/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bækshøj tidligere Bekhøj Pedersen
Fra : svendgiversen
Vist : 2067 gange
241 point
Dato : 16-08-10 10:00

I min nye kones Bekhøj/Bækhøj slægt var der 3 hele tre kunstnere, to malere og en billedhugger,
nu viser det sig, at der nok er en fjerde, også kunstmaler?

Den for mig nye, som lige har udstillet her i Sønderborg, hedder dog ikke Bekhøj men Bækshøj, hendes far hed Andreas (måske også Johannes) Bækhøj Pedersen og kommer fra Løgstør kanten,
hvor vi har en stor familie fra den gamle Bækhøj gren...

Han fik slettet Petersen og indførte i stedet det mærkelige s i Bækshøj...

Hendes farfar hed vist Peter Bækhøj,
men nok ikke så gammel, at han vel ikke være årsag til Petersen efternavnet?

Og ja, dette spørgsmål er meget specielt, næsten som jagt, men her skændes vi ikke...

Hvem kan forbinde de nye Bækshøj med min kones Bekhøj familie fra Mors??

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-08-10 17:16

Citat
Hvem kan forbinde de nye Bækshøj med min kones Bekhøj familie fra Mors??

- invitér hele banden til frokost kl. 13.00. Kl. 18.00 er de forbundne allesammen...

PS: Svend, det der med jagt og skændes, er der noget jeg er gået glip af?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-08-10 11:45

>hendes far Andreas (måske også Johannes) Bækhøj Pedersen kommer fra Løgstør kanten...

Han var vist Tømrermester?

Her har vi fundet en anden Bækhøj Petersen, Gartner slægt, i Løgsted syd for løgstør,
måske kom Andreas Bækhøj Pedersen også derfra??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-08-10 18:33

Mystikken stiger...
Jeg har kontaktet flere Bækhøj Petersen slægtninge fra Løgstør og Års, her er et mail fra en af dem:
"
Kære Svend!
Jeg vil sværge på der ikke er nogen familie her i Himmerland der hedder Bækshøj,
der er vores familie som jo hedder Bækhøj og ikke andre.
Hilsen Vxxx
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-08-10 11:09

Jeg har nu lidt flere oplysninger om den i Bekhøj familien tvivlsomme Bækshøj:

Faderen til vor lokale Bækshøj kunstner, der slettede Petersen og ændrede til Bæksøj,
hed Andreas Bernhard Bækhøj Petersen født ca 1909?

Hans forældre, Ninnas bedsteforældre, var Kathrine og Peter, der vist var apoteker??

Hun nævnte og byen Sultrup, og et kendt ægtepar Gudrun og Lars,
som indgår i vor Bækshøj slægts træ, så hun må tilhøre familien, men hvordan??

Accepteret svar
Fra : stkra

Modtaget 241 point
Dato : 29-10-10 17:18

Poul Bækhøj
Genealogi
Bækhøj, Poul, *1942, billedhugger og keramiker. *19.1.1942 i Åbenrå. Forældre: Lagerforvalter Jens Kristian B. og bogholder Margrethe Hansen. ~5.3.1982 i Århus med ark. Hanne Egebjerg Frantsen, *8.3.1956 i Odder, datter af grosserer Carl Egebjerg F. og Anne Kirstine Sørine Rasmussen.

Dette fra Weilbachs kunstnerleksikon. Her kan du se at der findes 6 værker på danske værker. Leksikaet ligger på nettet.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 29-10-10 17:20

"på danske værker", der skulle stå danske museer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-10 17:53

Godt stkra, endelig nogen der vil svare seriøst på mit spørgsmål...
Vi kender godt billedhuggeren Poul Bækhøj, men ikke nogen Bækshøj?

Bækhøj var en bakke på Mors, mellem Sundby og Solbjerg, deraf navnet.
Der er to hovedslægter, fordi den ældste Bækhøj døde tidligt,
og da hans kone senere giftede sig blev også hendes mand kaldt Bækhøj,
hun var da for gammel til at få børn, men da hun døde giftede han sig igern,
og fik et nyt kuld Bekhøj børn med sin nye kone...

Min kone tilhører denne yngre gren, den kendte familie fra Løgstør egnen den ældre gren,
men hidtil har vi ikke kunnet forbinde Andreas Bækshøj til nogen af dem??

hans koneden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-11-10 14:52

Hej svendgiversen

Jeg har ikke et svar på dit spørgsmål. Men den 16.11.2010 vil kandu annullere dit spørgsmål, da det så vil være 3 mdr. siden du stillede det.

Du vil så blive fratrukket 5 ledige point. Hvis du selv annullerer dit spørgsmål vil du få tilskrevet 5 ledige point. Du kan også vælge at acceptere et af de svar, du har fået. Du vil få tilskrevet 5 ledige point..

Det er kun en oplysning og ikke et svar på dit spørgsmål, da jeg følger meget med i din søgen.

Der er meget, som også kan have interesse for flere brugere på kandu.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-10 09:07

Tak for svaret stkra.

Men det er den anden familie ikke Bækhøj men Bækshøj vi ikke kan finde forfædre til.