/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvbelægning i kælder
Fra : postbirk
Vist : 3972 gange
60 point
Dato : 16-08-10 10:35

Hus fra '39, rimelig toer kælder, men... . Vil undgå at gå på den bare beton. Søger noget der luner, uden at fylde for meget i højden - eller på budgettet. Kan det 'kunstgræs' man bruger ved siden af swimmingpools (ligner blød nålefilt) bruges?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-10 10:41

Det er alt for "tæt"....

Brug træfliser eller alm tæppe (det billige)

Kommentar
Fra : postbirk

Dato : 16-08-10 10:45

Regnvand kan mig bekendt sive igennem, så helt tæt er det vel ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-10 13:47

Jeg tror det er så åbent at det ikke giver problemer.
Sagen er jo at der i næsten allekædre ganske langsomt gennem betonnen siver (egentlig diffunderer) jordfugt ind. når kælderen føles tør er det fordi fugten fordamper fra den indvendige overflade.
Det hindres hvis man kommer en for tæt belægning på.

Men jeg tror kunstgræsset er helt fint. Det er de fleste tæpper og nålefilt også, bare der ikke er gummibagside.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-08-10 20:32

Kunstgræs er helt fint til formålet. Vi har i sommer lagt det på i vore udestue. Det findes i både grønt og gråt (vi valgte så det grå).
Det er netop ikke tæt, du har nemlig ret i at regnvand kan gå lige igennem, men det luner rigtig fint. Det bruges jo i øvrigt ofte udendørs på altaner.
Jeg ville ikke tøve med at lægge det på i en kælder. Og så er det jo ikke dyrt. Vi gav 69 kr pr m2 (og så fik vi i øvrigt efterfølgende rabat, da højsæsonen er ved at være forbi).
Vær opmærksom på, at der finde flere forskellige bagsider. Vi valgte det med gummidupper på bagsiden. Det er "hullet", giver luftgennemstrømning og ligger fint på gulvet. Eneste problem vi har haft, var at udestuen kan blive op til 50 grader varm på en god sommerdag, og så buler tæppet en del. Det falder dog fint på plads, når temperaturen falder igen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-08-10 09:13

du kan meget nemt undersøge om det duer at lægge noget ovenpå betonen. hvis du tager et stykke plastic på nogle m2 og lægger ud på gulvet så det er holdt helt ned mod betonen på hele fladen, kan du se om der kommer fugt på undersiden. hvis der gør det, skal du ikke dække betonen med noget.
det kan godt tage nogen tid inden der viser sig fugt, men hvis det kommer efter en uges tid, er det helt sikkert ikke klogt at lægge noget på.

Kommentar
Fra : postbirk

Dato : 17-08-10 09:37

Tak til jer alle for gode svar - tror jeg forsoeger med kunstgraes. Det er jo heller ikke den store udskrivning.

Kommentar
Fra : postbirk

Dato : 04-10-10 14:50

Har fundet ud af, at der findes et nydeligt, diffusionsåbent bouclétæppe (fås i meleret gråt eller beige) i rent kunststof, og fået en meget tillidsvækkende fagmands ord for, at det sagtens kan lægges direkte på kælderens beton. Det bliver rigtig pænt at se på, og koster kr.98,- pr. m2.