/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Varmepumpe garage/rum: Din erfaring??
Fra : heseda
Vist : 5528 gange
500 point
Dato : 16-08-10 23:18

Jeg overvejer at købe en luft/luft varmepumpe til min garage (40m2 - 100m3). Jeg efterlyse nogen erfaringer fra brugere af disse varmepumper. Jeg har set en del indslag her på Kandu, men ikke så mange erfaringer.Der er nok monteret mange i sommerhuse, min skal kunne affugte garagen for smeltevand fra bilen - og holde garagen frostfri???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-08-10 07:20

Jeg har på 3. år en IVT varmepumpe i et 90 m2 gasbetonsommerhus med termoruder, ikke efterisoleret, kører hele vinteren på 10 grader (vi kommer i huset med jævne mellemrum), huset er altid tørt, så har ikke brugt affugtningsfunktionen. Sidste vinter var der ingen problemer med at få fuld varme på selv om det frøs kraftigt.

Tidligere, hvor vi havde el-paneler på 5 grader, var det klamt når vi kom.

Vær opmærksom på, at mange varmepumper kører med 16-18 grader som minimumstemperatur, det bliver dyrt i længden. Vi bruger mindre el end vi gjorde med elvarmen, der er behageligere i sommerhuset, og vi fyrer kun i brændeovnen for hyggens skyld, før var det næsten konstant der skulle fyres.

I kælderen, 40 m2 og fugtig, er der en affugter med slange til afløb, det kører fint, kælderen er i forvejen frostfri og nu også tør.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-10 08:34

Kun hvis din garage er godt isoleret, også i porten, vil det være blot rimeligt fornuftigt, at opvarme med en varmepumpe.

Den kan bruges på to måder .

1 den kan bruges til at køle ned med, så vil den samtidig kondensere fugten fra luften og du får en ekstrem tør luft i garagen,hvis den er tæt. Det er godt for bilen.

2 den kan bruges til at varme med . Det vil ikke kunne gøre luften mere tør(absolut) end den er udenfor. Derfor hjælper det kun på bilen, hvis den står så længe at den når at blive varmed op , i udervogn og udvendig karrosseri. Det tager lang tid.
Hvis der ved opvarmningsløsningen ikke samtidig er god ventilation, vil luften blive fugtigere end udenfor og vand vil kondensere på en kold bil,som køres ind. Det er værre end bare en kold ventilleret garage.

Huskat vand på gulvet ikke skader bilen. Det er kun det som sidder i pladesamlinger og lignende på bilen,som skader.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 17-08-10 09:09

Vi har nu i 5 år haft varmepumpe til opvarmning af vores parcelhus (116m2) Det en Thociba Inverterstyret varmepumpe. Den varmer helehuset op, et par gange i vinter har vi måttet tænde for el-radiatorerne, men vinteren har jo også været extrem. Den affugter også, vi har en kostant temperatur og en luftfugtighed på 50 -54%.
I vores erhvervsbygning (172m2) har vi een varmepumpe med 2 indedele, her er resultatet det samme.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 17-08-10 10:43

Jeg tænker om nogle af de små spilt anlæg fra Harald Nyborg - Bilka, Bauhaus eller ligende steder - kan anvendes.
Nogle erfaringer??

Accepteret svar
Fra : chicapigen

Modtaget 500 point
Dato : 17-08-10 12:59

hejsa

vi kører også med en varme pumpe og har gjort det i 5 år , den fungere fint og er billigere end almindelig el opvarmning og giver betydligere bedre varme . selv den strenge vinter vi har været igennem har vi kørt konstant på 20 grader.

vores nabo har en fra bilka til omkring 5-6000 . og der er ude delen betydelig mindre og larmer også en del mere især når det bliver koldt . men de er glade og tilfredse med den .

den vi selv har er en toshiba til omkring 23000 og den er alle pengene værd .

og et tip til jer der har varmepumpe : er det hård frost vejr og der er is på vingerne på udedelen så sæt indedelen på aircondition i 20 minutter så varmer udedelen og isen smelter :) det er noget nemmere end at skulle ud og fjerne det eller vingerne går i stykker. dette råd fik jeg af ham der satte vores op :)

hilsen chicapigen

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 21-10-10 21:03

Tak for svaret chicapigen.