/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Store alufælge / Kadett E
Fra : iluap
Vist : 935 gange
200 point
Dato : 10-11-01 00:13

Hej - er der nogen, der har dårlige erfaringer med Viper fælge med 195/50 Ventus dæk fra Super Dæk - min Kadett har rystet i karrossen og haft drejende bevægelser i rattet i et halvt år på trods af sporing, optimering, afraspning for og bag samt 5 afbalanceringer...det er ved hastigheder over 85 km/t...der pisser ikke olie ud af støddæmperne, der er ikke slør i hjullejer eller aksler og vognen har ikke stået stille i dagevis...med stålfælge og 145/80 dæk (6 kg. lettere) kører det i olie...

På forhånd tak

Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-01 00:22

Har du evt prøvet andre fælge?

Passer de 100% til bilen?Osse i centerhullet?

har du tjekket bærekugler, styrekugler, tandstang, tårnlejer, støddæmpere
samt fjedre (har du sikkert men det kunne jo være en løsning)

Der sidder ikke en skrue og holder bremse tromlerne/skiverne så fælgene ikke
kan komme ind og sidde lige.

Ellers er jeg på bar bund, fortæl lige hvis du finder fejlen.

Mvh Psypher

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-11-01 02:26

"iluap" <iluap.news@kandu.dk> wrote in message
news:ekZG7.2069$Gt.96535@news000.worldonline.dk...
> Hej - er der nogen, der har dårlige erfaringer med Viper fælge med
> 195/50 Ventus dæk fra Super Dæk - min Kadett har rystet i karrossen og
> haft drejende bevægelser i rattet i et halvt år på trods af sporing,
> optimering, afraspning for og bag samt 5 afbalanceringer...det er ved
> hastigheder over 85 km/t...der pisser ikke olie ud af støddæmperne, der
> er ikke slør i hjullejer eller aksler og vognen har ikke stået stille i
> dagevis...med stålfælge og 145/80 dæk (6 kg. lettere) kører det i
> olie...

Har du checket om fælgene er skæve? (De kan jo fx godt afbalanceres selvom
de er ovale...)
....og så er de sgu'tte sjove at køre med...

Mvh Bent

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 10-11-01 09:36

Hej Psypher - ja, standardstålfælge med 145/8o - de kører perfekt...aluerne er købt som ny hos Super Dæk som passende til bilen og skulle passe i centerhullet - der er ingen slør...bærekugler og tårnlejer har jeg ikke direkte prøvet - vi har bare prøvet at se om der er nogen slør i styretøjet som sådan, hvilket der ikke var, men jeg kan forsøge at tjekke...men flere dækmontører siger, at ved de hastigheder, hvor problemerne opstår ( 88 - 12o km/t) er det baghjulene, der bestemmer...

De 4 skruer er i bund...

...og Bent: både dæk og fælge hoppede som ny men er raspet af - forhjulene 2 gange, baghjulene 1 gang, hvorpå de er blevet afbalanceret og nu skulle være runde, men alligevel...

Jeg skriver, hvis jeg finder fejlen...

Med venlig hilsen

Hans

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 10-11-01 10:19

Hej Hans

For at skrive til en af de to personer som har svaret på dit spørgsmål, skal du trykke på "Skriv til nyhedsbruger" oppe over det indlæg som du vil skrive til, ellers kommer dit brev ikke ud til dem fordi de sidder ude på usenet. Hvergang der står "Kommentar fra nyhedsbruger" så er det ude fra usenet.

Dette var bare et hint for jeg har ikke spor forstand på biler.

Gandalf

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 10-11-01 10:30

Hej Gandalf - tak skal du ha' - jeg har ikke spor forstand på nettet - hvad er "usenet" ?

Mvh Hans

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 10-11-01 10:48

Hej Briani - alt dette har Super Dæk jo prøvet gennem et halvt år, hvor jeg har været der måske 6 gange - hjulene er blevet optimerede, dvs. dækkene er blevet drejet flere gange i forhold til fælgene; de er blevet raspet af og afbalancerede - dog ikke på vognen! ... jeg har selv målt, hvor meget de kaster, og det drejer sig om en halv millimeter, når forhjulene er monteret - hele møget er kun et halvt år gammelt og stadig under garanti - det, jeg overvejer er, om hjulene er så tunge (6 kg. mere end standard pr. stk.), at bilen med standardundervogn ikke kan holde dem i ro...

Mvh Hans

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 10-11-01 10:48

Hej Briani - alt dette har Super Dæk jo prøvet gennem et halvt år, hvor jeg har været der måske 6 gange - hjulene er blevet optimerede, dvs. dækkene er blevet drejet flere gange i forhold til fælgene; de er blevet raspet af og afbalancerede - dog ikke på vognen! ... jeg har selv målt, hvor meget de kaster, og det drejer sig om en halv millimeter, når forhjulene er monteret - hele møget er kun et halvt år gammelt og stadig under garanti - det, jeg overvejer er, om hjulene er så tunge (6 kg. mere end standard pr. stk.), at bilen med standardundervogn ikke kan holde dem i ro...

