule sjov, synes jeg du skal blive væk fra Kandu's jagtside - du beriger den alligevel ikke med hverken spørgsmål eller svar, som kan bruges til noget !! Flæbedyr !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Jenle

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 19-08-10 08:16

Til alle.

Vær venlige at holde kammertonen - det gælder alle !!

På forhånd tak !

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Fårvang

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-08-10 08:55

Som debatten tidligere har været herinde er det sikkert de færreste, der er i stand til at skelne imellem hvad der har været humor og hvad der har været alvor..
Nu kender jeg tilfældigvis Tombaneseren E.B.Bertelsen temmelig godt. Han ejer simpelthen ikke humoristisk sans, når det gælder andre personer. Sådan har mange gamle skolelære det – tænk lige engang tilbage på Jeres egen skole tid.
Personer der går i rette med andres små stave - slå fejl eller plukker et enkelt ord ud af en større sammenhæng, gør det ikke af humoristiske grunde. De gør det for at vise, at de er klogere end alle andre…

Og så sidst men ikke mindst Øjenvidnet`s indlæg er da et helt igennem klart bevis på, at der er tale om personfnidder i stedet for humor..

Så kammer tonen ja, vel – og lad os så komme tilbage til tråden og provstens spørgsmål.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-08-10 13:59

Balleskrald

Nu er humor jo mange ting og vi morer os over forskellige ting, som f.eks. sarkasme, ironi o.lign. Jeg nægter at tro du ikke har nogen form for humor og derfor kan jeg ikke forstå dine beklagelser !
Du er ellers ikke selv sen til at bebrejde folk noget eller belære dem når du ikke selv er enig, eller allerværst, når du "stjæler" andres ideer og udgiver dem for at være dine egne - men sådan ser vi forskelligt på tingene og det er nok formålsløst at forsøge at nærme sig dit stade !
Dit mindreværdskompleks med dine manglende evner udi stavningens svære kunst, er jo ikke noget man kan gøre ved; men at ligegyldiggøre det er næsten utilgiveligt. Man kan gøre sig umage og lade være med at lade som om alt er ok. Mange af dine indlæg er så fyldte med stavefejl, at det ofte giver en helt anden mening end den tiltænkte ! Og så har vi balladen ! Men heldigvis er du begyndt at bruge stavekontrol eller får hjælp fra anden side og det letter forståelsen.
Vi kan alle lave slåfejl og omvendte ordstilliger der ikke lige var dét man havde tænkt sig, men jeg tror da vi alle forsøger at gøre vort bedste.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Ovengaden Neden Vandet

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-08-10 14:45

Ja, kære Øjenvidne og brugte du lige så meget tid på skrive noget fornuftigt og holde personsvinerrit udenfor, så kunne humoren komme langt mere frem herinde...

Blot at skrive folks navne eller mærke

Du skriver om både mimoser, listeren og luskeren. Ja, du holder dig ikke engang for god til, at ville bestemme, hvem, der må deltage herinde og hvem, der ikke må...

Køb du en ny kost og fej for din egen dør inden du vil lege KLOGEÅGE.....
For du hedder vel ikke Åge - nej vel...

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 19-08-10 16:27

En ting må vi lade BB1, han falder aldrig ud af stilen, han har lagt for mange år siden og hvilken stil.
Godt han har monopol på den, så der ikke er ret mange der tager den op.

Den bedste trådsabotør der nogensinde har gebærderet sig i jagttrådene en ener, hans lige ses ikke hverken før eller siden og vi takker og bukker for dette.

Mvh
BW
MULTI-X
Hos bedemanden

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-08-10 17:05

Se det var forventet så har alle hylerne snart være inde med deres fnidder - er der nogen jeg har glemt så undskyld.....

Betterwisser hold dig til tråden - den handler om hunde valg - ikke om mig - er det så svært at forstå? - åbenbart for dig

Jeg startede med at svare Provsten pænt og roligt, selv Hr. Franzen var enig i det,men straks begyndte Hylerne med svinerriet,derefter undskyldte de sig med, at det var humor - men betterwisser forklar lige hvor humoren er i dit indlæg?????

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-08-10 17:30

Ballehof

Vil du venligst forklare mig følgende:

"Du skriver om både mimoser, listeren og luskeren. Ja, du holder dig ikke engang for god til, at ville bestemme, hvem, der må deltage herinde og hvem, der ikke må..."

Det sidste med, at jeg vil bestemme hvem der må deltage på Kandu's jagtside - hvad mener du med det ?? At jeg har blacklisted dig er ganske enkelt, at da du har blacklisted mig, så må man vel konkludere at du ikke ønsker at debattere med mig og så kan jeg ligeså godt gøre det samme med dig!! Er det dét du mener med at skulle bestemme, eller ???
Men det er glædeligt med din slutreplik:"For du hedder vel ikke Åge - nej vel" - Desværre nej, men det viser dog et lille glimt af din humoristiske sans.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Hove

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 19-08-10 17:47

Tak for svaret Heidi-Ho.

Lad os slutte her, inden tingene udvikler sig. Jeg vil ikke sige tak for god orden herinde, men dog tåleligt !!!

Med venlig hilsen
Provsten1
MULTI-X
Fagerness

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-08-10 18:09

Hej Provst.
Mange tak for pointene.

Mvh.
Multi-X
Vestergade 27
Maribo

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 19-08-10 20:55

Humor, du inspirere sgu da aldrig til humor, ikke engang galgenhumor, hvor kan du se en sådan kobling, med det knald i roen du har mand.

BW