Mvh Hans

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 11-11-01 09:54

Hej Iluap.
Jeg har arbejdet som vulkanisør i 6 år, og jeg kender til problemet, og her er løsningen: afbalancer hjulene, mens de sidder på bilen, jeg ved godt det lyder åndsvagt, men flere dækfirmarer, tilbyder dette, vi har gjort det længe, og det afhhjælper ca 90%, af den slags problemer du nævner, da dækkene er afraspet burde de jo være lige, sådan da
det kommer lidt an på dygtigheden af den mand der har gjort det, da det bestemt ikke er noget man bare lige gør.
det skal dog ligfe siges at vi har haft problemer hvor det bare har været _uløsligt_, eller sagt på en anden måde, de pågældende dæk, bare ikke 'passer' til bilen, det viste sig at opbygningen i carkassen(trådene inde i dækket) havde en lille fejl, det var nok til at vi hverken kunne afbalancere eller afraspe os ud af det, vi prøvede så at montere 4 nye dæk, af et andet mærke, det hjalp. Så derfor, vil jeg anbefale at du finder et dækfirma der tilbyder at afbalancere dækkene mens de sidder på bilen, nu ved jeg ikke hvor du er fra, men så vidt vides tilbyder dækringen det i alle deres butikker, http://www.daekringen.dk/ der kan du lede eftyer den der er nærmest dig.
Til slut vil jeg lige sige, at du kan prøve at løfte bilen, og pille møtrikkerne af på et hjul(helst bagi, da det ser ud til at det er der problemet er) hold nu fælgen ind mod bremsetromlen, du skulle nu ikke kunne bevæge fælgen, da den skulle centrere over navet, hvis du kan flytte den fra side til side, bare en millimeter, skal der center ringe i, eller nye fælge. for møtrikkerne alene kan ikke centrere fælgen. en anden ting, bruger du møttrikker til alufælge, eller bruger du de standard? hvis du bruger standard, så Skift dem, med det samme, da de ikke kan hveken centrere eller holde en alufælg.
det kan godt ske at ingen af disse ting hjælper, til det kan jeg desværre kun sige, find et andet dækmærke, jeg kender godt de dæk du har, og det er ikke lige et dækmærke jeg vil anbefale, da de er kendt for lav kilometer antal(hurtig slidt ned), og, som du har mærket, dårlig komfort.....
Lige en sidste ting, dækkene er afraspet, har du prøvet at løfte bilen, og se hvor meget de slår fra side til side???
man kan nemlig ikke fjerne den slags med en afbalancering, som mange tror. Goodyear har sat en retningslinie der hedder at der ikke må sidde mere end MAX. 15 gram på hver side af dækket. og hvis man ser hjulet som et ur, så må de ikke sidde en klods klokken 12, en klods klokken 3...osv...osv, der må sidde en klods de må _ikke_ spredt rundt på fælgen, da det giver ubalance, og dette beviser bare at dækmontøren har en del at lære

Jeg håber sørme dette kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående mail, så skal jeg se om jeg kan komme i tanke om andet der kan gøres.

Med Venlig Hilsen
Johnny Hagstrøm
sonofsun@anarki.dk

Accepteret svar
Fra : Sonofsun

Modtaget 200 point
Dato : 11-11-01 10:00

hov, jeg glemet lige noget.................
NEJ dine hjul er ikke for tunge, slet ikke, det har faktisk intet med det at gøre, og hvad Brian Tror han har svaret på ved jeg ikke, men det er ikke løsningen, det ved jeg.
skrev faktisk mit indlæg som et svar, men han var lidt for hurtig.
Desuden skal du ikke bekymre dig om hastigheds koden, overhovedet, da dine dæk som minimum er H mærket, dvs til 210 km/t da der ikke findes en lavere hastigheds kode til 195/50*15 her i landet.

Med Venlig Hilsen
Johnny Hagstrøm

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 11-11-01 10:29

Hej Sonofsun - det lyder som om, du har forstand på, hvad du snakker om - der er et halvt års garanti på hjulene endnu, så jeg kommer kun på sælgers værksted ( Super Dæk i Sønderborg) - jeg vil prøve at få dem til at afbalancere, mens hjulene sidder på, men det er måske en umulig opgave med de (billige) dæk. Jeg har før kørt Toyo 205 uden problemer, dog på en Granada.

Jeg prøver at se om der er slør bagi - foran er der ikke; det kontrollerede dækmanden omhyggeligt sidste gang og skiftede enda den (plastik) centrerring, der sad der.

Jeg bruger de nye bolte, der fulgte med aluerne...

Fordhjulene slår en halv millimeter målt på kanten af fælgen...

Hele vognen er sporet og jeg går ud fra, at baghjulene er ok, men jeg har tænkt mig at kigge på dem i dag...

Ved den anden afbalancering for nogle måneder siden (inden afraspning) mangledede der 45 gram på den ene side af højre baghjul...

Tak for bemærkningen om at hjulene ikke er for tunge...

...og tak for din indsats foreløbig; det kan være jeg kontakter dig senere...nu nærmer tiden sig jo for MS og stålfælge, så det kan godt være, mine aluer ligger lidt underdrejet mens der er salt på vejene...

Med venlig hilsen

Hans Paulin

iluap@worldonline.dk

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 11-11-01 10:30

Tak for svaret Sonofsun.

Kommentar
Fra : Sonofsun

Dato : 11-11-01 12:22

lige en ting til, når du nu måler hvor meget de svinger sidevejs, skal du måle der hvor selve slidbanen begynder, ikke på fælgen, da den(forhåbentlig) ikke svinger ret meget, det er dækket der skaber uballancen, så det er der du skal måle.

og det var da så lidt

johnny

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 11-11-01 12:28

Ok, Sonofsun, jeg prøver - tak skal du ha' ;>)...